کد خبر 9368
۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۲

لایحه حفاظت رودخانه ها و کاهش خطرات سیل به مجلس ارسال شد

لایحه حفاظت رودخانه ها و کاهش خطرات سیل به مجلس ارسال شد

لایحه حفاظت رودخانه ها و کاهش خطرات سیل که به تصویب هیات وزیران رسیده است،  برای طی تشریفات قانونی به مجلس شورای اسلامی ارسال شد.

به گزارش نمایندگان ما، لایحه حفاظت رودخانه ها و کاهش خطرات سیل که به تصویب هیات وزیران رسیده است، برای طی تشریفات قانونی به مجلس شورای اسلامی ارسال شد.

این لایحه به پیشنهاد مشترک وزارت نیرو و معاونت حقوقی رییس جمهور به تصویب هیات وزیران رسیده و شامل ۲۱ ماده تدوین شده است.

در مقدمه توجیحی این لایحه آمده است: نظر به شدت، مدت و وسعت بارش های رخ داده در چند سال اخیر و بروز سیلاب های مهیب که خسارات سنگینی را به بار می آورد، همچنین ضعف قوانین در نحوه واگذاری مسئولیت ها به دستگاههای متولی و اشخاص و نیز عدم ضمانت های اجرایی لازم در برخورد با متخلفین و به منظور تقویت پشتوانه های قانونی در مدیریت و مهار سیلاب ها، حفاظت از رودخانه ها و کاهش خطرات سیل، لایحه تهیه شده است.

بر اساس این لایحه، بستر کلیه نهرهای طبیعی، رودخانه ها، مسیل ها و سایر منابع و مجاری طبیعی آب های سطحی اعم از اینکه داخل در محدوده شهر یا خارج از آن باشد، از مشترکات و در مالکیت حکومت جمهوری اسلامی ایران است که قابل تملک خصوصی، فروش یا وقف نیست و حفاظت از این منابع ، وفق مفاد این قانون به وزارت نیرو محول می شود.

همچنین تشخیص و تعیین پهنای بستر و حریم و حریم کمی نهرهای طبیعی، رودخانه ها، مسیل ها و سایر منابع آب سطحی به استثنای حریم و حدود اراضی مستحدث و ساخلی با توجه به آمار آب شناسی، داغاب و اصول فنی مهندسی آب ابلاغی وزارت نیرو و بدون رعایت اثر ساختمان آبی و با لحاظ شرایط طبیعی (عدم دخالت عوامل انسانی) و بر مبنای دوره بازگست بیست و پنج ساله بر عهده وزارت نیرو است.

در ماده دیگری ایجاد هرگونه اعیانی، حفاری، دخل و تصرف در بستر رودخانه ها اعم از داخل و خارج از شهرها ممنوع است مگر با اجازه وزارت نیرو در مواردی که مزاحمتی نداشته باشد.

انتهای پیام

کد خبر 9368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =