کد خبر 9374
۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۲

نظاره؛ نگاهی به چالش های تنظیم گری فناورانه با هدف گفتمان سازی در این زمینه

نظاره؛ نگاهی به چالش های تنظیم گری فناورانه با هدف گفتمان سازی در این زمینه

پیش رویداد نظاره با حضور نمایندگان استارت آپ ها و نمایندگان مجلس و با نگاهی به چالش های تنظیم گری فناورانه با هدف گفتمان سازی در این زمینه در مرکز پژوهش های مجلس برگزار شد.

به گزارش نمایندگان ما، نخستین پیش رویداد نظاره، با موضوع مجلس و زیست‌بوم نوآوری، چالش‌های تنظیم‌گری فناورانه و با هدف گفتمان سازی و شبکه با حضور بابک نگاهداری رییس مرکز پزوهش‌های مجلس و با برگزاری پنل تخصصی با حضور جلال رشیدی کوچی نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و اسفندیار اختیاری نماینده زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی، رضا قربانی رییس کمیسیون فین تک سازمان نصر تهران، محمدحسین سجادی نیری مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری داوین، اکوسیستم استارت‌آپی و برخی تیم‌های فعال در این حوزه، در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

گفتنی است نظاره نخستین رویداد سرمایه‌گذاری تخصصی روی استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان در حوزه تنظیم‌گری و نظارت است که توسط ۱۰۰ استارت‌آپ‌ و خانه خلاق و مرکز نوآوری قوه مقننه برنامه‌ریزی و اجرا شد.

شایان ذکر است در پیش رویداد نظاره شرکت‌های استارت‌آپی دغدغه‌ها و مسائل پیش روی فعالیت در حوزه‌های کاری و عملیاتی خود را در فضایی صمیمی بیان کردند و نمایندگان مجلس نیز زمینه‌های اجرای تنظیم‌گری فناورانه را مورد ارزیابی قرار دادند.

جلال رشیدی کوچی در پنل تخصصی رویداد نظاره با محوریت مجلس و زیست‌بوم نوآوری؛ چالش‌های تنظیم‌گری فناورانه، گفت: خیلی از مشکلاتی که اکنون با آن مواجه هستیم، در چارچوب قوانین کشور قابل حل است اما برخی اجازه نمی‌دهند خیلی از مسائل حل شود.

وی افزود: کشور ما تنها کشوری است که دشمنانی دارد که به دنبال شکست ایران هستند و وقتی با این شرایط مواجه باشیم جای اولویت‌ها عوض می‌شود و این موضوع مشکل‌ساز می‌شود اما باز در تمام این زمینه‌ها اگر به قانون اساسی و قوانین توجه کنیم بسیاری از مشکلات قابل حل هستند.

نماینده مردم مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت بیانیه گام دوم انقلاب تاکید کرد: باید اجازه بدهیم شرکت‌هایی که با فناوری‌های نوین کار می‌کنند به فعالیت خود ادامه دهند و در حوزه مسئولیت هم افرادی حضور داشته باشند که نگاه‌شان براساس گام دوم انقلاب برمبنای فرمایشات مقام معظم رهبری باشد.

اسفندیار اختیاری نیز در این نشست گفت: با همکاری بیش از دو دهه با شرکت‌های دانش بنیان، بزرگترین مشکل این است که هنوز نتوانسته‌ایم گفتمان فناوری را در کشور نهادینه کنیم.

وی بزرگترین مشکل در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان را فرهنگ دانش‌بنیان دانست و خاطرنشان کرد: در مجلس در خصوص شرکت‌های دانش بنیان قانونی را تصویب کرده‌ایم اما موضوع این است که آیا اساسا تنظیم گری در فناوری درست است؟ فناوری را می‌توان تنظیم کرد؟ اصلا می‌توان با نگاه تنظیم‌گری به آنها نگاه کرد؟

نماینده زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توسعه کشور در همه جوانب در کنار توسعه فناوری امکان پذیر است، گفت: فناوری نیازمند تنظیم‌گری نیست آنچه که نیاز به آن حس می‌شود توسعه فناوری با نگاهی به فرهنگ آن است.

رضا قربانی در این پنل با بیان اینکه جهان زندگی ما بخش‌های مختلفی چون سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، حقوقی و امنیتی دارد، گفت: جهان سیاسی یعنی قدرت چگونه توزیع می‌شود، جهان اقتصادی یعنی پول چگونه توزیع می‌شود، جهان فرهنگی یعنی شیوه حل مسئله چگونه است و حقوقی یعنی همه این موارد نوشته و بر سر آن توافق می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه تنظیم‌گری قانونگذاری نیست، تصریح کرد: تنظیم‌گری اجرای قوانین موجود است که بر مبنای آن کسب و کارهای بسیاری در کشور شکل گرفته است.

رییس کمیسیون فین تک سازمان نصر تهران تصریح کرد: اگر بخواهیم به یکباره در حوزه فناوری تنظیم‌گری کنیم نتایج مطلوبی حاصل نمی‌شود.

محمدحسین سجادی نیری نیز در این نشست تخصصی با تاکید بر اینکه تنظیم‌گری همواره از حوزه نوآوری عقب‌تر است، گفت: استارت‌آپ‌ها برای یکسری از مسائل راه حل ارائه می‌کنند و تنظیم‌گرها همواره از آن عقب‌تر هستند.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری داوین، یادآور شد: باید ببینیم چکار باید کنیم که نهادهای تنظیم گر پا به پای فناوری و حرکت‌های نوآورانه حرکت کند که در این میان کمتر اتلاف زمان صورت گیرد.
شایان ذکر است در ادامه این نشست استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان حاضر سوالات خود در خصوص تنظیم‌گری فناورانه را مطرح کردند که نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز به آن پاسخ دادند.

انتهای  پیام

کد خبر 9374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =