کد خبر 9431
۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۹

قاسم پور:

راه رسیدن به نگاه اجماعی این است که با هم گفت و گو کنیم

راه رسیدن به نگاه اجماعی این است که با هم گفت و گو کنیم

نشست گفت و گو و تریبون آزاد دانشگاهی با موضوع هم اندیشی در باب مطالبات زنان و وضعیت اجتماعی جاری کشور در دانشگاه الزهرا (س) و با حضور رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس در جمع دانشجویان این دانشگاه برگزار شد.

به گزارش نمایندگان ما، فاطمه قاسم پور رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی که نماینده مردم تهران نیز هست، ظهر روز دوشنبه (۲آبان‌ماه) در نشستی با عنوان "گفت‌وگو و تریبون آزاد دانشگاهی؛ هم اندیشی در باب مطالبات زنان و وضعیت اجتماعی جاری کشور" در جمع دانشجویان دانشگاه الزهرا (س) حضور یافت و صحبت های دانشجویان را شنید و به سوالات آنها در رابطه با موضوعات روز و دغدغه هایشان در حوزه زنان پاسخ داد.

رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس در این نشست بیان کرد: این فرصت گفت و گو، فرصت مغتنمی است تا اگر اختلاف نظر داریم بنشینیم و با هم گفت و گو کنیم؛ چرا که تا زمانی که گفت و گو اتفاق نیفتد و از دل اختلاف نظرها تضارب آرا بیرون نیاید و نگاه و رویکرد جدیدی خلق نشود، وضعیت به همین روال خواهد بود.

وی افزود: راه رسیدن به نگاه اجماعی این است که با هم گفت و گو کنیم و این راه موثر است. وقتی که امثال بنده این گفت و گوها را می شنویم، راهگشاست.

قاسم پور به اصل ۲۷ قانون اساسی کشور اشاره کرد و گفت: در این اصل که این روزها به آن خیلی استناد می شود ایجاد فضاهایی برای اعتراض مطرح شده است. حتما یکی از تجلی گاه های اصل ۲۷ می تواند همین جلسه ما باشد. توسعه اصل ۲۷ وظیفه حکمرانی است که باید دنبال شود. الان هم رئیس مجلس و هم رئیس جمهور به طور جدی پیگیر این بحث هستند.

وی در ادامه با ذکر مثالی برای دانشجویان تصریح کرد: تصور کنید شما جای من قانونگذار هستید و می خواهید در یک جامعه ۸۵ میلیونی با عقاید و سلایق متکثر قانونگذاری کنید. باید این صداها در دانشگاه ها که محل تولید فکر و اندیشه است، بحث شود و تا دانشگاه نتواند این فضاها را فراهم کند و با سعه صدر با یکدیگر تبادل نظر کنیم، نمی توانیم به ادامه زنجیره امید داشت. به این جهت هم تشکر و خواهش می کنم که این فضا را با آداب خودش ادامه دهید تا این گفت و گوها به ثمر بنشیند و در سطح هیئت‌های علمی و اساتید نیز ادامه یابد.

رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی مباحثی که از سوی دانشجویان دانشگاه الزهرا مطرح شد، گفت: برخی از دانشجویان گفتند دغدغه حل مسائل کشور را دارند که باید گفت حل مسائل کشور در گرو این است که بتوانیم در کنار هم سعه صدر داشته باشیم و تجلی گاه آن دانشگاه است و این فرصتی است که فراهم شده و امیدوارم بتوانیم این فرصت را در فضای دانشگاهی توسعه دهیم و الگویی که در دانشگاه الزهرا اتفاق افتاده در دانشگاه های دیگر نیز پیگیری شود چرا که تاثیرگذار خواهد بود.

قاسم پور افزود: من دعوت به جلسه نشدم و خودم تماس گرفتم که در این جلسه حضور یابم؛ چرا که این گفت و گو را به عنوان یک عنصر جدی حل مسائل کشورمان می دانم و اگر این باب بسته شود، نتیجه مطلوبی برای هیچ‌کسی ندارد.

نماینده مردم تهران عنوان کرد: دوستان مطالباتی در رابطه با مهریه، منع خشونت علیه زنان، حق طلاق، حضانت و بسیاری از مسائلی که زنان امروز درباره آن دغدغه دارند را مطرح کردند. در نطق چند روز خودم در صحن مجلس گفتم ما نیازمند یک سپهر عمومی برای حل مسائل زنان و برای پیگیری مسائل زنان هستیم. قانونگذار، مدیر، عضو هیئت دولت و... برای اینکه بتواند مسائل را پیگیری کند نیازمند شکل گیری مجموعه ها و پیگیری مطالبات شبیه این است و این سپهر عمومی کمک می کند تا مطالبات حوزه زنان به نحو احسن پیگیری شود.

وی در مورد لایحه منع خشونت علیه زنان گفت: لایحه مقابله با خشونت علیه زنان را از اردیبهشت سال گذشته تا به امروز در کمیسیون اجتماعی مجلس پیگیری کرده ایم و بیش از ۱۰۰ جلسه برگزار شده است و از اندیشکده ها و پژوهشکده های و مجموعه های مختلف دعوت کرده ایم که هر بحثی در مورد این لایحه دارند به ما منتقل کنند تا بتوانیم در خرد جمعی قانونگذاری این نگاه را دنبال کنیم.

قاسم پور در رابطه با رویکرد قانونگذاری عنوان کرد: نگاهم این است که بهترین نوع قانونگذاری مدل مشارکتی است و اگر این مدل را پیش نگیریم قانون حسی را منتقل می کند که امروز برخی از دانشجویان مطرح کردند که ما مثلا تصمیم یکطرفه نمی خواهیم. ولی برای تصمیم یکطرفه نخواستن باید ایده نیز روی میز گذاشت و منِ قانونگذار باید بدانم ایده شما در این موضوع چیست. این را هم بدانید که دیگران هم ایده دارند و قرار این است که خرد جمعی باشد و گفت و گو کنیم و از دل تضارب آرا ایده ای خلق شود، نه اینکه من پافشاری کنم بگویم نگاه من روی میز باشد و شما هم پافشاری کنید که فقط نگاه من باشد که در این صورت با انسداد گفت وگو مواجه خواهیم شد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه یک لایحه و قانون تصویب شود ولی وقتی در جامعه انعکاس و نتیجه آن را نبینیم به چه دردی می خورد و ما باید اثر آن را در جامعه ببنیم، گفت: قانونگذاری که بتواند تضارب آرا را در کنار هم داشته باشد، قطعا قانونگذاری‌ای می شود که در حوزه اجرا نیز خود را پیدا خواهد کرد.

قاسم پور در رابطه با بحث مهریه تصریح کرد: اوایلی که وارد مجلس شدیم نوسانات اقتصادی جدی وجود داشت و مطالبه ای از سوی جامعه در مورد مهریه مطرح شد که بحث حبس‌زدایی را دنبال می‌کرد و طرح هایی به کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس سپرده شد. تا به امروز، در همین تعامل، گفت و گو و حضور در جلسات کمیسیون تمام تلاشمان این بود که اگر قرار است قانونی در حوزه مهریه اتفاق بیفتد باید همه نظام مسائل حوزه مهریه را ببینیم. نمی توانیم بگوییم مردان اعسار دارند و حبس مردان نباید دنبال شود اما امکان معسرنمایی و فرار دین برای آن‌ها فراهم باشد. اگر قرار است با هم توافق کنیم باید همه مسائل را در نظر گرفت.

وی افزود: حتی الان هم معتقدیم که اگر قرار است قانونگذاری در حوزه مهریه اتفاق بیفتد راجع به کلیت نظام حقوق مالی زوجه اتفاق بیفتد نه اینکه فقط راجع به بحث مهریه باشد. مثلا در بحث حضانت خیلی از خانواده هایی که همسرانشان را از دست داده‌اند، به من مراجعه کردند و مسائل شان را گفتند. در حال حاضر طرح اصلاحی در این زمینه با مشارکت جمعی از حقوقدانان و کارشناسان قضایی آماده کرده‌ایم.

رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس در ادامه در رابطه با بحث حجاب گفت: در این رابطه در همین جلسه دو مدل موضوع مطرح شد که مثلا برخی از دانشجویان گفتند چرا بحث حجاب دنبال نمی شود و برخی از دانشجویان نیز گفتند ما با حجاب قانونی مخالفیم. به همین دلیل است که می گویم ما نیازمند گفت و گو هستیم.

در این بخش از نشست محسن بدره، عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا(س) به عنوان مدیر و میزبان نشست بیان کرد: در بحث حجاب که یکی از مسائل مهم و جدی اجتماعی ماست در این مدت و با توجه به وضعیت اجتماعی و اتفاقات و تخلفاتی که صورت گرفته چه تدبیری در مجلس اندیشیده شده است؟

قاسم پور در پاسخ گفت: بعد از فوت خانم امینی، آقای قالیباف، رئیس مجلس به سه کمیسیون مجلس دستور دادند که بحث گشت ارشاد را بررسی کنند که در کمیسیون اجتماعی جلساتی برگزار شد و بعد از آن دستگاه ها آمدند و اقداماتشان را توضیح دادند که اقدامات باید اول بازبینی شده و قاعدتا اگر قرار است قانونگذاری جدیدی اتفاق بیفتد، بر اساس آنچه که انجام می شود، این فرآیند در دستور قانونگذاری جدید قرار گیرد. بحث اولیه جایگاه نظارتی مجلس بود که در کمیسیون اجتماعی ۳ جلسه نسبت به این موضوع برگزار شد و گزارش نظارتی برای صحن مجلس آماده شده تا در آنجا قرائت شود و بعد از آن طبق آیین‌نامه مجلس خلاءها را مشخص می‌کنند. البته در کمیسیون آموزش و فرهنگی نیز این بحث جداگانه بررسی می شود تا تجمیع شود.

وی افزود: کمیسیون اجتماعی از منظرهای مختلف این کار را انجام دادند تا تجمیع سه کمسیون را در صحن مجلس مطرح کنند و خلاءهای قانونی را در آورند و قانونگذاری صورت گیرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در رابطه با موضوع گشت ارشاد گفت: نگاه من این است که ما نیازمند اصلاح فرایند هستیم و قبل از این هم اعلام کرده‌ام. دوستان گفتند باید نگاه فرهنگی در اولویت باشد که من نیز با آن موافقم.

در این زمان دانشجویی سوال کرد که آیا اثرات این مباحثی که در اینجا مطرح شد را بعدا می توان دید که بدره، میزبان نشست گفت که ۶ ماه دیگر خانم دکتر را دعوت می کنیم تا در همین جا پاسخ دهند.

بدره در رابطه با بحث لایحه منع خشونت علیه زنان از قاسم پور سوال کرد که وی پاسخ داد: یک سال و نیم پیش خودم از فوریت این لایحه در مجلس دفاع کردم و طی این مدت، جلسات کارشناسی و بررسی را در کمیسیون داشته ایم.

قاسم پور افزود: ما بحث خشونت علیه زنان را داریم که می تواند عاطفی، جنسی، جسمی، در محل کار باشد و...، شروع این داستان و دلیلی که بحث منع لایحه خشونت علیه زنان قرار است دنبال آن برود، مسئله خشونت است و واقعیتی است که وجود دارد و چه مساله ای وجود دارد که حتی با اسم آن نیز مشکل داریم؟

رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس تصریح کرد: بحثی که وجود دارد این است که من می توانم نظر خودم را بیان کنم، از سویی بحث دیگر خرد جمعی است. اینکه اسم این لایحه نهایی نشده به این علت است که هنوز در آن خرد جمعی این اتفاق نیفتاده است. اما به دنبال این هستیم که ایده بهتری مطرح شود. ممکن است برخی همکارانمان نگاهشان این باشد که ما اگر بحث را موسع تر بگیریم می توانیم موارد بیشتری را در آن بیاوریم و رویکردمان را از رویکرد کیفری و... توسعه دهیم و رویکرد پیشگیری و حمایت را بیشتر وارد کنیم اما این توسعه قانون است و حتی نظر برخی از همکارانمان این بود که می توان از واژه های جامع تری در این رابطه استفاده کنیم که قانون جامعی درباره زنان داشته باشیم و این قانون جامع ممکن است با واژه های دیگر مفهوم نباشد.

در ادامه بدره میزبان نشست گفت: ما باید تلاش کنیم که مسئولین مربوط به بحث های اقتصادی در این جلسات حضور یابند.

همچنین در ادامه این نشست برخی دانشجویان سوالات خود را خطاب به رئیس فراکسیون زنان مطرح کردند.

یکی از دانشجویان محجبه گفت: چرا کارکرد مجلس آنطور که باید برای مردم رسانه ای نمی شود و در مقابل رسانه های بیگانه ضعیف هستیم. رهبری گفتند شفافیت باشد اما تکلیف طرح شفافیت آراء نمایندگان مشخص نیست. همه می دانند که پوشش برتر چادر است اما پوشش کامل همین پوشش هایی است که مشخص شده است. اینها کار فرهنگی است اما حوزه های فرهنگی الان چه کار می کنند.

همچنین دانشجوی دیگری که حقوق خوانده بود گفت: انتظار داشتیم قبل از این اتفاقات مسئولین بیشتر در بین مردم حضور می یافتند و امیدواریم این حضورهای مسئولین در جمع مردم و در دانشگاه ادامه دار باشد و وقتی مسئولین به دانشگاه می آیند موضوع عجیب و غریبی نباشد. موضوعی که مطرح است در اتفاقات اخیر دغدغه منِ دانشجویِ دخترِ دهه هشتادی به موضوع حجاب تقلیل یابد. با توجه اتفاقات اخیر اگر محفلی برای تریبون آزاد ایجاد می شود خوب است که محفل گفتمانی باشد.

وی در ادامه عنوان کرد: یک سری قانون ها را داریم و منطقی است و از جمله اصل ۴۸ قانون اساسی را داریم. ما تحصیل کنندگان دختر بسیاری داریم اما آیا در مناصب شغلی، برابری را شاهد هستیم؟ همچنین سهم مناسبی از سمن های مدیریتی و حوزه تخصصی در حوزه زنان نداریم. دغدغه من اشتغال است. درباره مشارکت سیاسی زنان و اینکه چرا زنان حضور ندارند، ما حق رای دادن داریم اما آیا به همان اندازه حق رای گرفتن هم داریم؟ متاسفانه طبق آمارها فقط ۱۰ درصد از کاندیداهایی که برای نمایندگی مجلس ثبت نام می کنند وارد مجلس می شوند.

این دانشجو به قانون کار در مورد مادران دارای فرزند شیرخوار اشاره کرد که قانون کار در مورد آنها اجرا نمی شود و رئیس فراکسیون زنان در پاسخ به او گفت: ما در مورد دادن همه تسهیلات شغلی به خصوص به مجموعه های خصوصی این مشکل را داریم. بازار کار الان به گونه ای است که کارفرما انتخاب می کند که چه کسی را استخدام کند که سختی‌های کمتری برایش داشته باشد. اما الان پرسش این است که برای برنامه هفتم چه راهکاری باید برای این موارد در نظر گرفت. علاوه بر این، امکان های نظارتی باید به چه صورتی باشد که اجرایی شود.

قاسم پور افزود: ما به دنبال راهکارهایی هستیم که بتوانیم در برنامه هفتم توسعه این موضوعات را تقویت کنیم و از دانشجویان حقوقی و مطالعات زنان درخواست می کنم که ما را در این راستا کمک کنند.

در ادامه دانشجوی معترض دیگری چنین مطرح کرد: وضع معیشتمان اسفناک است و وضع اداره کشور فاجعه است.

یکی از دانشجویان نیز به موضوع اعتراض مسالمت آمیز اشاره کرد.

دانشجوی محجبه ای هم گفت: وقتی از رسانه های خودمان چیزی در مورد قوانینمان نمی بینیم، از سمت رسانه های آن طرف اشتباه به گوش ما می رسد. طوری فرهنگ سازی کنید که مردم خودشان تصمیم بگیرند.

دانشجوی معترض دیگری هم گفت: ما در مورد اشکالات کشور صحبت می کنیم اما خیلی از دوستان می گویند جهان اطراف را نمی بینید و خیلی از کشورها مشکل دارند. از شما سوال می کنم چند تا از نمایندگان زیر مناطق ۱۱ تهران زندگی می کنند یا فرزندان چند نفر از آنها در مدارس  مناطق بالای شهر تحصیل نمی کنند؟ امیدوارم نمایندگان مجلس در مناطق شلوغ و مرکزی شهر تهران هم تردد داشته باشند و اوضاع را ببینند.

همچنین دانشجوی دیگری نیز درباره وضعیت اقتصادی کشور و برخی فسادها اعتراض کرد و گفت: بحث ما فقط سر حجاب نیست و بحث ما درباره وضعیت اقتصادی کشورمان است. رتبه اقتصادی ایران سقوط کرده است.

قاسم پور در این بخش از نشست گفت: برخی دوستان یکطرفه صحبت کردند ولی معتقدم حکم کلی نباید داد، چراکه الان در نقطه ارائه حکم کلی نیستیم.

در این نشست علاوه بر موضوع حجاب موضوعاتی مانند مشکلات اقتصادی، تورم، مشکلات حوزه زنان، گشت ارشاد، قرار دادن مردم روبه‌روی هم در اعتراضات اخیر، خط فقر، احترام به دانشجویان، تامین امنیت دانشجویان و... از سوی دانشجویان دانشگاه الزهرا (س) با رئیس فراکسیون زنان مطرح شد.

انتهای پیام

کد خبر 9431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =