کد خبر 9525
۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۶

نمایندگان گزارش می‌دهد

در جلسه استیضاح وزیر صمت چه گذشت/ فاطمی‌امین وزیر صمت ماند

در جلسه استیضاح وزیر صمت چه گذشت/ فاطمی‌امین وزیر صمت ماند

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما، جلسه علنی امروز (سه‌شنبه دهم آبان) مجلس شورای اسلامی برای بررسی درخواست تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر استیضاح فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت به ریاست محمد باقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی و با حضور اکثریت نمایندگان آغاز شد.

طرح استیضاح فاطمی امین در تاریخ ۲۷ مهر ماه اعلام وصول شد.

جلال رشیدی کوچی عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی و نماینده استیضاح‌کننده وزیر صنعت، معدن و تجارت خطاب به وزیر اظهار کرد: برای اداره وزارتخانه علاوه بر سلامت نفس، کارآمدی و شجاعت و توانمندی لازم است، شجاعت، برای مقابله با فساد و رانت است.

وی افزود: امروز صرفاً به موضوع خودرو و واردات  آن می‌پردازم. ما از دولت فسادستیز و انقلابی آقای رئیسی انتظار داشته و داریم تا در برابر زیاده‌خواهی زیاده‌خواهان به ویژه خودروسازان بایستد، نه اینکه خدایی نکرده با آنها همراهی کند. مگر رهبر انقلاب نفرمودند مردم از خودروسازان ناراضی هستند و حق با مردم است؛ بفرمایید در راستای رضایتمندی مردم چه کرده‌اید؟

عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس خاطر نشان کرد: مگر در جلسه سران قوا قول ندادی که اجازه افزایش قیمت خودرو را نمی‌دهید و در جهت کاهش قیمت قدم برمی‌دارید؟ ما خرید خودرو را برای مردم و جوانان را تبدیل به یک آرزوی دست نیافتنی کرده‌ایم و اگر افزایش قیمت‌ها دهن‌کجی به مردم نیست پس چیست؟

حجت‌الاسلام حسن نوروزی نماینده استیضاح کننده وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز اظهار کرد: آقای فاطمی‌امین، جوانی متدین و سکان‌دار فعلی وزارت صنعت است اما در حوزه مبارزه با فساد ضعیف عمل کرده است. آقای فاطمی‌امین شما هشت ماه قبل در رابطه با موضوع خودرو قول دادید که شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا را به صاحبان اصلی آن واگذار کنید و فرمودید دو ماه دیگر این کار را انجام خواهم داد اما از آن مدت هشت ماه گذشته که این کار را انجام نداده‌اید. چرا دروغ گفتید؟ می‌گفتی یک سال دیگر این واگذاری را انجام می‌دهم نه دو ماه. 

وی افزود: شما روزانه صدها میلیون پول سهامداران ایران‌خودرو را به جیب برخی افراد می ریزید. آقای فاطمی‌امین، امروز سیمان در کارخانه 23 هزار تومان تولید می‌شود اما در بازار به ۴۳ هزار تومان هم می‌رسد، این اختلاف قیمت به جیب چه کسی ریخته می‌شود؟

صدیف بدری از دیگر نمایندگان استیضاح کننده وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: استیضاح یکی از مهم‌ترین اهرم‌های نظارتی خانه ملت است؛ مجلس با ابزار استیضاح هشدارهای لازم را به وزرا می‌دهد تا در عمل به برنامه‌هایی که از پشت همین تریبون اعلام کردند جدیت لازم داشته باشند و اینگونه نباشد که برنامه‌هایشان را فقط برای روز رای اعتماد و جلب نظر نمایندگان تبیین کنند.

وی افزود: بنده قصد دارم ابتدا در مورد فعل و انفعالاتی که در ۱۴ ماه اخیر در بازار خودروی کشور صورت گرفته مواردی را عرض کنم. وزیر محترم صنعت سال گذشته در همین مجلس از برنامه خود برای اصلاح رویه‌های نادرست موجود در صنعت خودروسازی کشور رونمایی کرد. آقای فاطمی‌امین معتقد بود تا زمانی که تولید افزایش یابد نمی‌توان انتظار ایجاد تعادل در بازار را داشت، پس از ۱۴ ماه به کجا رسیدیم؟ عرضه ۲۰۰ هزار خودروی پارک شده در پارکینگ تولیدکنندگان به بهانه افزایش قیمت، افزایش تولید نیست و این مسئله همچنان در روی پاشنه ثابت خود می‌چرخد.

نماینده مردم اردبیل، نمین، نیر و سرعین در مجلس ادامه داد: بهبود کیفیت خودرو از وعده‌های دیگر وزیر صنعت، معدن و تجارت بود که رهبر انقلاب هم در این رابطه فرمودند کیفیت خودروها مطلوب نیست و حق با مردم است. سالانه ۱۷ هزار از هموطنان ما جان خود را در جاده‌ها از دست می‌دهند و ۳۶۰ هزار نفر با جراحت‌های مختلف از قطع عضو تا قطع نخاع مواجه می‌شوند؛ در این شرایط شما عزیزان به عنوان نمایندگان مردم کیفیت خودروهای ساخت کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

صدیف بدری اظهار کرد:‌ وزارت صنعت، معدن و تجارت در چرخشی ۱۸۰ درجه‌ای گفت می‌توان قرعه‌کشی را حذف کرد و آنچه در بازار می‌بینیم کمترین تشابهی با اظهارات وزیر صنعت، معدن و تجارت ندارد و شاهد هیچ حرکت مثبتی در کنترل بازار و خروج دلالان نیستیم. یکی از وعده‌های وزیر برای کاهش اختلاف عرضه و تقاضا این بود که بحث واردات خودرو بود این وعده هم تحقق نیافته است. ببیند چه شرکت‌هایی و به چه افرادی برای واردات خودرو صلاحیت داده شده است؟ همین خودروسازان که مونتاژکاران خودرو هستند را جزو واردکنندگان خودرو تشخیص داده‌اند.

هاجر چنارانی یکی دیگر از نمایندگان استیضاح‌کننده خطاب به وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بنده سخنان آقای فاطمی‌امین را در روز رای اعتماد بارها گوش دادم که ایشان بارها فرمودند انشاالله درستش می‌کنیم. آقای فاطمی‌امین، با هزاران امید منتظر تصمیم سریع‌الاجابه شما در ساماندهی بازار خودرو هستیم. آقای فاطمی‌امین الان پاییز سخت رسیده و منتظر پاییز سرد نمانید؛ بی‌تدبیری نکنید و برای سقف خانه مردم تدبیری بیندیشید؛ آقای وزیر دوران انشاالله‌ماشالله تمام شده و مردم می‌خواهند اقدامی از شما ببینند.

وی افزود:‌ آقای وزیر خبر دارید که لاستیک‌سازان، لاستیک‌های خود را جهت افزایش قیمت دپو کردند؟ مدیران وزارتخانه شما پشت تریبون خوب حرف می‌زنند و استدلال روی کاغذها عالی است اما در عمل برنامه‌ای برای کنترل بازار ندارند. آنچه امروز در کف بازار می‌بینید متاسفانه نارضایتی‌هایی است که ۳۰ درصد از آن به وزارت صنعت، معدن و تجارت برمی‌گردد.

حجت الاسلام‌والمسلمین سید ناصر موسوی لارگانی یکی دیگر از نمایندگان استیضاح‌کننده وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: آقای وزیر چرا بدون کارشناسی چارت وزارتخانه را دگرگون کردید و ۷۱ نفر از منسوبانتان که هیچ تجربه‌ای نداشتند و کد استخدامی نداشتند را از خارج وزارتخانه آوردید؟ موضوعی که منجر به ناامیدی پرسنل از دولت شد.

وی افزود: آقای فاطمی‌امین این وزارتخانه را به اقیانوس رانت تبدیل کردید و با میدان دادن به بانیان وضع موجود خیانتی بزرگ به مردم و حتی رئیس‌جمهور محترم کردید. آقای فاطمی‌امین شما در زمان رای اعتماد، عدم رقابت و ساختار مدیریتی را مسائل اصلی خودروسازی عنوان کردید و گفتید در صورت وزیر شدن تمایلی ندارید مدیرعامل آن شرکت‌های خودروساز را تعیین کنید و در یک دوره خودروسازان را به سهامداران واگذار خواهید کرد.

موسوی لارگانی ادامه داد: آقای فاطمی‌امین یادتان رفته چند ماه پیش رهبر انقلاب فرمودند مردم از خودروسازان ناراضی هستند و حق با مردم است شما چه کردید؟ تا توانستید برای مافیای مونتاژی و خانواده‌های پرنفوذ خودرو رانت جدید درست کردید. طبق وعده‌ای که دادید باید این مافیا را نابود می‌کردید نه اینکه پیش از گذشته فربه‌شان کنید.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خطاب به وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در صفحه ۱۸ برنامه‌تان وعده ثبات قیمت‌ها را داده‌اید اما در حال حاضر هیچکسی از وضعیت قیمت‌ها راضی نیست. پس کجاست آن وعده‌ها و برنامه‌ها؟

سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در روند بررسی استیضاح و پس از قرائت پیام رئیس‌جمهور، با اشاره به اینکه در یک سال گذشته اقدامات زیادی در حوزه خودرو در وزارت صمت اتفاق افتاده، گفت: در مهرماه سال گذشته سال گذشته سازمان بازرسی کشور گزارشی تهیه کرد و انتقادات جدی به بحث تولید خودرو وارد بود که صد و هفتاد هزار خودرو کف پارکینگ بود یک سپر نداشته که چراغ نداشت اما حالا این مورد صفر است یعنی مدیریت شد.

وی افزود: خودرو کالایی است که روزی پنج  هزار تا از آن تولید می‌شود و اگر قطعه ارزان تولید نشود یعنی خودرو کف پارکینگ است و الان این مورد حل شده‌است. مشکل نقدینگی بدون یک ریال کمک از بانک مرکزی حل شده‌است ما 300 درصد رشد تولید خودرو کامل داشتیم ما 300 درصد افزایش تولید وانت و 450 درصد افزایش تولید و 78 درصد افزایش تولید اتوبوس و کابین کشنده داشته‌ایم همین اتفاقات باعث شد که دو هفته قبل ما فرایند قرعه‌کشی برای فروش خودرو را حذف کردیم. 

فاطمی‌امین همچنین با بیان اینکه ان‌شاءالله سایر موارد نیز به کمک شما و مدد الهی حل خواهد شد، تصریح کرد: زمانی‌ در سال گذشته خودروسازان برای فروش خودرو منت می‌گذاشتند اما حالا به فکر فروش قسطی خودرو هستند و این یعنی تولید اضافه شده‌است. ما تا زمانی‌که تولید را اضافه نکنیم هیچ مسئله‌ای حل نمی‌شود و الحمدلله در اولین هدف‌گذاری به رشد خودرو رسیدیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه اگر اثبات شود در واردات خودرو با شرکت من قرارداد بسته‌اند استعفا می‌دهم، اظهار کرد: این حرف را نمی‌‎بخشم و از آقای قالیباف می‌خواهم پیگیری قضایی شود. (لینک)

مصطفی طاهری رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس و از مخالفان استیضاح گفت: اقتدار مجلس به این است که درست انتخاب کند و به کلیات نگاه کند و ایرادهای جزئی هم باید پیگیری و حل شود.

وی افزود: خوشبختانه وزارت صنعت، معدن و تجارت بخش زیادی از عملکردش کمی است؛ این که مشکلات در تولید وجود دارد درست است اما باید رشد نسبت به قبل را مشاهده کنیم و سپس ارزیابی کنیم نه اینکه بخواهیم ایده‌آل‌ها را ارزیابی کنیم.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطرنشان کرد: از ویژگی‌های آقای فاطمی‌امین فهم ایشان از نظام مسائل حوزه صنعت، معدن و تجارت است. ویژگی دیگر آقای فاطمی امین بحث سامانه محور بودن آقای فاطمی امین است. ما بارها گفته ایم که در بحث گرانی دو عامل وجود دارد، یکی ناشی از تورم است و یکی ناشی از گران‌فروشی. در دولت‌های قبل در چنین تکانه‌هایی از بسیج و تعزیرات و مردم استفاده شده است و همیشه این روش موفق نبوده اما امروز زنجیره رصد کالا به شدت افزایش پیدا کرده است.

وی به موضوع خودرو اشاره کرد و گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت خودرو نیست و آنقدر که ما روی خودرو متمرکز شدیم اگر روی صنعت کشتیرانی و دیگر حوزه‌ها متمرکز می‌شدیم خیلی از این تحریم‌ها بی‌اثر می‌شد.

طاهری افزود: یکی از بحث‌هایی که در موضوع این وزارت رخ داده است این است که علی‌رغم اینکه سال ۹۲ ادغام شد کار دیگری صورت نگرفته است. سیاست این ادغام این بود که بازار کالا و تولید در یکجا آمیخته شود و بتواند بحث گرانی را تنظیم کند.

محمدرضا رضایی کوچی عضو کمیسیون عمران و از مخالفین استیضاح با بیان اینکه تحولات ساختاری و اصلاحات اقتصادی کشور از سال گذشته شروع شده  گفت: قطعاً برای به نتیجه رسیدن این تحولات همدلی و همراهی ارکان نظام با  تیم یکدست اقتصادی در دولت می‌باشیم و  ان‌شاءالله کابینه بتواند منسجم‌ترین مشکلات اقتصادی را حل کند.

وی افزود: در چهارسال دوم دولت قبل حداقل پنج وزیر در وزارت صنعت را تجربه کردیم و این وزارت‌خانه دچار بی‌ثباتی شده بود. روزی‌که آقای فاطمی امین این وزارت‌خانه را تحویل گرفتند شرایط سختی بر این وزارت‌خانه حاکم بود و این وزارت روزهای سختی را در دولت قبل تجربه کرده بود.

رضایی‌کوچی با تاکید بر اینکه فاطمی‌امین در شرایط ایده‌آلی وزارتخانه را تحویل نگرفته، افزود: نمایندگانی که در موافقت استیضاح صحبت کردند عمدتاً مطالبشان حول محور خودرو بود. این ظلم به این وزارت است اگر همه مأموریت‌های وزارت صمت را منحصر به خودرو کنیم.

نهایتا نمایندگان مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی استیضاح سید رضا فاطمی‌امین وزیر صمت، پس از بیان نظرات و دیدگاه‌های نمایندگان موافق و مخالف استیضاح، رأی‌گیری انجام شد که در نهایت بهارستان‌نشینان با اکثریت آرا، به استیضاح فاطمی‌امین رأی ندادند.

نمایندگان مجلس در این جلسه با ۸۴ رأی موافق، ۱۸۲ رأی مخالف، ۶ رأی ممتنع و ۲ رأی باطله از مجموع ۲۷۴ نماینده حاضر در مجلس، با استیضاح فاطمی‌امین مخالفت کردند.

بر همین اساس، فاطمی‌امین همچنان بر کرسی وزارت صنعت، معدن و تجارت ماند.

انتهای پیام

کد خبر 9525

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =