کد خبر 9635
۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۶

نشست کمیته زنان و خانواده کمیسیون اجتماعی؛

مهلت یک هفته‌ای به بانک مرکزی برای ارائه گزارش نحوه پرداخت تسهیلات فرزندآوری و اشتغال

مهلت یک هفته‌ای به بانک مرکزی برای ارائه گزارش نحوه پرداخت تسهیلات فرزندآوری و اشتغال

نشست کمیته زنان و خانواده کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با حضور مسئولان دستگاه‌های اجرایی و بانک‌های عامل به منظور بررسی نحوه اجرای تبصره ۱۶ قانون بودجه ۱۴۰۱ کل کشور برگزار شد.

به گزارش نمایندگان ما، نشست کمیته زنان و خانواده کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به منظور بررسی نحوه اجرای تبصره ۱۶ قانون بودجه ۱۴۰۱ کل کشور با حضور فاطمه قاسم‌پور و علی اصغر عنابستانی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، سید عباس حسینی معاون بانک، بیمه و شرکت‌های دولتی وزات اقتصاد، قادری رئیس سازمان بهزیستی کل کشور و معاون اعتبارات بانک مرکزی، معاون اشتغال کمیته امداد و معاون بانک مرکزی، مدیرعامل بانک رفاه کارگران و نمایندگانی از سازمان بسیج مستضعفین، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صندوق نوآوری و شکوفایی و رئیس بانک رفاه کارگران و معاون اعتباری بانک توسعه تعاون کل کشور برگزار شد.

در این نشست فاطمه قاسم پور ضمن اشاره به اینکه این جلسه به منظور بررسی عملکرد دستگاه‌های مربوطه برای اجرای تبصره ۱۶ قانون بودجه ۱۴۰۱ برگزار شده از مسئولان حاضر در این نشست خواست تا گزارشی از نحوه تخصیص اعتبارات در این بخش ارائه دهند.

فاطمه قاسم پور

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: متأسفانه تاکنون اراده‌ای برای پرداخت تسهیلات وام های اشتغال زایی از سوی بانک‌ها وجود نداشته ضمن اینکه بحث تضامین و موانع موجود در این مسیر مشکلات و تبعات بسیاری به همراه دارد بنابراین دولت باید نسبت به رفع این موانع ورود پیدا کند.

وی تصریح کرد: هم اکنون که در آبان ماه قرار داریم دولت نباید درگیر تهیه مقدمات اجرای تبصره (۱۶) قانون بودجه ۱۴۰۱ باشد ضمن اینکه عملکرد بانک مرکزی نیز در تخصیص اعتبارات این بخش مطلوب نبوده است بنابراین لازم است مستندات لازم را در خصوص اجرای این مصوبه به مجلس ارسال کند تا بتوانیم هم نسبت به اصلاحات لازم در سال آتی و هم پیگیری تحقق این بخش تصمیمات لازم را اتخاذ کنیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با انتقاد از بروکراسی موجود در مسیر ارائه تسهیلات از سوی بانک‌های عامل از بانک مرکزی خواست در خصوص اجرای دو مصوبه رئیس جمهور در خصوص اعطای تسهیلات وام ازدواج گزارشی ارائه دهد.

وی در ادامه تأکید کرد: بانک‌های عامل باید موانع موجود در مسیر اجرای این مصوبه را در قالب گزارش به همراه پیشنهاداتشان تا هفته آینده به مجلس ارسال کنند تا بر اساس آن برای لحاظ تبصره (۱۶) در قانون بودجه ۱۴۰۲ تصمیماتی اتخاذ کنیم.

مسیر حرکت بانک‌ها در اجرای تبصره (۱۶) تأسف‌بار است

علی اصغر عنابستانی ضمن استناد به تأکید رهبر معظم انقلاب بر ضرورت رفع نگرانی‌های مطرح شده از سوی رئیس بانک مرکزی برای ارائه تسهیلات افزود: ما بر اساس این دستور در قانون بودجه بسیاری از تسهیلات را متناسب با توان مالی بانک‌ها کاهش دادیم و فقط اعتباراتی برای اشتغال‌زایی تعیین شد اما بانک مرکزی به اسم جلوگیری از تورم، کارها را در این حوزه تعطیل کرده است و بانک‌ها نیز عملا تعطیل شدند و تسهیلاتی ارائه نمی‌دهند.

علی‌اصغر عنابستانی

نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب و داورزن در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: بانک مرکزی باید بداند که با تزریق پول به بخش تولید تورم افزایش پیدا نمی کند و فقط باعث گردش مالی می‌شود و درک این مسئله نیز مشکل نیست.

وی با بیان اینکه وظیفه بانک مرکزی نظارت بر عملکرد بانک‌ها در ارائه تسهیلات در مسیر تولید است، تصریح کرد: این عجیب است که در آبان ماه هنوز دولت آیین‌نامه و شیوه‌نامه‌های لازم برای اجرای تبصره (۱۶) قانون بودجه ۱۴۰۱ را تدوین نکرده است در حالی که تنها چند ماه تا اتمام اجرای این قانون و ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۲ به مجلس باقی مانده است بنابراین مسیر حرکت دولت در این حوزه تأسف‌بار است و اینکه بانک‌های دولتی عملکرد مناسبی در این زمینه ندارند بیانکر ضعف بانک مرکزی است.

در ادامه مسئولان حاضر در این نشست توضیحاتی را پیرامون نحوه اجرای تبصره ۱۶ قانون بودجه ۱۴۰۱ کل کشور ارائه دادند.

رئیس سازمان بهزیستی در این زمینه افزود: زمان زیادی از برگزاری ستاد شورای عالی اشتغال نمی‌گذرد علیرغم تأکید وزیر کشور بر اینکه اعتبارات این بخش در اختیار استانداران قرار گیرد هنوز خبر خاصی در این زمینه وصول نشده است؛ از سوی دیگر ما برای شناسایی بیماران نیازمند معسر سامانه‌ای نداریم که بانک‌ها بتوانند بر اساس آنها تسهیلاتی به این بیماران پرداخت کنند بنابراین ۲۲ همت تخصیص یافته به این بخش در سبد پروژه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار خواهد گرفت. ضمن اینکه ما نگران هستیم از اینکه مردم از تسهیلات این بخش و شروط بهره‌مندی از آن بی‌اطلاع هستند بنابراین لازم است شیوه‌نامه‌ای برای شناسایی بیماران نیازمند و معسر تعیین شود.

وی تصریح کرد: متأسفانه در خصوص ارائه تسهیلات به دانشجویان بی‌بضاعت نیز تاکنون ضمانت سازمان بهزیستی به عنوان دستگاه دولتی پذیرفته نشده است که می‌طلبد مجلس شورای اسلامی به این موضوع ورود پیدا کند.

اما سحابی معاون اعتبارات بانک مرکزی در ارائه توضیحاتی پیرامون نحوه اجرای تبصره (۱۶) قانون بودجه ۱۴۰۱ افزود: در آیین‌نامه اجرایی این تبصره مسئولیت بر عهده شورای عالی برنامه‌ریزی استان‌ها گذاشته شده و شیوه‌نامه و سامانه‌ای نیز توسط وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اقتصاد و دارایی در حال تدوین و راه‌اندازی است ضمن اینکه ما اجرای این تبصره را به ۱۸ بانک عامل ابلاغ کردیم.

وی تصریح کرد: ما سقف تسهیلات این بخش را افزایش داده‌ایم و از بانک‌ها خواسته‌ایم که تضامین این بخش را تسهیل کنند و سقف تسهیلات نیز شهریور ماه تعیین شده است. همچنین در حوزه استان‌ها جدولی وجود دارد که نحوه توزیع‌ بر اساس ضرایب تعیین شده در آن صورت می‌گیرد.

سحابی تأکید کرد: بر اساس این تبصره ستاد دیه باید افرادی را برای دریافت تسهیلات معرفی می‌کرد اما به دلیل اینکه در انتظار افزایش سقف تسهیلات بوده فردی را تاکنون معرفی نکرده است.

معاون اعتبارات بانک مرکزی یادآور شد: تاکنون بر اساس این تبصره ۵۰۰ هزار فقره تسهیلات برای فرزندآوری پرداخت شده که در مجموع ۲۰۰ هزار میلیارد محاسبه شده است ضمن اینکه برای پرداخت ودیعه مسکن نیز لازم است وزارت راه و شهرسازی اطلاعات دقیقی از افراد واجد شرایط در اختیار قرار دهد.

نماینده کمیته امداد امام خمینی (ره) حاضر در این نشست در ارائه گزارش از نحوه اجرای این مصوبه یادآور شد: ما تاکنون معادل ۴۰ درصد تسهیلات این بخش را جذب کرده‌ایم ضمن اینکه اساسنامه صندوق ضمانت را تصویب کردیم که هفته گذشته در هیأت دولت مصوب شده بنابراین کار خود را آغاز خواهد کرد.

وی در ادامه ضمن تشریح نحوه همکاری بانک‌ها با این نهاد تأکید کرد که کمیته امداد برای پرداخت تسهیلات اشتغال ۴ مرحله نظارت و راستی آزمایی قرار داده است.

نماینده صندوق نوآوری و شکوفایی حاضر در این نشست نیز در ارائه گزارش از نحوه اجرای این مصوبه افزود: ۵ هزار میلیارد تومان بر اساس این مصوبه برای صندوق نوآوری و شکوفایی مصوب شده است و دو هزار و ۳۰۰ فقره درخواست به ارزش دو هزار میلیارد تومان واصل شده است ضمن اینکه چشم‌انداز صندوق حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و مناطق محروم بود که بر اساس آن فراخوانی صادر کرده و ۴۶ شرکت به ۶ بانک عامل معرفی شدند اما تاکنون مبلغی به آنها پرداخت نشده است.

رستم‌پور نماینده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه در تشریح نحوه اجرای این مصوبه افزود: ۶۲ همتی که در اختیار استانداران قرار گرفته دارای چند دستگاه متولی است ضمن اینکه معاونان اقتصادی استان‌ها برش استانی در این زمینه تهیه کردند که رقم تخصیص به دستگاه‌ها بر اساس آنها تعیین شده است اما منابع مالی بانک‌های عامل به تفکیک استان‌ها مشخص نیست که در این زمینه رایزنی با وزارت اقتصاد و بانک مرکزی انجام دادیم.

نماینده بسیج سازندگی حاضر در این نشست با بیان اینکه امسال سهم بسیج در اختیار استانداری‌ها قرار گرفت بنابراین ناچار شدیم با استان‌ها تفاهم‌نامه امضا کنیم، افزود: تاکنون ۳۰ هزار ثبت‌نام بر اساس این مصوبه انجام دادیم که منتظر دریافت تسهیلات هستند در حالی که تا پایان سال نمی‌توانیم یک ریال هم دریافت کنیم ضمن اینکه تکالیفی در جز (۶) بند (د) این تبصره بر عهده بسیج سازندگی قرار داده شده است اما بسیاری از بانک‌ها در اجرای این تبصره با ما همکاری نمی‌کنند.

در پایان این نشست قرار بر این شد دستگاه‌های مربوطه گزارش‌های خود در اجرای تبصره (۱۶) قانون بودجه ۱۴۰۱ کل کشور را به تفکیک اجزا این تبصره و بانک مرکزی نیز در خصوص عملکرد بانک‌های عامل در این حوزه به مجلس ارائه دهند.

انتهای پیام

کد خبر 9635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =