کد خبر 10139
۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۹

مرکز پژوهش های مجلس:

۴۰/۶ درصد از پروژه های مصوب دولت درخصوص بازآفرینی بافت های ناکارامد خاتمه یافته اند

ارزیابی عملکرد دستگاه های اجرایی درخصوص بازآفرینی بافت های ناکارامد شهری و روستایی
۴۰/۶ درصد از پروژه های مصوب دولت درخصوص بازآفرینی بافت های ناکارامد خاتمه یافته اند

مرکز پژوهش های مجلس گزارش پژوهشی تحت عنوان ارزیابی عملکرد دستگاه های اجرایی درخصوص بازآفرینی بافت های ناکارامد شهری و روستایی منتشر کرد.

به گزارش نمایندگان ما، دفتر مطالعات زیربنایی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی طی گزارشی به ارزیابی عملکرد دستگاه های اجرایی درخصوص بازآفرینی بافت های ناکارامد شهری و روستایی پرداخت.

در این گزارش با اشاره به برآوردهای انجام شده از میزان مساحت و جمعیت ساکن در سکونتگاه های ناپایدار شهری و روستایی، عنوان شد که هشدارهای جدی بیانگر در اولویت بودن این مسئله است.

در ادامه این گزارش آمده است که اهمیت این موضوع تا آنجاست که مقام معظم رهبری (مدظله العالی) مسائل و مشکلات مربوط به این مناطق را مورد تأکید ویژه قرار داده و در سیاست های کلی مسکن (۱۳۸۹)، شهرسازی (۱۳۸۹) و پیشگیری و کاهش خطرات ناشی از سوانح طبیعی و حوادث غیرمترقبه (۱۳۸۴) ضرورت احیای بافت های ناکارامد شهری و روستایی را ابلاغ کرده اند.

شایان ذکر است در همین راستا، ماده (۵۹) قانون برنامه ششم توسعه کشور در چارچوب قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن (۱۳۸۷)، بازآفرینی بافت های ناکارامد شهری و روستایی را در دستور کار دولت قرار داد. دولت موظف شد در طول برنامه ششم توسعه، به بازآفرینی سالیانه ۲۷۰ محله، نوسازی و مقاوم سازی سالیانه ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی و ساخت یا خرید حداقل صدوپنجاه هزار واحد مسکن اقشار کم درآمد در سال اقدام کند.

این گزارش به ارزیابی برنامه ها و عملکرد ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار، شرکت بازآفرینی شهری ایران، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و شهرداری های کشور درخصوص ماده (۵۹) قانون برنامه ششم توسعه می پردازد و سپس چالش ها و مشکلات تحقق و توصیه های سیاستی را مطرح می کند.

نتایج ارزیابی های صورت گرفته در این گزارش نشان می دهد که اقدام های انجام شده توسط دولت با اهداف برنامه ششم توسعه فاصله دارد. به طوری که برای ۴۸ درصد از محلات هدف، برنامه اقدام تدوین شده است. از این میزان ۴۰/۶ درصد از پروژه های مصوب خاتمه یافته اند. درخصوص مسکن روستایی از مجموع یک میلیون واحد مسکونی پیش بینی شده در برنامه، ۶۷/۲۸ درصد به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ابلاغ شده و تنها ۲۸ درصد از واحدهای مسکونی نوسازی و بهسازی شده اند.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

انتهای پیام

کد خبر 10139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =