کد خبر 10359
۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۹

پورابراهیمی با انتقاد از تاخیر دولت در تقدیم لایحه بودجه:

تصویب بودجه در قالب چند دوازدهم علامت خوبی در اقتصاد کشور نیست

تصویب بودجه در قالب چند دوازدهم علامت خوبی در اقتصاد کشور نیست

نایب رئیس مجلس در پاسخ به تذکر نماینده کرمان درخصوص تاخیر دولت در تقدیم لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ به مجلس، گفت: براساس ماده ۱۸۲ آیین نامه، دولت موظف است حداکثر تا ۱۵ آذرماه لایحه بودجه را تقدیم مجلس کند، هیات رئیسه مجلس نیز در نشست امروز خود وضعیت لایحه بودجه را بررسی خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار نمایندگان ما، محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (یکشنبه ۲۰ آذرماه)  ابتدا در تذکر به دستگاه دیپلماسی کشور گفت: تذکر جدی دارم نسبت به اقدامات اخیری که در منطقه شاهدیم به ویژه درخصوص بیانیه مشترک کشورهای منطقه در راستای ادعای واهی که درباره جزایر سه گانه مطرح کردند که جای تعجب و تأمل است که کشور چین در این مذاکرات حضور داشته باشد و در این بیانیه مشارکت کند، به طور قطع دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران با اقتدار از مواضع نظام، مردم و دولت دفاع خواهد کرد.

وی در ادامه با استناد به مواد ۱۸۰، ۱۸۲ و ۱۸۴ آیین نامه داخلی مجلس در قالب تذکری افزود: زمان مناسب بررسی لایحه بودجه در حال از دست رفتن است، چرا که براساس قانون در تاریخ ۱۵ آذرماه هر سال، دولت باید این لایحه را به مجلس تقدیم کند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس یازدهم تصریح کرد: درست است که برنامه هفتم توسعه به دلایل مختلفی از جمله ابلاغ سیاست ها به تاخیر افتاد، دولت هم در تدوین و ارائه لایحه براساس زمانبندی عمل نکرد، اما اگر امروز اصرار ما درخصوص برنامه هفتم توسعه این باشد که موضوع برنامه که هنوز مشخص نیست، تکلیفش کجاست و چه اتفاقی برای آن می افتد، هم وضعیت برنامه توسعه و هم بودجه در کشور دچار چالش می شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: اگر بودجه به صورت چند دوازدهم تصویب شود، اساساً علامت خوبی در اقتصاد کشور نیست، چرا که همه فعالان اقتصادی در این حوزه معمولا پایان سال آنچه را به عنوان احکام بودجه مبنا قرار می گیرد، در تصمیمات خود برای حوزه کلان اقتصادی مدنظر قرار می دهند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: به نظر می رسد مجلس باید در این خصوص تصمیم جدی بگیرد، چرا که سال گذشته یک متن و عبارتی را برای یک سال تمدید کردیم، بنابراین هم اکنون نیز این ظرفیت قانونی وجود دارد، ضمن اینکه هم دولت می تواند لایحه ارائه کند و هم مجلس می تواند طرح بدهد تا از این شرایط خارج شویم.

پورابراهیمی از هیات رئیسه خواست تا این موضوع را طی نشستی مورد بررسی قرار دهد و افزود: اگر قرار است بررسی برنامه هم به شکلی در اولویت قرار گیرد، باید در این زمینه تصمیم گیری شود، چرا که الان هم مجلس و هم کشور بلاتکلیف رها شده اند.

علی نیکزاد ثمرین نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه علنی را برعهده داشت، در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: تذکر شما دقیق و وارد است و براساس ماده ۱۸۲ آیین نامه، دولت موظف است حداکثر تا ۱۵ آذرماه لایحه بودجه را تقدیم مجلس کند، ضمن اینکه تا جایی که اطلاع داریم، هم اکنون دولت در چند شیفت به صورت دائم جلسه برگزار می کند و بنا دارد احکام دائمی را تقدیم مجلس کند.

وی تصریح کرد: ما در جلسه قبلی هیات رئیسه این موضوع را مطرح کردیم و مجدد امروز نیز در جلسه ای که داریم این موضوع را مطرح خواهیم کرد تا موضوع برنامه هفتم و بودجه سال ۱۴۰۲ به سرانجام مطلوبی برسد، ضمن اینکه این نظر شخصی بنده است که تصویب بودجه کشور در قالب سه دوازدهم مطلوب نیست.

انتهای پیام

کد خبر 10359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =