کد خبر 10591
۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۳

حاجی دلیگانی در نطق میان دستور:

تیم اقتصادی دولت هماهنگ نیست/ برخی گزارش‌های وزرا با واقعیت جامعه تطابق ندارد

تیم اقتصادی دولت هماهنگ نیست/ برخی گزارش‌های وزرا با واقعیت جامعه تطابق ندارد

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عدم هماهنگی تیم اقتصادی دولت خطاب به رئیس جمهور گفت: برخی از گزارش‌هایی که وزرا و روسای سازمان ها به شما می‌دهند دقیق نبوده و با وضعیت جامعه تطابق ندارد.

به گزارش خبرنگار نمایندگان ما، حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (یکشنبه ۴ دی ماه) و در نطق میان دستور خود ضمن تسلیت به مناسبت شهادت حضرت زهرا(ص) و گرامیداشت یاد و خاطره سپهبد شهید قاسم سلیمانی در تذکری خطاب به وزرای نیرو و نفت در خصوص آلایندگی ناشی از سوخت مازوت توسط نیروگاه شهید منتظری اصفهان در شهرستان‌های شاهین شهر، میمه و برخوار و اصفهان گفت: از وزرای مربوطه درخواست دارم در برنامه‌های خود تجدید نظر کنند. همچنین از رئیس جمهور انتظار می‌رود جلوی مصوباتی که در این خصوص اتخاذ شده را بگیرد.

وی با بیان اینکه مشکل اصلی اقتصادی کشور در عدم عمل دولت به قانون است به چند نمونه از قوانین اجرا نشده اشاره کرد و افزود: بیش از یک سال از تصویب قانون جهش تولید مسکن می‌گذرد؛ دولت چه اقدامی در این خصوص انجام داده است؟ وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن و بانک‌ها برای اجرای قانون مذکور چه اقدامی داشته اند و در سال آینده چه پاسخی به مردمی که برای خانه های طرح نهضت ملی مسکن پول واریز کردند، دارند؟

نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس با اشاره به عدم اجرای قانون ساماندهی صنعت خودرو اظهار کرد: دولت به شفافیت بیان کند چرا این قانون را اجرایی نکرد تا امروز چنین بلایی به سر جامعه بیاید؟ همچنین قانون تولید دانش بنیان چرا اجرایی نشده است؟ اگر دولت در هماهنگی ها ناتوان است چرا بیان نمی‌کند؟ رئیس جمهور که خود فردی حقوقدان است، چرا توجهی به عدم اجرای قانون نمی‌کند و چرا هماهنگی میان دستگاه‌های مختلف برقرار نمی‌شود؟

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: فردا لایحه بودجه ۱۴۰۲ به مجلس ارسال می‌شود و تقریبا ۳ ماه مجلس برای بررسی آن وقت صرف خواهد کرد. حال اگر قرار است بودجه تصویب شود اما دولت کارخودش را انجام داده و قانون را اجرایی نکند، چه دلیلی برای گرفته شدن وقت مجلس وجود دارد؟

وی خطاب به رئیس جمهور با اشاره به عدم اجرای برخی مصوبات و تبصره‌ها در قانون بودجه ۱۴۰۱ تاکید کرد: موضوع ثبات اقتصادی در قانون بودجه ۱۴۰۱ مد نظر قرار گرفته بود و در همین راستا نیز مصوب کردیم که چند قلم از کالاهای اساسی با قیمت شهریور ۱۴۰۰ باقی بمانند، آیا ماند؟ چرا این مهم اجرایی نشد؟ مگر بنا نبود سامانه ارزی ایجاد و بازارهای ارزی یکپارچه شوند؟ مگر بنا نبود بودجه ریزی نیز نظام مند شود؟ چرا این موارد محقق نشد؟

عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی  با تاکید بر اینکه پیشنهاد دولت برای نرخ ارز در لوایح بودجه را افزایش قیمت ارز تاثیرگذار دانست و اضافه کرد: دولت در سال گذشته برای نرخ ارز پیشنهاد قیمت ۲۵ الی ۲۶ هزار تومانی داشت اما پیش بینی شده در لایحه بودجه سال آتی نرخ پیشنهادی دلار بیش از این مقدار است. این امر پیامی به گرانی بوده و دولت باید به آن توجه کند.

حاجی دلیگانی خطاب به رئیس جمهور خاطرنشان کرد: تیم اقتصادی شما هماهنگ نیست که اگر بود چنین مشکلاتی ایجاد نمی‌شد. بدانید برخی از گزارش‌هایی که وزرا و رئسای سازمان ها به شما می‌دهند دقیق نبوده و با وضعیت جامعه تطابق ندارد. آقای رئیس جمهور چرا به وعده های خود عمل نمی‌کنید؟ مگر دی ما سال گذشته اعلام نکردید که لایحه نظام هماهنگ پرداخت حقوق کارکنان را به مجلس ارائه می‌کنیم؟ در یک ساله اخیر فاصله حقوقی کارکنان برخی از دستگاه‌ها و واحدهای صنعتی چندین برابر شده است. در برخی از واحدهای صنعتی مانند ذوب آهن و فولاد مبارکه راننده‌ ۶ میلیون تومان دریافتی داشته اما فردی دیگر ۶۰ میلیون تومان حقوق دریافت کرده است.

انتهای پیام

کد خبر 10591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =