کد خبر 10921
۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۴

احمدی بیغش در نطق میان دستور:

همه مسئولین کشور باید مراقب رفتارهای خطرناک دولت مردان ترکیه باشند

همه مسئولین کشور باید مراقب رفتارهای خطرناک دولت مردان ترکیه باشند

نماینده مردم شازند در مجلس نطق میان دستور جلسه علنی امروز مجلس گفت: به عنوان نماینده مردم ایران به همه مسئولین کشور هشدار جدی می دهم که مراقب رفتارهای خطرناک دولت مردان ترکیه باشند.

به گزارش خبرنگار نمایندگان ما، محمود احمدی بیغش نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی گفت: نطق بنده در خصوص یک مسئله بسیار حیاتی و در رابطه با اقدامات کشور ترکیه در حوزه های آبریز رودخانه مرزی ارس و تبعات گسترده و خطرناک آن برای سه کشور ایران، ارمنستان و جمهوری آذربایجان است. همانگونه که مستحضر هستید دولت ترکیه با اجرای طرح وان تاکنون از هیچ اقدامی در جهت کم شدن آب ورودی رودخانه ارس به کشورهای پایین‌دست نظیر ایران خودداری نکرده است.

وی تاکید کرد: بررسی‌های فنی نشان می دهدکلیه فعالیتهای سدسازی ترکیه بر روی رودخانه ارس بدون توجه به معاهدات بین‌المللی بوده و با احداث این سدها حقابه کشورهای ذی نفع در پایین‌دست ساخته شده، حجم آب جاری رودخانه ارس را بیش از یک و نیم میلیارد مترمکعب کاهش داده است. این مسئله تا اینجای کار یعنی وقوع فاجعه ای جبران ناپذیر در غفلت سوال‌برانگیز مسئولان کشور، در برابر اقدامات مخرب و زیاده خواهانه کشور ترکیه.

این نماینده مجلس اظهار کرد: ملت عزیز و نمایندگان محترم مستحضرید که این کار در سال آبی زراعی سال ۱۴۰۲ باید شاهد کمبود شدید منابع آبی دشت های وسیع شمال غرب کشور نظیر پارس آباد، مغان و اردبیل باشیم. در این میان متاسفانه کشورهای ارمنستان و آذربایجان هم بیشتر گرفتار اختلافات داخلی و کشمکش‌هایی هستند که عامل اصلی این تنش‌ها نیز همان آنکارا است. به همین دلیل با ایران جهت حل مسائل رودخانه ارس همراه نیستند، حتی کشور ارمنستان به دلیل سرازیر شدن پساب های صنعتی حاوی عناصر سنگین و نیروگاه هسته‌ای متسامور به رودخانه ارس تاکنون برای ایران مشکلات زیادی ایجاد کرده است، جای تاسف است که رفتار انفعالی دولت و مشغول شدن به خریدن سه فروند هواپیمای مسافربری از ترکیه که از قضا از رده خارج و فرسوده هم هستند باعث شده تا با چنین فاجعه روبرو شویم لذا از همین تریبون به دولت سیزدهم و همچنین مسئولان دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان هشدار می‌دهم که بهره‌برداری است سه سد کاراکتورز، سویمات، تولزلوجات، در ترکیه بر روی رودخانه ارس، حجم ذخیره آب در سدهای ارس، خداافرین و قزقلعسی در ایران را که مصارف کشاورزی مناطق حاصلخیز کشور را برعهده دارد به شدت کاهش داده است، همچنین نیازهای آبی دو کشور ارمنستان و آذربایجان نیز با چالش مواجه کرده است.

نماینده مردم شازند در مجلس ادامه داد: متاسفانه ایران، ارمنستان و جمهوری آذربایجان تا امروز منفعلانه ترین برخورد را با این اقدام غیرقانونی و غیرانسانی ترکیه داشتند. انتظار می رود هر چه سریعتر به دور از ملاحظات سیاسی و تا دیر نشده با گفتگو های محکم و بازدارنده، از طریق اتخاذ دیپلماسی مناسب و پیگیری از مراجع بین المللی، از زیاده‌خواهی ترکیه در این زمینه جلوگیری به عمل بیاید.

وی تاکید کرد: به عنوان نماینده مردم ایران به همه مسئولین کشور هشدار جدی می دهم که مراقب رفتارهای خطرناک دولت مردان ترکیه باشند. در آینده نه چندان دور دنیا بر سر منابع آبی وارد چالش جدید خواهد شد.

احمدی بیغش بیان کرد: ضمن آرزوی موفقیت برای رئیس کل بانک مرکزی، تغییر به وجود آمده در سطح مدیریت کلان اقتصادی را محترم شمرده و امید می‌رود سیاست گذاری های جدید بستر تحول جدی در حوزه پولی و اقتصادی کشور را فراهم سازد.

وی تاکید کرد: آنچه بیش از هر چیزی از مدیریت جدید بانک مرکزی انتظار می‌رود، ساماندهی وضعیت آشفته ارز در کشور از طریق راهبردهای اساسی و محوری است تا این مرکز فرماندهی مالی و پولی به جایگاه نظارتی و مدیریتی واقعی خود برگردد، یکی از این انتظارات تغییر ریل پولی کشور از وضع دوگانه فعلی به یک واحد تک ساختی است که با حذف ریال و جایگزین کردن تومان به پول ملی عملی خواهد شد.

وی با بیان اینکه تومان کلام رایج در تمام مراودات کشور است، گفت: ریال صرفاً وجه دولتی داشته و از سر اجبار کاربرد دارد، لذا حذف ریال و تمرکز بر واحد تومان به خودی خود یک صفر از پول را حذف و تا حدودی به احیای ارزش پولی کمک خواهد کرد، نکته اساسی در این سیاست صرفه جویی گسترده‌ای است که در نظام پولی کشور در سطوح مختلف اتفاق می‌افتد.

احمدی بیغش با اشاره به موضوعات نظارتی در کشور تاکید کرد: موضوعات نظارتی امروز در غفلت ناظران، و موضوع نظارت بر اجرای قوانین، تبدیل به یک بدعت خطرناک در کشور شده است. موضوع مربوط به رسوخ و نفوذ غیر متعارف باندهای فساد و مافیایی در ارکان مختلف حاکمیت در سطوح گوناگون است، این در حالی است که حکمرانی نرمال و مشروع صدها ویژگی بارز دارد که آن را از حکمرانی های بی پایه و فساد پذیر متمایز می‌کند. در یک حکمرانی سالم و مبتنی بر اصل قانون مداری همه روزنه های فساد بسته می شود و اجازه رانت خواری به هیچ شخص و جریانی داده نمی شود، چطور می شود ما دم از حکمرانی سالم و پاک بزنیم اما در همین مدل مورد ادعا، معاون صنعت وزیر صمت که مدیری سالم و با تقواست به واسطه مقاومت در برابر امیال پلید جریان فاسد تا پای مرگ مورد ضرب و شتم قرار گیرد؟ لازم است با این مورد و موارد مشابه برخورد قاطع و عبرت آموزی صورت گیرد.

وی تاکید کرد: یکی از دلایل مسلم این حجم از گستاخی متصل بودن این باندهای فساد به بخش نفوذ پذیر از بدنه دولتها و برخی معدود از نمایندگان مجلس و همچنین مراکز دیگر است، متاسفانه بعضا از تریبون همین مجلس به طرز معناداری عوامل پشت صحنه مسایل گفته شده، مورد حمایت حمایت رسمی قرار گرفته اند، یک نمونه بارز را به شرح زیر بیان می دارم؛ در دهه ۹۰ با حمایت مستقیم یکی از مهره‌های کلیدی دولت قبلی، ۲۰ هکتار از مجموعه پالایشگاه دولتی شازند توسط یک خانواده تصرف و به ظاهر مجوزهای لازم را اخذ نموده است.

انتهای پیام

کد خبر 10921

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =