کد خبر 11847
۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۳

موافقت مجلس با تأمین ۵۰۰ میلیون یورو نفت و میعانات گازی برای بهره‌برداری از پالایشگاه مهر خلیج‌فارس

موافقت مجلس با تأمین ۵۰۰ میلیون یورو نفت و میعانات گازی برای بهره‌برداری از پالایشگاه مهر خلیج‌فارس

مجلس شورای اسلامی به دولت مجوز دادند ۵۰۰ میلیون یورو نفت یا میعانات گازی به جهت تکمیل، اتمام و بهره برداری پالایشگاه مهر خلیج فارس را تأمین کند.

به گزارش خبرنگار نمایندگان ما، نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز (پنجشنبه ۱۱ اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، با الحاق یک بند به تبصره ۱ ماده واحده لایحه بودجه، با ۱۳۱ رأی موافق، ۳۵ رأی مخالف و ۱۳ رأی ممتنع موافقت کردند.

براساس این بند الحاقی؛ به منظور تکمیل، اتمام و بهره برداری پالایشگاه مهر خلیج فارس و تامین فرآورده های مورد نیاز به دولت اجازه داده می شود به دستگاه اجرایی مربوطه تا سقف ۵۰۰ میلیون یورو نفت یا میعانات گازی تخصیص داده، دستگاه اجرایی متعهد می شود، پس از بهره برداری ظرف مدت ۳ سال به صورت نقدی (ارزی) یا تحویل فرآورده با دولت تسویه حساب نماید.

براساس این گزارش وحید جلال زاده نماینده مردم ارومیه در مجلس در توضیح پیشنهاد الحاق بند فوق به تبصره ۱ لایحه بودجه چاره سازی برای رفع ناترازی انرژی را یکی از موضوعات مهم کشور دانست و افزود: ناترازی در تولید و مصرف بنزین از جمله مواردی است که در حوزه امنیت ملی، کشور را مورد تهدید قرار می دهد.

وی ادامه داد: امروز مصرف بنزین در کشور حدود ۱۰۳ میلیون لیتر در روز است که اگر به همین منوال ادامه یابد، باید تولید بنزین را افزایش دهیم، اما با تکمیل، اتمام و بهره برداری پالایشگاه مهر خلیج فارس که هم اکنون با پیشرفت ۷۰ درصدی مواجه است، می توانیم ۱۲ تا ۱۵ میلیون لیتر بنزین به چرخه تولید کشور اضافه کنیم. این پالایشگاه تماماً ایرانی بوده و نماد خودکفایی کشور است، و در صورت بهره برداری این پالایشگاه، بخشی از هزینه های کشور که صرف واردات بنزین می شود، صرفه جویی شده و در مسیر خنثی سازی تحریم ها می توانیم بخشی از فرآورده های نفتی خود را تولید کنیم.

انتهای پیام

کد خبر 11847

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =