کد خبر 12737
۲۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۴

گزارش امروز صحن مجلس؛

تلاش مجلس برای جلوگیری از افزایش نجومی تعرفه گاز در زمستان

تلاش مجلس برای جلوگیری از افزایش نجومی تعرفه گاز در زمستان

نمایندگان مردم در خانه ملت، ضمن بررسی عملکرد وزارت نفت در حوزه تعرفه گذاری گاز مشترکان خانگی نسبت به عدم اجرای عادلانه نظام پلکانی در تعرفه گذاری و افزایش سرسام آور قبوض گاز مردم به ویژه اقشار کم درآمد در مناطق سرسیر انتقاد کرده و بر ضرورت اصلاح الگوی مصرف گاز توسط این وزارتخانه تاکید کردند.

به گزارش نمایندگان ما، نشست علنی مجلس شورای اسلامی امروز (سه‌شنبه29 فروردین ماه) به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، ساعت 9 و 3 دقیقه و با حضور  208 نفر از وکلای ملت جهت رسیدگی به موضوعات، طرح‌ها و لوایح مطروحه آغاز شد.

ارتش شعار«ارتش فدای ملت» را محقق کرد

در ابتدای جلسه دکتر قالیباف در نطق پیش از دستور امروز خود ضمن تبریک 29 فروردین ماه روز ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: بدون شک امروز ارتش جمهوری اسلامی ایران نماد قدرت درهم کوبنده ملت ایران در مواجهه با همه تهدیدات است. امروز فرزندان ملت در ارتش جمهوری اسلامی، شعار «ارتش فدای ملت» را محقق کردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه نطق خود افزود: به روح پرفتوح همه شهدای ارتش قهرمان از جمله فرماندهان شهید همچون شهید صیاد شیرازی، شهید ستاری، شهید فلاحی، شهید نامجو و شهید بابایی که انصافاً درخشیدند درود می فرستم.

الگوی مصرف گاز باید اصلاح شود

پس از قرائت دستور کار صحن علنی مجلس توسط حاجی دلیگانی  بررسی گزارش کمیسیون انرژی در خصوص بررسی عملکرد وزارت نفت در تعرفه گذاری گاز مشترکان خانگی اولین دستور کار صحن بود که مالک شریعتی نیاسر به عنوان سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس به قرائت آن پرداخته و ضمن تعریف اقلیم ها و سطوح مصرف و مقایسه پلکان های اعمال شده شرکت گاز با دوره قبل،  تخفیف غیرکارشناسی ۷۰٪ دولت برای برخی مصارف گاز در کشور را برای نمایندگان و مردم تبیین کرد.

 وی با بیان اینکه عدم اجرای عادلانه نظام پلکانی در تعرفه گذاری گاز باعث بروز اعتراضات اجتماعی شده است، به تاخیر ۹ماهه در اجرای قانون بودجه، ضرورت تعیین دقیق مناطق سرد با کمک هواشناسی، تغییر غیرضروری پله‌ها و سردرگمی مصرف کننده و افزایشی بودن تغییر درمیانه و کاهشی شدن آن در پله‌های بالاتر که از جمله اشکالات متوجه وزارت نفت در اجرای قانون ‎ بودجه۱۴۰۱ و ۱۴۰۰ است اشاره و اضافه کرد: براساس پیشنهاد کمیسیون انرژی در جریان بررسی عملکرد شرکت ملی گاز در تعرفه گذاری، نمایندگان خواستار اصلاح الگوی مصرف، اقلیم بندی، نحوه تعرفه گذاری و نحوه قرائت شمارشگرها برای کاهش اعتراض مشترکان سراسر کشور شد.

اصلاح الگوی مصرف گاز خانگی مستلزم رفع ناترازی بین تولید و مصرف است

در ادامه نشست جواد اوجی وزیر نفت دولت سیزدهم نیز که به منظور ارائه توضیحات پیرامون گزارش کمیسیون انرژی و عملکرد مجموعه تحت مدیریت خود در تعرفه‌گذاری گاز مشترکان خانگی در صحن علنی مجلس حاضر شده بود، یکی از اهداف اصلاح الگوی مصرف رفع ناترازی بین تولید و مصرف گاز دانست و گفت: نمی‌توان صرفاً الگوی مصرف گاز را بر مبنای رفتار مصرفی جامعه قرار داد.

وزیر نفت همچنین در میان توضیحات خود به مصرف قابل توجه بنزین که موجب ناترازی در کشور شده اشاره کرد و افزود:  به لطف الهی موفق شدیم بنزین مورد نیاز مردم را در ایام پایانی سال گذشته و با وجود افزایش بی‌سابقه مسافرت‌های بین شهری، در ایام تعطیلات نوروز تأمین کنیم، این در حالی است که در برخی روزها مصرف بنزین به بیش از 140 میلیون لیتر در روز رسید اما هیچ جایگاهی با کمبود سوخت مواجه نشد. وی همچنین تاکید کرد: دشمن و عوامل استکبار جهانی برنامه‌ریزی کرده بودند که با جنگ ترکیبی و در شرایط ویژه کشور، با ایجاد چالش در تأمین گاز و بنزین زمینه گسترش نارضایتی عمومی را فراهم کنند. 

تاکید نمایندگان بر لزوم کنترل مصرف انرژی در کشور و فشار زیاد تعرفه جدید قبوض گاز به مردم به ویژه اقشار کم درآمد جامعه

در ادامه جلسه هادی بیگی نژاد نیز به گزارش کمیسیون انرژی در مورد عملکرد وزارت نفت در تعرفه گذاری گاز مشترکان خانگی مطابق با مفاد تکلیفی بند «ک» تبصره 15 قانون بودجه سال 1401 کل کشور اشاره کرد و افزود: افزایش نرخ پلکانی کار درستی است و نباید یک کار درست را به خاطر چند ایراد زیر سوال ببریم  و افرادی که مبلغ بالای قبض گاز دریافت کرده اند، واقعا مصرف داشته اند، اما ایراداتی وارد است که باید.

انتهای پیام

کد خبر 12737

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =