کد خبر 1306
۱۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۲

گزارش اختصاصی؛

اقدامات آشکار مجلس و دولت برای یارانه های پنهان

توپ یارانه ها در زمین کیست؟
اقدامات آشکار مجلس و دولت برای یارانه های پنهان

یارانه‌ها باید به صورت عادلانه تخصیص یابد برخی یارانه ها آشکارا و برخی دیگر  پنهان هستند و  ما خانواده هایی داریم که در روستا زندگی می کنند خودرو ندارند و  از همین روی از یارانه سوخت استفاده نمی‌کنند و به همین دلیل یارانه باید به صورت عادلانه تخصیص یابد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما: موعد جراحی های اقتصادی دولت سیزدهم آرام آرام از راه می رسد. جراحی اقتصادی که پیش تر کارشناسان نسخه اش را پیچیده بودند.  

اقتصاد بیمار کشور در حالی هر روز علائم حیاتی اش را از دست می دهد که تسکین های پی در پی هم علاج واقعه نمی کند.

با این حال همین چند روز پیش بود که رهبر فرزانه انقلاب نکته ای کلیدی و اقتصادی را در نخستین جلسه هئیت دولت سیزدهم مطرح کردند. ایشان خطاب به هئیت دولت اذعان داشتند که " همین اواخر یکی از مسئولینِ دولت قبل، گزارشی به ما داد که یارانه‌ی پنهان نفت در سال ۹۹، حدود ۶۳ میلیارد دلار است! که خب اصلاً این رقم و این یارانه به چه کسی میرسد؟ چه کسانی‌ از نفت کشور، از بنزین، بیشتر استفاده میکنند؟ جمع مهمّی از مردم اصلاً از این یارانه هیچ استفاده نمیکنند. آن وقت محاسبه کرده‌اند ۶۳ میلیارد دلار یعنی ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان، که از بودجه‌ی سال ۹۹ بیشتر است!   اینها خب خلاف عدالت است.

اما طولی نکشید که نمایندگان مجلس انقلابی پای کار آمدند و یکی از نمایندگان ازطرح تقاضای حذف یارانه های آشکار و پنهان و همه پرسی در این زمینه خبر داد.

ابوترابی با بیان اینکه ما در سال تقریبا دو برابر بودجه سالیانه مملکت یارانه به مردم پرداخت می‌کنیم، تصریح کرد:  همچنین حدود ۸۶ میلیارد دلار در سال یارانه آشکار و پنهان انرژی به مردم ارائه می شود.

وی این را هم گفت که با این سبک اداره کشور محال است که بتوانیم ادامه دهیم. ما باید یکبار بنشینیم و با مردم در این زمینه صحبت کنیم و بر اساس دموکراسی کار را جلو ببریم. مردم باید تصمیم بگیرند که آیا یارانه مستقیم به حسابشان واریز شود یا مثل هم اکنون وضعیت موجود را حفظ کنیم.

با پا پیش گذاشت مجلس در زمینه جراحی اقتصادی یارانه های پنهان و آشکار حال سوال این است که آیا دولت و مجلس در این زمینه به‌نظر مشترک می‌رسند و یا خیر؟

با این حال بسیاری از دیگر کارشناسان معتقدند که هرگونه بحث درباره یارانه‌ها نیاز به‌کار کارشناسی دقیق و لحاظ نظر مردم دارد.

این در حال است که آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در جریان انتخابات ریاست جمهوری و پیرو سیاست دولتش درباره هدفمندی یارانه ها گفته بود؛   موضوع ما این است که یارانه‌ها باید به صورت عادلانه تخصیص یابد برخی یارانه ها آشکارا و برخی دیگر  پنهان هستند و  ما خانواده هایی داریم که در روستا زندگی می کنند خودرو ندارند و  از همین روی از یارانه سوخت استفاده نمی‌کنند و به همین دلیل یارانه باید به صورت عادلانه تخصیص یابد.

با همه این تفاسیر و طبق گفته بسیاری از کارشناسان دولت ابتدا باید در زمینه مدیریت صحیح یارانه پیش قدم شده و دست به این جراحی اقتصادی بزند و البته ماموریت مجلس هم در این مسیر پر پیچ و خم کمتر از دولت نیست.

انتهای پیام

کد خبر 1306

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =