کد خبر 15702
۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۳

سعیدی:

باید از همه ظرفیت‌ها برای پایبند کردن طالبان به معاهده حق‌آبه هیرمند بکار گرفته شود

باید از همه ظرفیت‌ها برای پایبند کردن طالبان به معاهده حق‌آبه هیرمند بکار گرفته شود

عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس، با تاکید بر اینکه باز پس گیری حقابه از طالبان تازه بر سرکار آمده نیازمند تمام گزینه‌ها است، گفت: حقابه سیستان و بلوچستان از طالبان باید در سطحی بالاتر مطالبه شود، دولت تازه به کار آمده طالبان در برابر سکوت متواضع کشورمان دور برداشته به اعتقاد بنده نیاز به برخوردی محکم‌تر دارد.

به گزارش نمایندگان، معین الدین سعیدی در مورد عدم باز پس‌گیری حقابه ایران از طالبان به واسطه مردان دیپلماسی کشور، گفت: از موضع گیری قاطع رییس جمهور کشورمان و اولتیماتومی که به افغانستان دادند سپاسگزارم، اما بعد از این عکس العمل تمام دستگاه‌ها و دست اندرکاران در تمام حوزه‌ها از دیپلماسی آب گرفته تا حوزه امنیتی و نظامی انتظار می‌رفت، اقدامات ویژه‌ای در جهت اجرایی شدن این اولتیماتوم به کار گرفته می‌شد که متاسفانه نه تنها شاهد این اتفاقات نبودیم بلکه نظاره‌گر نوعی حرمت شکنی از سوی طالبان در برابر این تذکر رییس جمهور بودیم.

حقابه سیستان و بلوچستان از طالبان باید در سطحی بالاتر مطالبه شود

نماینده مردم چابهار، نیکشهر، کنارک و قصرقند در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اقداماتی از سوی وزارتخانه‌های نیرو و امور خارجه و کمیته ویژه آب برای باز پس گیری حقابه شاهد بودیم اما کافی نیست، افزود: حقابه سیستان و بلوچستان از طالبان باید در سطحی بالاتر مطالبه شود، دولت تازه به کار آمده طالبان در برابر سکوت متواضع کشورمان دور برداشته و به اعتقاد بنده نیاز به برخوردی محکم‌تر دارد.

سعیدی با تاکید بر اینکه باز پس گیری حقابه از طالبان تازه بر سرکار آمده نیازمند تمام گزینه‌ها است، یادآور شد: برای بازستاندن حقابه هیرمند باید تمام گزینه‌ها را روی میز بگذاریم تا طرف طالبان را که قائل به هیچ‌کدام از قواعد بین المللی نیست مجاب به پرداخت حقابه به حق ایران کند.

طالبان حاضر به اعتراف کمبود آب در سد کجکی نشده است

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طالبان حاضر به اعتراف به کمبود منابع آبی افغانستان نشد، اظهار داشت: حتی گروه طالبان در برابر این کوتاهی حاضر به اعتراف کمبود آب در سد کجکی نشده و اجازه بازدید کارشناسان ما را از سد مذکور ندادند. این میزان انفعال از سوی مردان دیپلماسی در برابر باز پس‌گیری حقابه به حق ایران نه تنها از سوی مردم استان بلکه تمام فعالان محیط زیست کشور جای سوال است.

تراز تجاری۲ میلیارد دلاری بین ایران و افغانستان ارزش سکوت ندارد

عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس، ایران را کشوری قدرتمند در طول تاریخ دانست و گفت: تراز تجاری۲ میلیارد دلاری بین ایران و افغانستان ارزش سکوت، زیر سوال بردن عملکرد، سابقه و تمدن ایران در برابر دولت تازه به دوران رسیده طالبان را ندارد.

اشتباهات رئیس سازمان محیط زیست قابل توجیه نیست 

سعیدی با انتقاد از صحبت‌های سلاجقه در مورد حقابه هیرمند که به تازگی رسانه‌ای شده، اظهار داشت: چرا رییس سازمان محیط زیست در گفتمان رسانه‌ای خود قادر به تشخیص حقابه هیرمند از هریرود نبودند و این اشتباه را با اعداد و ارقام ۸۵۰ میلیون لیتر که در معاهده حقابه ایران سالانه به ۸۲۰ میلیون مترمکعب عنوان شده تکرار کردند! چنین پیگیری بی تردید نتایج خوشایندی به دنبال ندارد.

انتهای پیام

کد خبر 15702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =