کد خبر 16821
۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۲

نمایندگان گزارش می‌دهد؛ 

اعتراض به رد صلاحیت‌ها از تریبون مجلس/ اطمینان‌بخشی رئیس مجلس درباره اجرای قانون

اعتراض به رد صلاحیت‌ها از تریبون مجلس/ اطمینان‌بخشی رئیس مجلس درباره اجرای قانون

فردا آخرین مهلت اعتراض داوطلبانی است که در هیات اجرایی انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی یا تایید یا احراز صلاحیت نشده‌اند؛ موضوعی که امروز از تریبون مجلس هم مطرح شد و البته رئیس مجلس اطمینان داد که بر اساس قانون عمل شود. 

به گزارش نمایندگان، روز بیستم آبان ماه بود که رئیس ستاد انتخابات کشور از جزئیات بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس و نهایی شدن آن خبر داد؛ بر این اساس از ۲۴ هزار و ۹۸۲ نفر داوطلب دوازدهمین دوره انتخابات مجلس بودند، ۱۴ درصد عدم تایید و ۱۴ درصد عدم احراز شدند. او البته توضیح داد که عدم احراز و عدم تایید به معنای رد صلاحیت نیست. با این حال در روزهای گذشته بازار اخبار درباره رد یا تایید صلاحیت داوطلبان در این دوره داغ بود و امروز این بحث به تریبون مجلس کشیده شد. 

رد صلاحیت 28 درصد کاندیداها در مرحله اول

غلامرضا نوری قزلجه از نمایندگانی که نام او در فهرست رد صلاحیت شده‌های مرحله اول در هیات‌های اجرایی انتخابات به چشم می‌خورد در جلسه علنی امروز (سه شنبه 23 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی گفت: همه نطق ها و تذکرات بسته است، اتفاقات مهمی در کشور افتاده که از طرف مجلس قابل اغماض نیست. موضوعی در بحث انتخابات وجود دارد، 28 درصد از نامزدها نتوانسته‌اند از هیات های اجرایی تایید صلاحیت بگیرند، اعم از نمایندگان فعلی، نمایندگان ادوار، فعالان سیاسی و اجتماعی که عمدتاً منتقدان دولت هستند.

این نماینده مجلس گفت: کار اگر بر مبنای قانون باشد، کسی اعتراضی ندارد، اما بسیاری از موارد برخلاف قانون صورت گرفته و تبصره ماده 60 که حدوداً 2 ماه پیش در مجلس مصوب شد نیز رعایت نشده است. در این ماده آمده است رد صلاحیت ها باید مستند به مدارک معتبر باشد. حتی نامه درخواست مستندات را از نامزدها تحویل نمی گیرند!

برای رد صلاحیت سند ندادند

وی افزود: هیات های اجرایی و رئیس هیات اجرایی موظف هستند این مستندات را به افراد رد صلاحیت شده بدهند تا آنها بتوانند اعتراض کنند و دلایل خود را بیاورند. هیات های اجرایی مهندسی شده اند و از طرف ستاد آقای رئیسی گردهم آمده اند یا دولت رضایت به این کار دارد، یا توسط هیات ها در حال مهندسی شدن است.

«شایعه بی طرف نبودن دولت» هم از سوی این نماینده مجلس یادآوری و تاکید شد که این شایعه به واسطه فعالیت های غیرقانونی برخی از عوامل دست اندر کار در حال تقویت شدن است و موجب دلسردی مردم برای شرکت در انتخابات شده، این اقدامات در سایه سکوت توأم با رضایت آقای رئیس جمهور رخ می دهد. باید همه قبول کنیم مصلحت نظام و منافع کشور در تبعیت از منویات مقام معظم رهبری، اجرای قانون و همبستگی خصوصاً در انتخابات است.

او از رئیس مجلس خواست که به این وضعیت ورود کنید، اجازه ندهد وضعیت دموکراسی و مردم سالاری دینی که یکی از اساسی ترین پایه های نظام مقدس جمهوری اسلامی است، بیشتر از این آسیب ببیند.

ورود قالیباف به موضوع بررسی صلاحیت‌ها

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی البته به پاسخ کوتاهی بسنده کرد و گفت: حتما به عنوان مجلس اجرای قانون را دنبال می کنیم، طی روزهای گذشته در بخش اجرایی، بحث دخالت هایی که مطرح شد را پیگیری کردیم و بقیه موارد را نیز پیگیری می کنیم. مصمم هستیم قانون اجرا شود، البته بدون شک شورای نگهبان نیز به این امر توجه دارد.

گفتنی است ماده 60 آخرین نسخه قانون انتخابات مجلس تصریح دارد که هیأت‌های اجرائی مراکز حوزه‌های انتخابیه موظفند حداکثر ظرف ۱۵ روز پس از پایان مهلت ثبت نام با توجه به نتایج بدست آمده از بررسی‌های لازم در محل و با استفاده از نتایج اعلام‌شده توسط وزارت کشور صلاحیت داوطلبان در رابطه با صلاحیت‌های مذکور در این قانون را مورد رسیدگی قرارداده و رونوشتی از مدارک و اسناد را همراه نتیجه به هیأت‌های نظارت اعلام نمایند.

تبصره این ماده تاکید دارد که رد صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس باید مستند به قانون و براساس مدارک و اسناد معتبر باشد.

آخرین مهلت اعتراض فرارسید

بنابر اعلام سخنگوی ستاد انتخابات کشور فردا، چهارشنبه 24 آبان ماه آخرین فرصتی است که آن دسته از داوطلبانی که صلاحیت آنها تایید و احراز نشده است بتوانند اعتراض خود را در سامانه برخط ثبت کنند و این مهلت تمدید نخواهد شد.

بعد از ارایه مدارک و ثبت اعتراض، هیات‌های نظارت استانی با هماهنگی نظارت مرکزی موظف هستند در طول ۵۰ روز رسیدگی کنند ‌و پاسخ دهند و اگر داوطلبی در هیات نظارت مجدد عدم تایید یا عدم احراز گرفت می‌تواند به شورای نگهبان اعتراض خود را بیان کند که در قانون آمده است.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری جمعه ۱۱ اسفند برگزار می‌شود.

انتهای پیام

کد خبر 16821

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =