کد خبر 17458
۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۳

نمایندگان گزارش می‌دهد؛

اتمام حجت مجلس با دولت در سه موضوع ارزی/ ضرب‌الاجل سه ماهه برای واردات خودرو 

اتمام حجت مجلس با دولت در سه موضوع ارزی/ ضرب‌الاجل سه ماهه برای واردات خودرو 

نمایندگان مجلس امروز رئیس کل بانک مرکزی و همچنین وزیر صمت را فراخواندند و درباره سه موضوع با دولت اتمام حجت کردند؛ در نشست غیرعلنی با رئیس کل بانک مرکزی درباره تداوم ثبات ارزی و جلوگیری از رکود تولید ضمن اجرای سیاست تثبیت و کنترل نقدینگی و همچنین با وزیر صمت مبنی بر اینکه قانون واردارت خودرو تا سه ماه دیگر اجرایی شود.

به گزارش نمایندگان، سیاست‌های ارزی بانک مرکزی هرچند که موجب ثبات در بازار ارز طی ماه های گذشته شده است اما حواشی همچون ابهام درباره تفاوت ارز 28500 تومانی با ارز 4200 تومانی و نحوه تخصیص ارز ترجیحی، امروز رئیس کل بانک مرکزی را به مجلس کشاند تا در یک جلسه غیرعلنی سیاست‌های ارزی و پولی بانک مرکزی و آثار آن بر شاخص‌های اقتصادی کشور را بررسی کنند. 

مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در تشریح این نشست غیرعلنی گفت: ما سال گذشته موضوع جهش ارزی را داشتیم و یکی از موضوعات اصلی که امروز در جلسه غیرعلنی با رئیس کل بانک مرکزی مورد بررسی قرار گرفت، این بود که سیاست گذاری‌های بانک مرکزی نباید به نحوی باشد که بی ثباتی در اقتصاد کشور ایجاد شود.

 حفظ ثبات بازار ارز و تامین مالی تولید دو وعده فرزین به مجلس

به گفته وی رئیس کل بانک مرکزی در گزارش خود درباره فعالیت‌ها پیرامون مدیریت ذخایر ارزی، دیپلماسی فعال و آزاد سازی ارزی در برخی کشورها مباحثی را عنوان کرد. 

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: حفظ ثبات ارزی از مهم‌ترین دغدغه‌های نمایندگان بود و باید به نحوی انجام شود که ۷ نرخی بودن ارز تجمیع شده و به نظام ارزی شناور مدیریت شده عمل شود و نرخ‌های متعدد ارزی به یکدیگر نزدیک شود.

در این جلسه رئیس کل بانک مرکزی به دغدغه‌های نمایندگان در زمینه سیاست‌های ارزی پاسخ و اطمینان داد که مسیر حرکت ارزی کشور، مسیری با ثبات و در بلندمدت باشد. جمع بندی نمایندگان این بود که توضیحات رئیس کل بانک مرکزی قانع کننده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به دغدغه نمایندگان در زمینه سیاست‌های پولی، تاکید کرد: نمایندگان در این بخش تاکید کردند که باید پایه پولی کشور کاهش پیدا کند و تورم هم کاهش یابد. همچنین نمایندگان تاکید داشتند که این رویکرد نباید با رکود واحدهای تولیدی همراه شود، چرا که ما باید رشد تولید را بر اساس شعار سال مدنظر قرار دهیم.

فرزین که برای این نشست غیرعلنی به مجلس آمده بود، در ادامه و در جریان بررسی سوال جلال رشیدی کوچی از وزیر صمت نیز درباره وضعیت اجرای قانون واردات خودرو به نمایندگان پاسخ داد. 

ارز به چای رسید به خودرو نرسید

لال رشیدی کوچی نماینده مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان در مجلس در تشریح سوال خود از وزیر صمت اشاره به گذشت 19 ماه از تصویب قانون واردات خودرو گفت: آقای علی‌آبادی باید به صورت دقیق پاسخ دهد که در این مدت چند خودرو وارد کشور شده، چند خودرو پلاک شده و مردم از آن استفاده می‌کنند، چه تعداد خودرو در حال ترخیص از گمرکات کشور است و چه تعدادی نیز ثبت سفارش شده است. همچنین آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده سه ماه است که در هیأت دولت تصویب شده  و وزیر نیز نگاه مثبت به آن داشته اما هنوز ابلاغ نشده است.

وی در ادامه با طرح این سوال که چرا فرایند قیمت گذاری خودروهای وارداتی بالا در نظر گرفته شده است، گفت: خودروی 18 هزار دلاری در بازار 35 هزار دلار قیمت گذاری می شود و قیمت آن در بازار واقعی تا 100 هزار دلار می رود که باید پرسید آیا دولت اراده اصلاح این روند را دارد یا خیر؟

رشیدی کوچی در ادامه با بیان اینکه ایران خودرو و سایپا به مردم ظلم می کنند، یادآور شد: خریداران 170 تا 300 میلیون تومان هزینه خودرو را پرداخت می کنند اما خودروسازان بعد از یکسال می گویند خریداران باید 500 میلیون تومان دیگر پرداخته و خودروی ثبت سفارش شده خود را نیز تغییر دهند و علت افزایش قیمت خودرو نیز مشخص نیست و همه اینها زورگویی به مردم است.

او در بخش دوم سخنان خود بعد از ارائه بخش اول سخنرانی وزیر صمت، گفت: واردات خودرو با حضور آقای علی آبادی در رأس وزارت صمت، تسریع شده اما با کاهش قیمت مواجه نبوده ایم که همه اینها ناشی از عرضه قطره چکانی ارز، تعرفه گذاری های وحشتناک و اظهارات نسنجیده اعضای هیأت دولت با رسانه ها است.عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس در ادامه با بیان اینکه ارز در همه بخش ها اعم از چای و نخود، لوبیا وجود دارد اما به حوزه خودرو که می رسیم، ارزی وجود ندارد، خطاب به فرزین رئیس بانک مرکزی گفت: چه کسی گفته شما برای واردات خودرو ارز بدهید؟ ما گفتیم از ارز با منشأ خارجی استفاده شود، نه ارز ناشی از صادرات؛ همچنین پیشنهاد دادیم از ارزهای خانگی مردم استفاده شود.

وی افزود: این در حالی است که بانک مرکزی همه این راهکارها را کنار گذاشته و می گوید من باید پول بدهم که ندارم اما باز هم با حضور در کمیسیون می گوید ما 9 میلیارد دلار برای صنعت خودرو گذاشته ایم در حالی که اگر تنها یک تا 2 میلیارد دلار به واردات خودرو تخصیص داده می شد بسیاری از مشکلات حل می شد.

وزیر صمت: ۹ هزار و ۱۷۶ خودرو وارد شده است

عباس علی آبادی، وزیر صمت در این نشست و در پاسخ به سوال جلال رشیدی کوچی و تعداد دیگری از نمایندگان مجلس درباره آخرین وضعیت واردات خودرو، گفت: آمار واردات خودرو به سرعت در حال تغییر و رو به رشد است. تعداد خودروی ثبت سفارش شده ۹۳ هزار و ۳۴۳ عدد است و تعداد خودروهای وارد شده به کشور تاکنون ۹ هزار و ۱۷۶ عدد، تعداد خودروهای در حال حمل ۱۰ هزار و ۱۷۶ عدد و تعداد خودروهای عرضه شده به افراد ثبت نامی ۸ هزار و ۲۲۰ عدد و تعداد خودروهای پلاک شده حدود ۴ هزار عدد است. کل افراد ثبت نام شده و حائز شرایط ۳۳ هزار و ۵۳۸ نفر، افراد منصرف شده ۳ هزار و ۵۰۵ نفر و افراد مانده در صف ۳۰ هزار ۴۳۳ نفر و افراد تعیین تکلیف شده ۷ هزار و ۱۲۱ نفر هستند.

وزیر صمت با بیان اینکه فرایند واردات خودروی نو از برندهای سوزوکی، تویوتا، کیا، هوندا و سایر برندها اعم از چینی و غیره نظم گرفته و روال پیدا کرده است، گفت: امیدوارم ملت شریف با صبوری مراقب باشند و فریب دلالان را نخورند. درباره واردات خودرو تاکنون ۲۳ شرکت مطابق ضوابط مجوز گرفتند و ما برای صدور مجوز بیشتر هیچ منعی نداریم و معتقدم که باید به سمتی برویم که افراد خودشان بتوانند برای خودشان خودرو وارد کنند.

علی آبادی درباره وضعیت واردات خودروهای کارکرده به کشور، گفت: درباره واردات خودروهای کارکرده و مناطق ویژه اقتصادی، آئین نامه در موعد مقرر توسط وزارت صمت تدوین و به دولت ارسال شد و این آئین نامه پس از طی بررسی‌های کارشناسی در کمیسیون‌های تخصصی و صحن دولت با اصلاحاتی تصویب شد و به زودی ابلاغ خواهد شد که با ابلاغ این آئین‌نامه، واردات خودروهای کارکرده نیز نظام پیدا خواهد کرد.

وی اظهار کرد: دو عارضه مزمن کاهش تولید خودروسازان به زیر یک میلیون دستگاه همراه با تولید خودروی ناقص و توقف واردات و تلاطم بازار کالایی کشور که در بازار خودروی کشور طی سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ شکل گرفته بود، امروز بر اساس برنامه‌های اجرا شده، مدیریت شده است. در تولید داخل امسال هم مانند سال گذشته رشد تولید خودروی کامل را خواهیم داشت. با حذف تلاطم‌های بازار خودرو و کاهش قیمت‌ها در بازار نسبت به ابتدای تابستان مواجه هستیم.

جلال رشیدی کوچی، نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی پس از استماع توضیحات وزیر صمت، گفت: اگر این سوال را به رأی بگذارم، قطعاً نمایندگان با توجه به حساسیت این موضوع به وزیر کارت زرد می‌دهند، اما از آنجایی که علی‌آبادی از مدتی که روی کار آمده برای واردات خودرو تلاش کرده است، سه ماهه یعنی تا عید به وزارت صنعت، معدن و تجارت و دولت برای انجام واردات خودرو مهلت می‌دهم و سوال خود را به رأی نمی‌گذارم.

رئیس کل بانک مرکزی: ارز برای واردات خودرو تخصیص یافته است

محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی هم که در این جلسه حضور داشت، با دفاع از عملکرد خود در تخصیص ارز برای واردات خودرو گفت: از ابتدای سال تاکنون، بالغ بر ۳۱ میلیارد و ۴۰۲ میلیون دلار ارز به وزارت صمت داده شده که نسبت به سال گذشته ۵ درصد افزایش یافته است. همچنین به حوزه خودرو و قطعات، تاکنون ۵ میلیارد و ۴۰۶ میلیون دلار ارز تخصیص داده شده که نسبت به سال گذشته ۸ درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: همان طور که وزیر صمت توضیح داد، واردات خودرو انجام شده است و اکنون نیز مذاکراتی برای واردات خودروهای برقی و معمولی و واردات خودرو از مناطق آزاد صورت گرفته و توافق لازم انجام شده است.

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه ما نیز باید بر اساس منابع ارز را تخصیص دهیم، تصریح کرد: در ابتدای سال قرار بود ۲۹.۵ میلیارد دلار به وزارت صنعت، معدن و تجارت داده شود، اما گفته شد که کشور با مشکل مواجه می‌شود. در حوزه تخصیص ارز تلاش ما این است که ارز بر اساس نیاز هر بخش تخصیص پیدا کند.

در پایان این بررسی‌ها، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس خطاب به وزیر صمت تصریح کرد: تخصیص ارز برای واردات خودرو قانون است و باید انجام شود، در غیر این صورت واگذاری ارز به واردات خودرو را از مسیر قانونی پیگیری می کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر 17458

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =