کد خبر 18419
۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۸

نمایندگان گزارش می‌دهد؛

نصاب شکنی؛ اولین پس لرزه انتخابات/ تعطیلی اولین جلسه علنی مجلس یازدهم بعد از تعطیلات

نصاب شکنی؛ اولین پس لرزه انتخابات/ تعطیلی اولین جلسه علنی مجلس یازدهم بعد از تعطیلات

۸۳ روز از عمر مجلس یازدهم باقی مانده و نمایندگان فارغ از اینکه منتخب دور بعد شده اند یا از ورود به مجلس بعد بازمانده اند، نماینده مجلس هستند اما امروز پس لرزه های نتایج انتخابات، صحن مجلس را از نصاب انداخت. 

به گزارش نمایندگان، ۱۴۷ نماینده مجلس یازدهم یعنی بیش از ۵۱ درصد از نمایندگان فعلی به مجلس دوازدهم راه نیافته اند؛ تعدادی از نمایندگان فعلی مجلس نیز حد نصاب کافی برای انتخاب شدن در دور اول را نیافته اند و باید در دور دوم به رقابت بپردازند. 

زمانی که روز ۲۵ بهمن ماه مجلس یازدهم آخرین نشست علنی خود را پیش از انتخابات برگزار کرد، رییس مجلس اعلام کرد که جلسه بعدی مجلس در ۱۴ اسفند ماه تشکیل خواهد شد و بر همین اساس در هفته جاری دستور جلسات هفتگی مجلس و کمیسیون های مجلس منتشر و مقرر شد که امروز مجلس نشست داشته باشد.امروز  اما علی رغم اعلام قبلی، جلسه به دلیل به حد نصاب نرسیدن تعداد نمایندگان تشکیل نشد. 

بر اساس آیین نامه داخلی مجلس برای تشکیل شدن جلسه و قانونی بودن مصوبات باید دوسوم نمایندگان در جلسه حضور داشته باشند اما امروز تابلوی مجلس حضور ۱۷۷ نماینده را در جلسه نشان داده بود. مجلس یازدهم ۲۸۶ نماینده دارد که با این حساب، ۱۰۹ تن از نمایندگان یعنی ۳۸ درصد از نمایندگان در مجلس حضور نیافتند.

خط و نشان رئیس مجلس برای غایبان

احمد حسین فلاحی نماینده همدان می‌گوید: رئیس مجلس در جلسه غیررسمی امروز اعلام کرد که اسامی غایبان نشست امروز، در جلسه فردای مجلس قرائت خواهد شد.

فلاحی، می‌گوید: به هر حال برخی از نمایندگان احتمالا درگیر دور دوم انتخابات در حوزه‌های انتخابیه خود بودند و شاید عدم حضور آنها تا حدودی موجه باشد اما از سایر همکاران این انتظار می‌رفت که با حس مسئولیت‌پذیری بیشتری رفتار کنند و برای تشکیل مجلس به تهران بیایند. این تکلیف ما و حق مردم است که جلسات مجلس را تا روز آخر فعالیت آن تشکیل دهیم ولو این موفق به حضور دوباره در مجلس نشده باشیم.  

از نمایندگان مجلس یازدهم، غیر از ۲۲ نفری که تایید صلاحیت نشدند ، دو نماینده که شرط سنی ورود دوباره به مجلس را از دست داده اند و دو نماینده که از کاندیداتوری انصراف دادند، سایر نمایندگان کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس بودند که میان آنها، تعداد زیادی موفق به راه یابی به مجلس دوازدهم در دور اول نشده و یا به دور دوم راه یافتند. 

خضریان: هیات رئیسه باید اسامی غایبان را شفاف اعلام کند

علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس با ابراز تاسف از اتفاقی که امروز در مجلس افتاد، گفت: بعد از گذشت سه روز از برگزاری انتخابات مجلس که باید شرایط عادی در کشور برای ادامه مسیر خدمت به مردم فراهم می‌شد، برخی از نمایندگان  به دلایل مختلف از جمله عدم رای‌آوری در انتخابات، در جلسه حضور پیدا نکردند.

وی تاکید کرد: هیات رئیسه مجلس باید در اولین جلسه صحن علنی که فردا برگزار می‌شود، اسامی کامل غایبان جلسه امروز را اعلام کند؛ هیچکس حق ندارد که فعالیت مجلس یازدهم را در ادامه مسیری که کارنامه قابل دفاعی هم دارد، مختل کند و لذا حتما باید اسامی غایبان امروز به صورت شفاف در اختیار مردم قرار بگیرد.

طرح ها و لوایحی که باید در اولویت قرار گیرد

عباس گودرزی، نماینده بروجرد در واکنش به اقدام امروز نمایندگان در بی توجهی به برگزاری جلسه علنی در گفت و گویی اظهار کرد: نمایندگانی که نتوانستند برای حضور در مجلس دوازدهم رأی بیاورند، باید تا آخرین روز مسؤولیت خود انگیزه کافی داشته باشند و در فرصت باقیمانده از عمر مجلس یازدهم یعنی تا خرداد سال آینده، کارهای باقیمانده خود در پیگیری مطالبات مردم را به سرانجام برسانند.

وی تاکید کرد: زمان باقی مانده از عمر مجلس یازدهم ارزش زیادی دارد و ما باید از همه فرصت‌های دوره نمایندگی مجلس برای خدمت به مردم استفاده کنیم. از سوی دیگر می‌توانیم در این سه ماه باقی مانده زمینه‌های لازم را فراهم کنیم تا مجلس بعدی بتواند با استفاده از این بسترها، مسیر حل مسائل را ادامه دهد.

به گفته وی طرح‌ها و لوایح زیادی وجود دارد که مجلس یازدهم در فرصت باقی مانده می تواند آنها را در اولویت قرار داده و به تصویب برساند.

مجلس یازدهم هنوز ناتمام های مهمی در دستور کار دارد که لازم است نمایندگان فعلی به آن رسیدگی کنند تا در کارنامه آنها باقی بماند؛ از جمله اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان، تصویب قانون مدیریت تعارض منافع، تصویب قانون کلی نظام قانونگذاری، تکمیل اقدامات مرتبط با اصلاح ساختار بودجه و ...  که از وعده های پرتکرار آنها بوده و تا کنون به سرانجام نرسیده اند. 

انتهای پیام

کد خبر 18419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =