کد خبر 1846
۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۸

گزارش اختصاصی؛

دو صدایی بر سر انتخاب استانداران

دو صدایی بر سر انتخاب استانداران

تغییرات دولتی شیب تندی به خود گرفته وزرات کشور هم از این قاعده مستثنی نبوده است. طبق آخرین تغییر و تحولات استانداران از سوی وزیر کشور تاکنون ۵ استاندار جدید برای استان‌هایی نظیر  «سمنان»، «خوزستان»، «کهکیلویه و بویراحمد»، «بوشهر» و «سیستان و بلوجستان» منصوب شده اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما: تغییرات دولتی شیب تندی به خود گرفته وزرات کشور هم از این قاعده مستثنی نبوده است. طبق آخرین تغییر و تحولات استانداران از سوی وزیر کشور تاکنون ۵ استاندار جدید برای استان‌هایی نظیر  «سمنان»، «خوزستان»، «کهکیلویه و بویراحمد»، «بوشهر» و «سیستان و بلوجستان» منصوب شده اند.

این در حالی است که وزیر کشور پیش‌تر درباره مقابله با انتخاب مقامات سفارشی در استان گفته بود که در انتخاب مسئولان حتما از مشاوره همه افراد صاحب نظران و همچنین نمایندگان مجلس استفاده می‌کنیم، تا در این مشاوره به بهترین افراد برسیم لذا اگر این کار نکنیم به وظیفه خودمان عمل نکردیم و مدیون مردم هستیم.

وحیدی همچنبن درباره انتخاب نکردن استانداران غیر بومی و مدیران پروازی نیز عنوان کرده بود، مدیر را به خاطر مردم و انجام وظیفه انتخاب می‌کنیم، مدیر پروازی نمی‌تواند وظیفه خود را انجام بدهد، انتخاب مدیران پروازی قطعا مورد تایید نیست و قحط الرجال که نداریم.

اما این پایان ماجرا نبوده و مشورت خواهی وزیر کشور با مسئولین و نمایندگان در تعیین استانداران اختلاف نظری را بین نمایندگان ایجاد کرده است.

چندی نماینده مردم شاهرود پیرو رویکرد اتخاذ شده از سوی وزیر کشور اذعان داشت: به واقع مجامع نمایندگان هر استان شناخت نسبتا دقیق‌تری از مسائل و مشکلات استان و چهره‌های توانمند حوزه‌های انتخابیه‌شان دارند که این خود می‌تواند راهگشا باشد.

وی این را هم گفت که اینکه نظر وکلای ملت و سایر گروه‌ها در هر استان در این زمینه اخذ می‌شود اقدام مثبت و رو به جلویی است.

اما برخی نمایندگان این فرآیند و رویکرد را مورد نقد قرار داده و نظر دیگری را مطرح کرده اند.

از این رو علیرضا پاک‌فطرت نماینده مردم شیراز درباره برخی فشارهای سیاسی به وزارت کشور برای انتخاب استانداران، گفت: فشارهای سیاسی نباید بر روی وزیر کشور جهت انتخاب استانداران تأثیر بگذارد.

وی تصریح کرد: ملاک انتخاب استانداران باید شایسته‌سالاری و سوابق علمی و مسئولیتی باشد. اگر انتخاب استانداران بر مبنای فشارهای سیاسی انجام شود، نباید منتظر تحولی در کشور باشیم. همچنین باید نخبگان علمی به عنوان استاندار انتخاب شوند؛ در صورتی که وزارت کشور تابع جو سیاسی برای انتخاب استانداران شود، نمی‌تواند وحدت در استان ایجاد کند.

پاک فطرت، فشار نمایندگان بر وزارت کشور برای انتخاب استانداران را غیرقانونی خواند و گفت: نمایندگان، دلسوز و ناچار به پاسخگویی در برابر مردم هستند، اما فقط در حد مشورت و راهنمایی می‌توانند در انتخاب استانداران تأثیرگذار باشند.

با تببین نظرات طرفین این موضوع این طور برداشت می شود که مشورت خواهی در زمینه انتخاب استانداران از نمایندگان مدنظر نمایندگان بوده و گره کار در این است که آیا مشورت خواهی از نمایندگان در انتخاب استانداران در واقعیت هم عینت پیدا کرده است و یا خیر؟ که در این زمینه برخی بر این مسئله صحه گذاشته و برخی هم شرایط را ایجاد شده را اینطور نمی دانند.

به هر روی، تعامل بین مجلس و دولت شاهراه رفع مشکلات کشور بوده و نباید با در نظر گرفتن برخی موارد اختلافی از ادامه رسیدگی به امور مردم باز ماند لذا حتما می‌توان اینگونه موارد را با کار کارشناسی بیشتر و جلسات بین مجلس و وزارت کشور برطرف کرد که باید بیش از پیش روی این موارد صحه گذاشت.

انتهای پیام

کد خبر 1846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =