کد خبر 18502
۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۹

نمایندگان گزارش می‌‎دهد؛

شکست بودجه دو مرحله‌ای در گام اول/ چاره اندیشی مجلس برای خالی نماندن جیب دولت در فروردین و اردیبهشت 

شکست بودجه دو مرحله‌ای در گام اول/ چاره اندیشی مجلس برای خالی نماندن جیب دولت در فروردین و اردیبهشت 

اصلاحات آیین نامه داخلی مجلس، رسیدگی به لایحه بودجه را دو مرحله ای کرد و امسال نخستین سالی بود که لایحه بودجه بر اساس این آیین نامه تدوین شد اما در واقع جواب هم نداد و امروز مجلس ناچارامصوب کرد حداکثر تا پایان اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۳ با رعایت احکام بودجه نسبت به وصول منابع و پرداخت اعتبارات بر پایه جداول تفصیلی قانون بودجه ۱۴۰۲ به صورت علی‌الحساب اقدام شود.

به گزارش نمایندگان، امسال نخستین سالی است که لایحه بودجه سالانه کشور با اعمال تغییراتی در آیین نامه داخلی مجلس بررسی شد اما تصویب هر دو بخش آن در سال جاری به پایان نرسید و قرار است بخش دوم لایحه بودجه در سال آینده بررسی و جداول تا اردیبهشت نهایی شود. 

 امروز بررسی گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور مبنی بر الحاق بندی به تبصره ۱۵ لایحه بودجه برای جبران تاخیر مجلس در تصویب نهایی بودجه در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت؛ بر اساس این بند با موافقت نمایندگان به دولت مجوز داده شد تا به صورت علی‌الحساب از منابع بودجه در فروردین و اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ هزینه کند.

در واقع بر مبنای بند الحاقی (۷) به دولت اجازه داده می‌شود ضمن اجرای احکام تبصره‌های این قانون تا زمان ابلاغ، جداول تفصیلی آن و حداکثر تا پایان اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۳ با رعایت این احکام نسبت به وصول منابع و پرداخت اعتبارات بر پایه جداول تفصیلی قانون بودجه ۱۴۰۲ به صورت علی‌الحساب اقدام کند. با تصویب و ابلاغ جداول مربوط به بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور دولت مکلف است از اول فروردین ماه ۱۴۰۳ براساس قانون مزبور اعمال حساب کند.

بودجه را دو بخشی کردیم شرایط بدتر شد

در جریان بررسی این بخش حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در مجلس در تذکری آیین‌نامه‌ای با استناد این رویه را بدعت نامید و گفت: مصوبات عادی و یک فوریتی مجلس که از سوی شورای نگهبان رد شده باشد به کمیسیون مربوطه ارجاع داده می‌شود. مطلبی که ارائه شد هیچ زمانی در گزارش کمیسیون تلفیق بودجه وجود نداشته و به شورای نگهبان نیز ارسال نشده است؛ بنابراین این متن جدیدی است که قرائت شد.

وی گفت: قبول داریم که فرصت نداریم اما این به بدعتی تبدیل می شود که نمی‌توانیم آن را مدیریت کنیم. آیین‌نامه داخلی را تغییر دادیم و بودجه را دو بخشی کردیم تا بهتر شود اما به نظر می‌رسد شرایط بدتر شد. به صورت یک جا کلیات، احکام و جداول را در گذشته با هم تصویب می‌کردیم اما در حال حاضر احکام سه بار بین مجلس و شورای نگهبان رفت و برگشت داشته و نهایی نشده است، 8 روز دیگر تا پایان سال فرصت داریم و جداول نیز توسط دولت ارائه نشده است.

مصوبه مجلس با دو دوازدهم فرق دارد

در واقع آنچه مجلس امروز مصوب کرد در هیچ کجای آیین نامه داخلی مجلس پیش بینی نشده است چرا که در ماده 184 آیین نامه بودجه چند دوازدهم پیش بینی شده اما آنچه مصوب شد دو دوازدهم نیست. 

علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس در تذکر آیین‌نامه‌ای خود با استناد به ماده 182 گفت: ممکن است این ابهام به وجود آید که بودجه دو دوازدهم شده، درخواست دارم این موضوع را توضیح دهید که مراد از متن ارائه شده دو دوازدهم است یا خیر، در بعضی از رسانه‌ها بحث دو دوازدهم مطرح شده بود. این متن به نحوی نوشته شده است که از آن برداشت دو دوازدهم نمی‌شود.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکرات یک بار متن ماده 182 یعنی همان اصلاحیه آیین نامه را قرائت و یادآوری کرد: همان‌گونه که اشاره شد بند (الف) و (ب) داریم یعنی رسیدگی به قانون بودجه دو مرحله‌ای شده است. در مرحله اول تمام احکام به همراه منابع و به اضافه مصارف را به صورت کلی توسط دولت پیشنهاد داده می‌شود و توسط کمیسیون تلفیق، کمیسیون‌های تخصصی و با پیشنهادهای نمایندگان بررسی می‌شود، سپس به شورای نگهبان ارسال و شورای نگهبان آن را تصویب می‌کند. این موضوع یک مرحله 45 روزه دارد که در گذشته اتفاق افتاد و اکنون در مرحله شورای نگهبان قرار داریم. پس از تأیید شورای نگهبان تبدیل به قانون شده و توسط مجلس به دولت ابلاغ می‌شود. پس از آن دولت جداول را ارائه می‌کند و وارد مرحله دوم بودجه می‌شویم، مجدداً مراحل کمیسیون تلفیق، نظر نمایندگان و کمیسیون‌های تخصصی طی می‌شود، سپس جداول به صحن آورده می‌شود.

وی ادامه داد: طول زمان ارائه جداول 40 روز است، در حال حاضر در این مرحله هستیم که بودجه آمده است و احکام، منابع و کلیت مربوط به مصارف نیز همگی تصویب شده است، معنای تصویب مصارف این است که جداول 1 تا 4 نیز تصویب شده است اما برای دستگاه‌های سیاست‌گذار و طرح‌هایی که مجموع آنها حدود 3 هزار طرح می‌شود و باید جداول تقسیم شود هنوز صورت نگرفته و تاکنون شورای نگهبان این موضوع را نهایی نکرده است. حتماً تا روز چهارشنبه اصلاحی که در حال انجام آن هستیم را قطعی می‌کنند.

وی  افزود: احکام به دولت ارائه شود به صورت قانونی 10 روز زمان دارد اما اگر حتی طی 2 الی 3 روز جداول را ارائه کند امکان بررسی آنها پیش از سال جدید در صحن علنی و کمیسیون تلفیق را نداریم، به همین دلیل پس از بررسی وضعیت با اعضای هیأت رئیسه کمیسیون تلفیق جمع‌بندی این شد که با توجه به قانون تبدیل شدن بخش اول بودجه، سال آینده آن را به دولت ابلاغ می‌کنیم، بخش دوم بودجه را برای اینکه دولت معطل نباشد پیشنهاد داده‌ایم که دولت بر اساس احکام بودجه‌ای که تصویب شده و کلیت منابع و مصارف تصویب شده بتواند دریافتی‌ها و پرداخت‌های خود را به صورت علی‌الحساب انجام دهد زیرا این موضوع به قانون تبدیل و ابلاغ می‌شود.

همیشه جداول تا اردیبهشت طول می کشید!

قالیباف عنوان کرد: دولت پس از آغاز سال جدید بلافاصله جداول را به مجلس ارائه نماید و ما نیز آن را بررسی کنیم. به یاد دارید در گذشته زمانی که جداول به صحن آورده نمی‌شد تا اردیبهشت ماه طول می‌کشید که جداول انجام شود اما بودجه ابلاغ می‌شد اکنون نیز روال کار انجام می‌شود.

اما اینکه چرا امسال بودجه با این وضعیت مواجه شد، بخشی به بررسی برنامه هفتم و بخشی به انتخابات باز می گشت اما رئیس مجلس توضیح داد:  این موضوعات به دلیل تأخیر رخ داده از ابتدا بود و باید بودجه از اول آبان ماه به مجلس ارائه می‌شد اما چنین اتفاقی صورت نگرفته است. واقعیت این است که مسیر رسیدگی در هیأت عالی نظارت، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام زمانبر شد.

گفتنی است مجلس حتی در بخش اول بودجه هم با اصرار بر سه بند مورد ایراد شورای نگهبان، آنها را به مجمع تشخیص مصلحت ارجاع داده که هنوز  ایرادات مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره  این سه بند ارائه نشده و جداول هم هنوز به تصویب نرسیده است. از مجموع ۳ ایراد شورای نگهبان از لایحه بودجه ۱۴۰۳؛ دو ایراد مربوط به ناترازی میان منابع و مصارف بودجه بود و یک ایراد نیز از نحوه اخذ مالیات از حساب‌های غیرتجاری بود که هر سه ایراد با اصرار مجلس بر نظر خود برای بررسی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع داده شده بود مورد بررسی قرار گرفت.

البته مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی موارد اصلاحی شورای نگهبان که با تصویب نمایندگان و پافشاری آنها بر مصوبه قبلی خود به این نهاد ارجاع شده بود را از روز شنبه آغاز کرد.

رئیس‌جمهور هم امروز در جلسه هیات دولت از مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام خواست با برگزاری جلسات فشرده قانون بودجه را پیش از پایان سال به نتیجه برسانند.

انتهای پیام


 

کد خبر 18502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =