کد خبر 18512
۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۸

نمایندگان گزارش می‌دهد؛

اعتراض ادامه دار نمایندگان به تخلفات انتخاباتی/ رئیس جمهور و وزیر کشور ورود کنند

اعتراض ادامه دار نمایندگان به تخلفات انتخاباتی/ رئیس جمهور و وزیر کشور ورود کنند

مجلس یازدهم در آخرین نشست های خود در سال جاری که در روزهای بعد از انتخابات برگزار شد با تذکرات و نطق‌هایی درباره تخلفات انتخاباتی از سوی نمایندگان فعلی همراه بود. 

به گزارش نمایندگان، آخرین جلسه مجلس شورای اسلامی در ۱۴۰۲ امروز برگزار شد؛ مجلس یازدهم در آخرین نشست های خود در سال جاری که در روزهای بعد از انتخابات برگزار شد با حجم زیادی از تذکرات و نطق ها درباره تخلفات انتخاباتی از سوی نمایندگان فعلی همراه بود. 

امروز احمدحسین فلاحی، نماینده همدان و فامنین در نطقی ضمن تشکر از حضور پرشور مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرنگاران خطاب به رئیس جمهور، گفت: طبق قانون انتخابات جدید، جانب داری مدیران جرم محسوب و موجب انفصال از خدمت می شود؛ بنگرید مدیران شما در این انتخابات چقدر دخالت کردند؟ اجازه ندهید رفتار برخی مدیران شما حماسه های مردمی را در کام ملت تلخ کند؛ پیگیری و برخورد با این مدیران خاطی موجب دلگرمی مردم و اعتماد به صندوق ها در نوبت های بعدی خواهد شد و عدم برخورد با آنها به اعتماد مردم آسیب می زند و در این رابطه درخواست می کنیم بازرسان نهاد پیگیری های لازم را در این حوزه داشته باشند.

نماینده اسدآباد: خرید و فروش بی حد آرا رخ داد

کیومرث سرمدی واله نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی هم طی تذکر به وزیر کشور گفت:   آقای وزیر وظیفه شما صیانت از آرای مردم است اما 11 اسفندماه در حین برگزاری انتخابات تخلفات آشکاری صورت گرفت که خاطر بسیاری از مردم شریف را مکدر کرد لذا ضروری است در اسرع وقت به تخلفات آشکار در انتخابات شهرستان اسدآباد رسیدگی کنید.

وی افزود: خرید و فروش بی حد آرا و پول پاشی و عدم کنترل این مسئله از سوی مسئولان، ورود گسترده افراد رأی دهنده از شهرها و استان های همجوار، حضور خودروهای اکیپی و غیرمجاز از ابتدای صبح در کنار صندوق های رأی از جمله مواردی است که باید به آن توجه شود ضمن آنکه طبق فرمایشات رهبری سلامت انتخابات نیاز به ورود عملی دارد و نباید در حد شعار باشد.

ذبیح‌الله اعظمی نماینده جیرفت نیز در تذکر دیگری گفت: در جریان انتخابات دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی تخلفات متعددی صورت گرفته است که مطالبه مردم رسیدگی به این موضوعات است که برای جلب افکار عمومی نیاز است موضوع پیگیری شود.

در همین حال روح الله نجابت نماینده شیراز نیز در تذکری بیان کرد: گزارش‌هایی از محدوده حوزه‌های انتخابیه مبنی بر بروز بعضی از اشکالات رسیده که از مسئولین امر می‌خواهم به آن ها توجه کرده و تخلفاتی که به صورت مستند گزارش شده را مورد بررسی قرار دهند چون این امر باعث افزایش اعتماد مردم به صندوق‌های رأی می‌شود.

نماینده بویر احمد مطرح کرد: رای دادن با شماره ملی دیگری

در روز گذشته نیز مهدی روشنفکر نماینده مردم بویر احمد و دنا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضور حماسی مردم در انتخابات، گفت: خرید و فروش آرا توسط برخی افراد و کارتل های اقتصادی کاملا مشهود بوده و نیاز به پیگیری جدی دارد. به چه دلیل به افرادی اجازه داده می‌شود که با یک شماره ملی آن هم با شماره ملی افراد فوت شده و زنده رأی دهند؟

پیش از این جلال رشیدی‌کوچی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس یازدهم، در واکنش به ادعای بداخلاقی‌های انتخاباتی و پول‌پاشی از طرف برخی کاندیداها که انتقاد تعدادی از نمایندگان را در صحن علنی به همراه داشت، گفته بود: «این شائبه از آنجایی رخ داد که احراز هویت افراد برای رأی‌گیری صرفا با کارت شناسایی و کد ملی انجام شده است.»

پیش از این خلیل بهروزی‌فر نماینده مردم شفت و فومن در مجلس شورای اسلامی هم در تذکری شفاهی خواستار رسیدگی نهادهای قانونی به موضوع تخلفات انتخاباتی شد.

یکی از نخستین اعتراض ها هم از سوی محمدرضا پورابراهیمی در نخستین جلسه علنی مجلس پس از انتخابات مطرح شد که گفته بود: تخلفات و بداخلاقی‌هایی در حوزه انتخابیه کرمان و راور بودیم که جرائم، تخلفات، بداخلاقی‌های اتفاق افتاده از مجاری قانونی را پیگیری می کنم.
او البته گفته بود که از ورود قاطع وزارت کشور، وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه، فراجا و نیز دستگاه قضایی برای احقاق حقوق مردم کرمان و راور و پیگیری جرائم انتخاباتی بر اساس ماده ۸۳ قانون انتخابات به ویژه در مورد خرید و فروش مستقیم و غیر مستقیم آرا تشکر می کنم.

ماده 83 چه می‌گوید؟

بر اساس ماده 83 قانون انتخابات  ارتکاب رفتارهای زیر در فضای مجازی یا واقعی جرم محسوب و مرتکب به مجازات درجه شش موضوع ماده (۱۹) قانون مجازات اسلامی به استثنای حبس و محرومیت از داوطلبی در دو دوره نمایندگی مجلس محکوم می‌شود که از جمله عبارتند از  هرگونه خرید و فروش مستقیم یا غیرمستقیم رأی یا فعالیت و تبلیغات انتخاباتی مستقیم و غیرمستقیم از طریق توزیع اقلام و لوازمی که برای دریافت‌کننده جنبه انتفاعی داشته باشد، اعطای کمک‌های نقدی و غیرنقدی به اشخاص حقیقی و حقوقی، اماکن عمومی و مذهبی، هیأت‌ها و امور خیریه، اعطای وام، پاداش و یا امتیازات از زمان ثبت‌نام در انتخابات،  رأی دادن با مدارک شناسایی جعلی یا متعلق به دیگری،  رأی گرفتن با مدارک شناسایی کسی که حضور ندارد،  رأی دادن بیش از یک بار  و ...

انتهای پیام

کد خبر 18512

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =