کد خبر 18539
۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۱

نمایندگان گزارش می‌دهد؛

تعیین میزان دستمزد کارگران هم‌چنان بلاتکلیف/ شکاف نرخ تورم و سبد معیشت با دستمزد کارگری

تعیین میزان دستمزد کارگران هم‌چنان بلاتکلیف/ شکاف نرخ تورم و سبد معیشت با دستمزد کارگری

تعیین میزان دستمزد کارگران در روزهای پایانی سال هنوز بلاتکلیف است؛ شکاف عمیق نرخ تورم و سبد معیشت با میزان دستمزد کارگری، این موضوع را به چالش کشیده است.

به گزارش نمایندگان، دیروز شنبه جلسهشورای عالی کار بعد از بیش از ۷ساعت مذاکره بدون تعیین دستمزد ۱۴۰۳ کارگران پایان یافت و بقیه مذاکرات به امروز موکول شد.
سیدصولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: قانون مرکز آمار ایران را مرجع تعیین کرده است اما شما نمایندگان کارگری هیچ یک آن را قبول ندارید.

هر آنچه دولت برای کارمندان مشخص کرده است به علاوه ۲ درصد برای سختی کار را با ساعت کار یکسان برای دستمزد کارگران در نظر بگیریم. این عینا مر قانون است.

اگر درصد کمتری مشخص شود نه ارث پدر ما کم می‌شود، نه از حقوق‌مان کسر می‌شود و نه پاداش می‌گیریم. ما باید مصالح کشور را در نظر بگیریم.

هم کارمند و هم کارگر لباس می‌خواهند و هم فرزندان‌شان به مدرسه می‌روند! با این حال کارگران بیمه تامین اجتماعی صفر تا صد درمان رایگان دارند ولی کارمندان بابت درمان فرانشیز می‌پردازند

شکاف عمیق تورم با میزان دستمزد کارگران 

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، نرخ تورم امسال ۴۲.۵ درصد، تورم نقطه به نقطه ۳۵ درصد و رشد نقدینگی ۲۳ درصد و پیش بینی برای سال آینده ۲۰ تا ۲۵ درصد خواهد بود.  
بااین میزان تورم رقم کنونی دستمزد کارگران جوابگوی تامین نیازها نخواهد بود و اصرار بر این است که دستمزد ۱۴۰۳ کارگران با توجه به نرخ تورم و در راستای افزایش توان خرید خانوارها  و تامین نیازهای اساسی و معیشتی صورت گیرد.

محسن باقری (نماینده کارگران در شورای عالی کار)، گروه کارگری اعلام کرده است که که سبد معیشت سال گذشته را قبول ندارند. همچنین با توجه به مذاکرات فی‌مابین شرکای اجتماعی به نظر می‌رسد دولت و کارفرمایان سبد معیشت را در محدود ۱۵ میلیون تومان توافق دارند.

در نشست دستمزد شورای عالی کار، که با حضور نمایندگان کارفرمایی، کارگری و دولت برگزار شده است، مذاکرات فشرده مزدی همچنان در جریان است و هنوز اطلاعی درباره اینکه آیا رقم دستمزد سال ۱۴۰۳ مشخص خواهد شد یا خیر، وجود ندارد.

گروه کارگری اعلام کرده است که میزان هزینه سبد معیشتی باید به مبلغ ۲۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تعیین شود. این مبلغ شامل تمامی هزینه‌های مورد نیاز برای تأمین نیازهای اساسی کارگران است. از سوی دیگر، گروه کارفرمایی پیشنهادی خود را با ارائه رقم ۱۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان اعلام کرده است.

تفاوت بین دو پیشنهاد باعث شده است که مذاکرات دستمزد در حالی که به نقطه عطفی نزدیک شده است حسینعلی حاجی دلیگانی اظهار داشت: اگر بخواهیم بر اساس آنچه که نمایندگان کارگران جمع‌بندی کرده‌اند، محاسبه کنیم با وضعیت نرخ تورمی که وجود دارد خصوصاً با توجه به اقلامی که در سبد معیشتی کارگران و اقشار این چنینی قرار می‌گیرد، این سبد چیزی بالغ بر ۲۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در ماه برآورد می‌شود، اما من شنیده‌ام چیزی که خود نمایندگان دولت هم قبول دارند، این است که آن‌ها در مورد عدد ۱۶ میلیون و یکصد هزار تومان به نتیجه رسیدند. نزدیک است، هنوز به توافق نرسد. این موضوع می‌تواند باعث بروز تنش‌ها و ناخوشایندی‌ها بین گروه کارگری و کارفرمایی شود.

وی افزود: این عدد سبد معیشتی مطلوب بدون در نظر گرفتن تورم انتظاری سال ۱۴۰۳ است.

علیرضا میرغفاری، عضو شورای عالی کار و نماینده جامعه کارگری درباره حداقل دستمزد ۱۴۰۳ کارگران به مهر گفت: طبق نرخ تورم ۴۲.۵ درصدی بهمن امسال، همچنین بر مبنا دهک چهارم و بعد خانوار ۳.۳ (طبق سرشماری سال ۱۳۹۵) و نیز مطالعات انستیتو تغذیه ایران عدد سبد معیشتی مطلوب ۲۱ میلیون و ۶۶۸ هزار تومان به دست می‌آید.

اهمیت این مذاکرات از آن روست که دستمزد، بخش مهمی از درآمد کارگران است و تعیین رقم مناسب آن برای حفظ قابلیت خرید و سطح معیشت کارگران بسیار حائز اهمیت است.

عوامل تعیین کننده در میزان دستمزد کارگران 

در مذاکرات تعیین رقم دستمزد، تعدادی عامل می‌توانند تعیین‌کننده باشند. از جمله؛  قوانین و مقررات است. قوانین کاری و مقررات مربوط به حقوق کارگران و دستمزد می‌توانند تأثیر قابل توجهی در تعیین رقم دستمزد داشته باشند. این قوانین می‌توانند به طور مستقیم رقم حداقل دستمزد را تعیین کنند یا ضوابطی برای تعیین دستمزد در نظر بگیرند.

عامل دیگر شرایط اقتصادی است که نقش تعیین کننده‌ای دارد. عوامل اقتصادی نظیر نرخ تورم، نرخ رشد اقتصادی و شرایط بازار کار می‌توانند بر تعیین رقم دستمزد تأثیرگذار باشند. در شرایطی که تورم بالا باشد یا بازار کار رکود داشته باشد، کارگران ممکن است بخواهند رقم دستمزد بیشتری دریافت کنند تا با افزایش هزینه‌ها و افت قدرت خرید مقابله کنند.

نیازها و مطالبات کارگران عامل تعیین کننده دیگر است. نیازها و مطالبات کارگران نقش مهمی در تعیین رقم دستمزد ایفا می‌کنند. این شامل مواردی نظیر هزینه سبد معیشتی، کسری‌های حاصل از تورم، نیازهای اجتماعی و خانوادگی کارگران و شرایط خاص برخی صنایع و شغل‌ها می‌شود.

 قدرت مذاکره طرفین؛ دیگر عامل موثری در این زمینه است. قدرت مذاکره و توانایی طرفین (گروه کارگری و کارفرمایی) در تعیین رقم دستمزد نقش مهمی ایفا می‌کند. قدرت مذاکره طرفین ممکن است به عواملی نظیر تعداد و نیروی کارگران، وضعیت اقتصادی کشور، تعداد و اهمیت صنایع مرتبط و توان رقابتی کارفرماها بستگی داشته باشد.

 در نهایت، توافقات و تعاملات میان طرفین در جلسات مذاکره می‌توانند به تعیین رقم دستمزد بیانجامد. طرفین می‌توانند با تبادل نظرها، تسویه نقاط و دستیابی به توافق‌های قابل قبول برای هر دو طرف، رقم دستمزد را تعیین کنند.

معمولاً تعیین رقم دستمزد نتیجه ترکیبی از این عوامل است.
با توجه به اینکه مذاکرات هنوز ادامه دارد، دقیق نمی‌توان پیش‌بینی کرد که آیا رقم دستمزد سال ۱۴۰۳ در نشست  امروز هم مشخص خواهد شد یا نه. همچنین، مسیر آینده این مذاکرات و نتیجه‌ای که به دست می‌آید، همچنان قابل پیش‌بینی نیست و بستگی به توافقات و تعاملات بین اعضای شورا دارد.

انتهای پیام

کد خبر 18539

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =