کد خبر 18645
۲۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۸

نمایندگان گزارش می‌دهد؛

طرح مجلس برای مقاوم سازی  نظام ارزی به کجا رسید؟

طرح مجلس برای مقاوم سازی  نظام ارزی به کجا رسید؟

 نمایندگان مجلس تذکرات متعددی درباره التهابات نرخ ارز دادند؛ از ضرورت تغییر در سیاست ارزی دولت، تا الزام دولت به پاسخگویی و در نهایت رونمایی از طرحی که گویا از سوی مجلس تهیه شده اما هنوز اعلام وصول نشده است. 

به گزارش نمایندگان، تحولات نرخ ارز یکی از موضوعات جدی است که در روزهای اخیر و در آغاز سال جدید در مجلس نیز با واکنش‌هایی همراه بوده است. 

در نشست علنی امروز مجلس، حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین‌شهر خواستار برگزاری جلسه‌ای در مجلس درباره وضعیت بازار ارز، طلا و سکه شد. حاجی دلیگانی گفت: افزایش قیمت ارز و سکه و طلا در کشور زندگی مردم را تحت‌الشعاع قرار داده است. 

وی ادامه داد: سوال مردم این است که چرا بلافاصله بعد از برگزاری انتخابات مجلس دوازدهم این اتفاقات افتاده است؟ انتظار می‌رود حداقل مجلس شورای اسلامی جلسه‌ای با حضور رئیس بانک مرکزی برگزار کند. حاجی‌دلیگانی افزود: اگر بانک مرکزی ارز ندارد چرا ارزپاشی می‌کند؟ اگر هم ارز دارد دلیل افزایش قیمت ارز چیست؟

این صحبت نماینده مجلس با واکنش رئیس مجلس همراه شد و قالیباف در پاسخ به این تذکر اظهار کرد: کمیسیون اقتصادی چند ماه قبل درباره بازار ارز گزارشی به دولت داد و پیگیری‌هایی هم صورت گرفت دیروز نیز نامه دیگری از سوی کمیسیون اقتصادی ارائه شد. ما در مجلس شورای اسلامی جلسه‌ای درباره ارز با مسئولان بانک مرکزی و اقتصادی دولت برگزار خواهیم کرد.

نامه پورابراهیمی به رئیس جمهور برای تغییر سیاست‌ های ارزی بانک مرکزی 

در روزهای اخیر همچنین محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی در نامه ای به رئیس جمهور نکاتی را در این مورد متذکر شد و با اشاره به این نامه و افزایش قیمت ارز در سال جدید و اتفاقات رسانه‌ای صورت گرفته در این بخش گفت: ما چند ماه قبل از پایان سال با حضور رئیس کل بانک مرکزی مباحث ارزی را مورد بررسی قرار دادیم. ما به دنبال این بودیم تا با یک رویکرد منطقی، التهابات ارزی را به حداقل برسانیم، چرا که ما تجربه لازم را در دولت‌های قبلی در کمیسیون اقتصادی و در زمینه مباحث ارزی داشتیم. ما به دنبال افزایش ثبات نرخ ارز بودیم ولی برخی دوستان ما را محکوم به افزایش نرخ ارز می‌کردند.

طرح مقاوم سازی نظام ارزی و کارشکنی ذینفعان

امروز و در نطق های میان دستور نمایندگان و سایر تذکرات امروز و روز گذشته مجلس موضوع ارز یکی از محورهای اصلی مطرح شده بود؛  محسن زنگنه در تذکری شفاهی با استناد با آیین‌نامه داخلی گفت: طرحی تحت عنوان مقاوم‌سازی نظام ارزی کشور تهیه شده اما اعلام وصول نمی‌شود، خواهش من از هیأت رئیسه این است که بر اساس ماده 127 این طرح باید چند ماه بعد اعلام وصول می‌شد تا در جامعه اینگونه مطرح نشود که مجلس طرحی برای حوزه ارز ندارد.

این نماینده مردم در مجلس عنوان کرد: طرح تهیه شده اما متأسفانه جریانی که بعضاً در مجلس و مرکز پژوهش‌های مجلس وجود دارد که در هنگام بررسی برنامه هفتم توسعه نگذاشتند حفظ ارزش پول ملی را مصوب کنیم. جمله‌ای که بارها مقام معظم رهبری در هفته‌های اخیر مطرح کردند موضوع حفظ ارزش پول ملی بوده و بر آن تأکید کردند اما متوجه نمی‌شوم چه جریانی است که نمی‌خواهد این موضوع به عنوان قانون در برنامه هفتم توسعه و سایر قوانین آورده شود.

وی ادامه داد: طرح تهیه شده درخصوص حوزه ارز پس از چندین ماه اعلام وصول نمی شود، ذینفعان این حوزه نمی‌خواهند اجازه دهند موضوع مدیریت نظام ارزی در ریل اقتصادی و منطقی خود حرکت کند.

منتظر دلار 100 هزار تومانی باشیم اگر …

 ابراهیم رضایی نماینده دشتستان در این مورد در نطق خود تصریح کرد: پیش از این هم بارها گفتند و گفتیم، فرماندهی اقتصادی دولت نیاز به اصلاح و ترمیم دارد؛ اما  توجهی نشد و نتیجه آن دلار 65 هزار تومانی است. امروز همان حرف‌ها را تکرار و تأکید می‌کنیم که اگر به سخنان کارشناسان و دلسوزان توجه نشود، منتظر دلار 100 هزار تومانی باشید.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه با نوعی بیخیالی در دولت مواجه هستیم، عنوان کرد: ارز و اقلام اساسی مورد نیاز مردم گران و گران‌تر می‌شود و همه شوکه می‌شوند الا آنان که مسئولیت دارند و باید پاسخگو باشند.

رضایی در ادامه خطاب به مسئولان کشور گفت: برادران مدیر و مسئول، این ملت ولی‌نعمت ما هستند، مراقب باشید از دست نروند. کاهش تورم یعنی کاهش قیمت خودرو، تثبیت نرخ ارز و طلا، افزایش قدرت خرید مردم؛ بنابراین نمی‌توانیم از کاهش تورم سخن بگوییم، در حالی که سفره مردم خالی‌تر شده است. مردم گلایه‌مندند و نسبت به عدم رفع مشکلاتی که بارها فریاد زده‌اند، شکایت دارند.

کاهش واردات و صادرات با کیفیت

ابراهیم نجفی نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی گفت: سیاست‌های بانک مرکزی در خصوص ارز ترجیحی 28 هزار و 500 تومان و نرخ ارز حواله در مرکز مبادله ارز و طلای ایران باعث شده واردات دارای جذابیت و صادرات و بازگشت ارز به شدت کاهش پیدا کند، ولی آنچه بیش از مشکلات اقتصادی برای مردم زجرآور است، سوءمدیریت در دستگاه‌های اجرایی است.

ابراهیم عزیزی نماینده شیراز نیز در نطق خود تاکید کرد که دولت با بررسی علل و عوامل افزایش قیمت کالاهای اساسی و افزایش بی رویه مایحتاج مردم و نابسامانی بازار ارز و سکه پاسخ قانع کننده‌ای به افکار عمومی بدهد.

سیدعلی یزدیخواه نماینده مردم تهران در هم در نطق خود مجلس خواستار مسئولیت‌پذیری دولت برای کنترل بازار ارز شد و گفت: هیچ کس در دولت مسئولیت بازار ارز را بر عهده نمی گیرد و وضعیت نظام برنامه ریزی کشور مسئول ساماندهی دخل و خرج است نیز مشخص نیست.

فرهاد بشیری نماینده مردم پاکدشت در مجلس شورای اسلامی هم در تذکری از تیم اقتصادی دولت و کمیسیون های اقتصادی مجلس خواست تا در راستای کاهش تورم و قیمت ارز و همچنین تقویت ارزش پول ملی و قدرت خرید مردم اقدامات فوری و موثری داشته باشند.

فرزین اگر نمی تواند کنار بکشد

رحمت الله نوروزی، نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس خطاب به رئیس جمهور گفت: آقای رئیسی اگر آقای فرزین رئیس بانک مرکزی نمی تواند این بانک را مدیریت کند سمت خود را واگذار کند، اینکه من مسئولیت ندارم به چه معنا است؟ آقای فرزین شما در بحث ارز ترجیحی و بازار آزاد مسئول هستید.

وی ادامه داد: در صورت تداوم این روند مردم پول خود را از بانک ها خارج و در بازار ارز سرمایه گذاری خواهند کرد.

سید محمدرضا میرتاج الدینی، نماینده تبریز هم  با اشاره به اینکه نوسانات و التهابات ارزی، ثبات اقتصادی را از بین می‌برد، تاکید کرد: مشخص شد سیاست‌های ارزی بانک مرکزی درست نیست و علیرغم پیش‌بینی افزایش صادرات، هنوز مشکلات ادامه دارد. همچنین تجارب دولت‌های گذشته و سند تحول دولت فعلی نشان داد که بانک مرکزی نمی‌تواند به وظایف خود عمل کند تا جایی که تراز نفتی ما برای نخستین بار به میزان 17 میلیارد کاهش یافته است.

وی بیان کرد: همچنین وجود 2 دو نرخ ارز ترجیحی، حاکی از غلط بودن سیاست‌های بانک مرکزی است که باید در این خصوص پاسخگو باشد و رئیس جمهور نیز تصمیمات درستی را در این خصوص اخذ کند.

حالا آنچنان که رئیس مجلس وعده داده قرار است مجلس شورای اسلامی با فراخوان مسئولان دولت، جلسه‌ای درباره مشکلات کشور به خصوص نوسانات بازار ارز برگزار کند.

البته شب گذشته هم نشست مجلس و دولت برگزار شد اما در این جلسه به روایت نمایندگان هیچ صحبتی از وضعیت دلار و سکه و ارز نشد؛ موضوعی که در تذکر امروز فرهاد بشیری نماینده پاکدشت هم به آن اشاره شد و گفت: باید این جلسات از جنبه تشریفاتی خارج شده و معطوف به رفع گرفتاری مردم شود خروجی آن هم رسیدن به اقدامات کارگشا باشد.دورهم جمع شدن خوب است اما مهم‌تر از آن رفع مشکلات مردم و بازار ارز و حفظ ارزش پول ملی است. باید به طور جدی در این زمینه تصمیمات قاطع گرفته شود.

انتهای پیام

کد خبر 18645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =