کد خبر 18691
۲۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰

نمایندگان گزارش می‌دهد؛

جزئیات بخش دوم لایحه بودجه/ از اصرار بر ارز مناقشه آمیز دارو تا رشد بیش از دو برابری یارانه نان

جزئیات بخش دوم لایحه بودجه/ از اصرار بر ارز مناقشه آمیز دارو تا رشد بیش از دو برابری یارانه نان

جزئیات بخش دوم لایحه بودجه سال 1403 دیروز منتشر شد و کمیسیون تلفیق از امروز بررسی آن را آغاز می‌کند؛ هنوز برخی تغییرات در رسیدگی به لایحه بودجه و دو مرحله ای شدن آن برای نمایندگان مبهم است. 

به گزارش نمایندگان، بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ جداول تفصیلی مشتمل بر ارقام بودجه که پیوست جداول کلان، پیوست اعتبار طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ، درآمدها و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی و بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت را شامل می‌شود. 

جزئیات بخش دوم لایحه بودجه/ از اصرار بر ارز مناقشه آمیز دارو تا رشد بیش از دو برابری یارانه نان

افزایش ۲۰ درصدی بودجه نسبت به 1402

در لایحه بودجه ۱۴۰۳ بودجه کل کشور ۶۳۴۷ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که نسبت به سال 1402 رشد حدود ۲۰ درصد را نشان می‌دهد.

منابع بودجه عمومی دولت ۲۸۳۷ هزار میلیارد تومان تعیین شده است. منابع شرکت های دولتی، موسسات انتفاعی وابسته به دولت و بانک ها نیز ۳۷۴۱ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که مجموع این ارقام به ۶۵۷۸ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

از مبلغ فوق ۲۳۱۷ میلیارد تومان مربوط به ارقامی است که دو بار منظور شده و بنابراین کسر می‌شود. رقم خالص باقی‌مانده ۶۳۴۷ هزار میلیارد تومان است.

درآمد 1308 همتی از مالیات

در لایحه بودجه ۱۴۰۳ درآمدهای مالیاتی ۱۳۰۸ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است؛ این رقم شامل درآمدهای عمومی و اختصاصی دولت از محل مالیات خواهد بود که از دو سطح ملی و استانی تامین می‌شود.

از مهم‌ترین منابع تامین درآمدهای مالیاتی می‌توان به مالیات اشخاص حقیقی (با لحاظ معافیت ۵ درصد مالیات تولید) به مبلغ ۴۵۴ هزار میلیارد تومان اشاره کرد. مالیات بر درآمدها نیز ۱۹۱ هزار میلیارد تومان تعیین شده است.

هم‌چنین مالیات اشخاص حقوقی غیردولتی ۳۵۸ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

یارانه نقدی و معیشتی ثابت ماند

بر اساس جداول منتشر شده لایحه بودجه ۱۴۰۳ دولت ۳۱۵ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی و معیشتی و کالابرگ الکترونیک پیش‌بینی کرده که این رقم نسبت به سال قبل تغییری نکرده است.

همچنین ۷۴.۹ هزار میلیارد تومان برای یارانه دارو، شیرخشک و ملزومات مصرفی پزشکی در نظر گرفته شده است. در لایحه بودجه سال گذشته ۶۹ هزار میلیارد تومان برای یارانه دارو در نظر گرفته شده بود که انتقاداتی از سوی سازمان غذا و دارو هم به دنبال داشت و هنوز هم این موضوع مورد مناقشه دولت و مجلس است. 

جزئیات بخش دوم لایحه بودجه/ از اصرار بر ارز مناقشه آمیز دارو تا رشد بیش از دو برابری یارانه نان

۱۴۳ هزار میلیارد تومان یارانه نان

 در همین حال در بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳ آمده است که سازمان هدفمندی یارانه‌ها  موظف به پرداخت ۱۴۳ هزار میلیارد تومان یارانه نان است؛  در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ تنها ۵۶ هزار میلیارد تومان به صورت مستقیم برای یارانه نان اختصاص یافته بود.

ابهامات نمایندگان درباره رسیدگی به بخش دوم 

سید البرز حسینی، نماینده خدابنده امروز در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی از دولت خواست تا درباره رسیدگی به بخش دوم بودجه روشنگری کند و گفت: بحث ما بر سر جداول کلان است یا جداول پیوسته که بارگذاری شده است؛ تا فردا هم کمیسیون ها بیشتر فرصت ندارند.

وی ادامه داد: بحث بر سر جداول است یا اینکه روند کار به صورتی است که همکاران می توانند بر روی پروژه مناطق خود نیز صحبت کنند، قاعده می گوید باید بر روی مباحث کلان بودجه ای بررسی شود، منطق کار این است که اگر قرار است بر روی مباحث جزئی دستگاه ها پیش برویم کار به اتمام نمی رسد.

وی افزود: چگونه این مباحث باید مطرح شود، در حال حاضر مسئله گنگ است، اگر نحوه ثبت پیشنهادات به سمت پروژه های جزئی برود منطق برنامه ریزی و بودجه ریزی بهم می ریزد.


قالیباف: در بررسی جداول بودجه اجازه تصرف در منابع را نداریم

رئیس مجلس در پاسخ به این نماینده گفت: به هیچ عنوان نه دولت در پیشنهادات خود که در مرحله دوم ارسال می کند نه مجلس در زمان رسیدگی چه در صحن چه در کمیسیون حق ندارد در منابع و مصارف دست بزند.

وی گفت: در حال حاضر در مرحله دوم فقط بند (ب) ماده 182 را دنبال می کنیم یعنی فقط جداول که تاکنون نبوده است. به هیچ عنوان نه دولت در پیشنهادات خود که در مرحله دوم ارسال می کنند نه مجلس در زمان رسیدگی چه در صحن چه در کمیسیون حق ندارد در منابع و مصارف دست بزند.

وی توضیح داد که در صدر جدول دوم حق نداریم تبصره و حکم جدیدی بنویسیم، جداول در آنجا است در همین صحن دوستان بدون حکم و تبصره جدید در سرفصل ها می توانند پیشنهاد داشته باشند.

انتهای پیام

کد خبر 18691

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =