کد خبر 18813
۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۷

نمایندگان گزارش می‌دهد؛

تعیین ضرب الاجل ارزی مجلس برای دولت/ قالیباف از کدام طرح ارزی حرف می‌زند؟

تعیین ضرب الاجل ارزی مجلس برای دولت/ قالیباف از کدام طرح ارزی حرف می‌زند؟

هفته گذشته در حالی که تا حدی تلاطمات بازار ارز بعد از عید فروکش کرده بود، نشست مشترک ارزی دولت و مجلس برگزار شد و بعد از آن رئیس مجلس ضرب‌الاجلی را برای مدیریت بازار ارز برای دولت تعیین کرد که بر اساس آن اگر تا رو یکشنبه از سوی دولت طرحی برای مدیریت داده نشود، مجلس خود طرحی ارائه می‌دهد.

به گزارش نمایندگان وکلای ملت در هفته‌های بعد از شروع سال ۱۴۰۳ تذکراتی پیاپی درباره موضوع ارز دادند چرا که تلاطم در بازار ارز موجب ایجاد انتظارات تورمی شده بود و به دنبال این تذکرات بود که دو جلسه مشترک دولت و مجلس برای مدیریت بازار ارز برگزار شد.

در نخستین نشست مشترک که اوایل هفته جاری برگزار شد، تأکید رئیس مجلس بر لزوم اتفاق نظر دولت و مجلس برای مقابله با مشکلات ارزی بود.

 قالیباف در آن جلسه تاکید کرد که مشکلات مربوط به ارز برای مردم و اقتصاد کشور غیرقابل‌تحمل شده است. دولت و مجلس باید در موضوعات مرتبط با ارز با هم اتفاق نظر داشته باشند تا مردم از این وضعیت بیش از پیش آسیب نبینند. 

رییس مجلس تاکید کرده بود که لازم است دو قوه به یک تصمیم مشترک برسند تا از این قوای مجریه و مقننه یک حرف شنیده شود.

تغییر موضع رییس مجلس در کمتر از یک هفته 

کمتر از یک هفته دومین نشست مشترک نمایندگان مجلس و مردان اقتصادی دولت برگزار شد و این بار رئیس مجلس موضعی متفاوت نسبت به مدیریت بازار ارز داشت.

دومین نشست بررسی مسائل ارزی شامگاه چهارشنبه گذشته با حضور رئیس مجلس، چ خاندوزی وزیر اقتصاد، فرزین رئیس کل بانک مرکزی و تعدادی دیگر از دولتمردان و نمایندگان مجلس برگزار شد

قالیباف در این نشست با بیان اینکه نباید به ارائه گزارش اکتفا کرد گفت: زیرا در نشست قبلی به اندازه کافی گزارش ارائه شد و دوستان دولت باید به طور روشن و شفاف رویکرد رو به جلو برای مدیریت بازار ارز ارائه کنند.

وی گفت که ما دنبال تکرار جلسات نیستیم و جلسه سومی وجود ندارد بنابراین باید در مورد موضوع به جمع‌بندی برسیم و نتیجه نهایی را به صحن علنی ارائه کنیم و در این رابطه با توجه به اصرار نمایندگان برای بررسی موضوع در صحن علنی، به صورت مشخص به نمایندگان گفتم اگر به جمع‌بندی و اتفاق نظر با دولت نرسیم مجلس خود به جمع‌بندی روشن می‌رسد.

آیا مجلس اختیار قانونی برای مدیریت ارزی دارد؟

نکته قابل توجه در این میان این است که در مدیریت بازار ارز همچنان که رئیس مجلس اذعان می‌کند هیچ رئیس مجلس داده نشده است و حتی حق استیضاح رئیس کل بانک مرکزی نیز در آیین نامه داخلی مجلس و هیچ یک از قوانین دیگر تعریف نشده است آن هم در حالی که رئیس مجلس اذعان کرد: همه اختیارهای موجود در قانون دائمی را به رئیس بانک مرکزی دادیم و هر چه ایشان در جلسه سران قوا بیان کردند قبول کردیم اما شرایط کنونی نشان می‌دهد که هم رویکرد اقتصادی و هم رویکرد مدیریتی در موضوع ارز دچار اشکال است.

قالیباف خطاب به مسئولان اقتصادی حاضر در نشست گفت: ما رویکرد اقتصادی مان در حوزه مدیریتی را اعلام کردیم و تا روز یکشنبه برای دریافت برنامه دولت منتظر می‌مانیم اما اگر برنامه و سیاست ارزی دولت ارائه نشود، مجلس جلسه خواهد گذاشت و طرح خود را ارائه می‌کند.

طرح مقاوم سازی نظام ارزی کشور

آنچه قالیباف درباره طرح مدیریت ارزی می‌گوید ناظر به طرحی است که در هفته‌های گذشته از سوی محسن زنگنه برنامه و بودجه بارها درباره آن اطلاع رسانی شد.

زنگنه گفته بود که «طرح مقاوم‌سازی نظام ارزی کشور» در مجلس کلید خورده و توضیح داده بود: به دلیل اینکه روند افزایش قیمت ارز به نوعی در سال 1402 و سالهای بعد پیش بینی می شد، «طرح مقاوم‌سازی نظام ارزی کشور» با هدف ثبات بخشی به قیمت ارز، بدون فرآیندهای دستوری مد نظر قرار گرفت. برای نخستین بار در این طرح، بازار غیر رسمی ارز را به رسمیت شمرده و به آن توجه کرده ایم.

وی می‌گوید: در این طرح به واقعیت های جامعه اعم از میل مردم به تبدیل منابع ریالی شان به ارز در هنگام تورم به عنوان یک اصل نگاه کرده ایم. زمینه حذف نرخ های متعدد ارز و تمرکز بر نرخ ارز واحد احکامی پیش بینی شده در این طرح است.همچنین احکامی درباره بالا بردن انگیزه صادر کنندگان برای بازگرداندن ارز و افزایش صادرات پیش بینی شده است.

انتهای پیام 

کد خبر 18813

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =