کد خبر 18815
۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۰

۱۳ روز تا انتخابات؛

از داغ شدن خبرهای رسمی انتخاباتی تا انتخابات تمام الکترونیک در تهران

از داغ شدن خبرهای رسمی انتخاباتی تا انتخابات تمام الکترونیک در تهران

در روزهای باقیمانده به انتخابات دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم، خبرهای رسمی در فضای رسانه‌ای بیشتر شده و همین موضوع به شور و هیجان انتخاباتی در حوزه‌های انتخابیه مرتبط می‌افزاید.

به گزارش نمایندگان، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار البرز با اشاره به آمادگی البرز برای برگزاری دور دوم انتخابات جهت انتخاب یک نماینده دیگر در حوزه کرج، فردیس و اشتهارد، گفت: تبلیغات دور دوم از ۱۳ اردیبهشت آغاز و انتخابات به صورت نیمه‌الکترونیکی برگزار می‌شود.

محمد وحیدی وزیر کشور نیز گفت: کشور آماده برگزاری دور دوم انتخابات مجلس است و همه مقدمات برای برگزاری دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۲۲ حوزه فراهم شده است.

این مرحله از انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۸ حوزه به صورت تمام الکترونیک برگزار خواهد شد و ۹۰ داوطلب در دور دوم برای تصاحب ۴۵ کرسی مجلس رقابت می‌کنند.

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت نیز گفت: در مرحله دوم انتخابات در سطح کشور در ۱۵ استان و در ۲۲ حوزه انتخابیه ۹۰ داوطلب برای تصاحب ۴۵ کرسی مجلس شورای اسلامی در ۲۱ اردیبهشت رقابت می‌کنند و در ورامین برابر قانون انتخابات به دور دوم کشیده شد.

عوامل برگزاری انتخابات در سطح کشور روی انتخاب اعضای شعب و هیأت اجرایی دقت لازم را رعایت کنند که هیچ شائبه وجود نداشته باشد.

شرایط رای دهندگان در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم

در روزهای مانده به دو دوم انتخابات مجلس دوازدهم سوالی که مژرحمیشود اینکه چه کسانی می‌توانند در دور دوم انتخابات رأی بدهند؟

با توجه به شرایط اعلام شده؛ کسی که در یک حوزه انتخابیه در مرحله اول انتخابات رأی داده باشد، می‌تواند در همان حوزه انتخابیه رأی بدهد و نمی‌تواند حوزه انتخابیه‌ی مد نظر خود را تغییر دهد.

هم‌چنین کسانی که در دور اول انتخابات در هیچ‌یک از حوزه‌ها رأی نداده باشند، در این مرحله از انتخابات می‌توانند رأی دهند. به‌عنوان مثال، اگر یک فرد در مرحله اول در تهران رأی داده، در دور دوم می‌تواند فقط در همین حوزه تهران رأی بدهد.

چند و چون انتخابات دور دوم در تهران

 بیشترین کرسی‌های باقیمانده متعلق به حوزه انتخابیه تهران است که ۳۲ نامزد برای تکیه بر ۱۶ صندلی بلاتکلیف با هم رقابت می‌کنند.

طبق اعلام وزارت کشور تعداد رأی صحیح مأخوذه در حوزه انتخابیه تهران ۱ میلیون و ۵۶۹ هزار و ۸۵۷ رأی بود از بین نامزدها تعداد ۱۴ نفر به طور مستقیم وارد مجلس شدند و ۳۲ نفر دیگر نیز به مرحله دوم انتخابات راه یافتند که برای تصدی ۱۶ کرسی باقی مانده بهارستان در ۲۱ اردیبهشت به رقابت خواهند پرداخت.

تبلیغات انتخاباتی در این دوره همچون دوره اول از مجرای رسانه در جریان خواهد بود به طوری که مردم می‌توانند از شبکه‌های تلویزیونی با نامزدهای باقیمانده در این دوره را بشناسند و با آرا و دیدگاههای آنها در انتخاب تصدی کرسی نمایندگی شناخت لتزمرا به دست آورند.

در همین زمینه محمدباقر اعلمی در مراسم قرعه‌کشی پخش برنامه‌های تبلیغاتی نامزدهای دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس اظهار داشت: پس از شمارش آرا در دور اول، تهران ۱۴ نماینده جدید خود را شناخت و ۱۶ صندلی برای رقابت بین نامزدهای حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس باقی ماند.

وی ادامه داد: همچنین انتخابات در حوزه انتخابیه ورامین، قرچک و پیشوا برای معرفی نماینده مردم این حوزه به دور دوم کشیده شد. از این رو مطابق قانون برای تعیین تکلیف حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس ۳۲ نامزد و در حوزه ورامین، قرچک و پیشوا ۲ نامزد به رقابت خواهند پرداخت.

بنابراین در راستای عدالت رسانه‌ای در امر تبلیغات تلویزیونی، ۳۴ برنامه تلویزیونی ۲۰ دقیقه‌ای با عنوان "نماینده مردم" برای نامزدهای دور دوم مجلس شورای اسلامی تعریف شده است. این برنامه‌ها کاملا به صورت رایگان ضبط و تولید شده است و از شبکه تهران سیما روی آنتن می‌رود و نسخه رادیویی آن نیز از رادیو تهران پخش خواهد شد.

محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور با اشاره تمهیدات برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی دوازدهم گفت: در حوزه انتخابیه تهران که بیشترین کرسی را برای مجلس دارد، انتخابات برای نخستین بار به صورت الکترونیک برگزار می‌شود. بررای این دوره نیز مانند دور قبل، در حوزه‌هایی که انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود، مانور برگزار می‌شود. همچنین موشن گرافیکی طراحی شده است که از طریق صداوسیما پخش و آموزش داده خواهد شد و مردم می‌توانند به سهولت رأی خود را ثبت کنند.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد و از میان نامزدهای حاضر در این رقابت ۲۴۵ نفر به مجلس راه یافتند و سرنوشت ۴۵ کرسی باقی مانده در دور دوم انتخابات ۲۱ اردیبهشت مشخص خواهد شد.

حضور بیشتر مردم در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، به نظر مسئولان و فعالان سیاسی، می‌تواند منجر به تشکیل یک مجلس پرشورتر و کارآمدتر شود. این انتخابات به عنوان یک فرصت مهم برای مشارکت مردم در تصمیم‌گیری‌های کشوری و تعیین سرنوشت کشور، مورد تاکید قرار گرفته است.

با نزدیک شدن به ۲۱ اردیبهشت تکاپوی انتخاباتی جریان‌ها بیشتر و اخبار رسمی نیز به روزتر می‌شود. انتظار می‌رود با توجه به تعداد قابل توجه کرسی‌های باقیمانده، دور دوم انتخابات دوازدهم مجلس شورای اسلامی با مشارکت چشمگیر و پرشوری به سرانجام برسد.

انتهای پیام 

کد خبر 18815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =