کد خبر 18880
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۱

نمایندگان گزارش می‌دهد؛

بودجه 1403 و برنامه هفتم؛ دو پرونده ناتمام مجلس یازدهم در آستانه بسته شدن

بودجه 1403 و برنامه هفتم؛ دو پرونده ناتمام مجلس یازدهم در آستانه بسته شدن

نمایندگان مجلس امروز آخرین نشست علنی خود پیش از هفته سرکشی به حوزه انتخابیه برگزار می‌کنند و مجلس یازدهم روزهای پایانی خود را سپری می‌کند؛ لایحه بودجه 1403 و رفع ایرادات برنامه هفتم دو پرونده ناتمامی است که مجلس در تلاش برای بستن آنها است.

به گزارش نمایندگان،مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز خود رسیدگی به بخش دوم لایحه بودجه 1403 را به پایان رساند تا پرونده قانون بودجه امسال پیش از پایان مجلس یازدهم بسته شود و از سوی دیگر ایرادات وارده از سوی شورای نگهبان به لایحه برنامه هفتم را اصلاح و بر برخی مصوبات خود نیز اصرار کرد. 

رسیدگی به جداول بودجه سال 1403 در نشست علنی امروز (سه شنبه 11 اردیبهشت ماه) مجلس به پایان رسید و بالاخره بودجه دو مرحله ای که بر مبنای تغییرات آیین نامه داخلی مجلس پیش بینی شده بود؛ به آخرین گام های قانون گذاری رسید.

تصویب اعتبارات محرومیت زدایی/ توزیع استانی بودجه گروه‌های جهادی 

در رسیدگی به جداول در روز جاری ابتدا، نمایندگان کلیات جدول مربوط به اعتبارات محرومیت زدایی سال جاری را تصویب کردند. حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق در این مورد توضیح داد که این جدول مربوط به اعتبارات استانی می‌باشد که ریالی در آن بالا و پایین نشده است، بخشی از آن به مناطق محروم اختصاص داده می‌شود، این جدول به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شود، در بخشی از جدول حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان به بودجه‌های جهادی اختصاص داده شده که به طور مساوی به تمام استان‌ها تقسیم می‌شود. هیچ گونه تغییری در این جدول اعمال نشده است فقط ۴ ستون به آن اضافه شده، ۴ مورد آن نیز در مورد مباحث استانی می‌باشد.

روز گذشته داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه به عنوان نماینده دولت نسبت به حذف بودجه مربوط به گروه های جهادی اعتراض کرده بود اما توضیحات رئیس کمیسیون تلفیق نشان می دهد که این موارد بین استان ها توزیع شده است.

بودجه‌ای در اختیار نمایندگان قرار نمی گیرد

امروز هم رئیس سازمان برنامه و بودجه در این بخش توضیحی داد که برای نمایندگان سوءبرداشتی ایجاد نشود و گفت: در ستون توازن یک سوءبرداشتی نشود که بودجه در اختیار نمایندگان است، قطعا توافق ما این نیست که بودجه را در اختیار نمایندگان بگذاریم بلکه این اعتبارات بودجه‌ای در اختیار شورای برنامه ریزی استان‌ها قرار می‌گیرد.

البته قالیباف، رئیس مجلس توضیح داد که بخشی که در توازن یک آمده و در زیرمجموعه نمایندگان قرار می‌گیرد توافق بر این شده است که در سازمان برنامه، شورای برنامه ریزی آن استان در حوزه مسائل عمرانی با برنامه قرار بگیرد، با نظر دوستان در همان سیستم نیز انجام پذیرد، حتی اولویت هم باید با کارهای زیرساختی باشد، چون توافق صورت گرفته ابهامی نیز ایجاد نمی‌شود.

 اختصاص یک درصد از اعتبارات شرکت‌های دولتی به امور فرهنگی

در ادامه نیز کلیات جدول شماره ۱۲ لایحه بودجه که به موجب آن یک درصد از اعتبارات شرکت‌های دولتی به ارتقای شاخص‌های فرهنگی اختصاص می‌یابد، به تصویب نمایندگان مجلس رسید.

در تصویب مرحله اول بودجه، نمایندگان مجلس مصوبه ای داشت که بر اساس آن یک درصد از اعتبارات شرکت‌های دولتی برای مسائل فرهنگی هزینه می‌شود که در محاسبات رقم آن 28 هزار میلیارد تومان می‌شد.

به گفته رئیس کمیسیون تلفیق یکی از موضوعات عجیبی که در دو مرحله‌ای شدن بودجه اتفاق افتاد این بود که دولت این منابع را در جداول آورد و تأکید داشت که تلاش دارد این منابع را به دست خود توزیع کند؛ به هرحال ۳۶ همت برای این بخش از سوی دولت در جداول آورده شد، با این حال در کمیسیون مباحث مختلفی در رابطه با این بخش صورت گرفت تا توزیع منابع بهتر شود.

به گفته احمد راستینه، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس قرار است منابع این یک درصد برای تولید محتوا، ارتقاء شاخص‌های فرهنگی در نظر گرفته شده است در حالی که در سال‌های گذاشته ما منابعی برای تولید محتوا نداشتیم. از محل این یک درصد ۳ هزار میلیارد تومان برای فعالیت‌های پرورشی، ۲ هزار همت برای فعالیت‌های فرهنگی و هزار میلیارد تومان هم برای بیمه هنرمندان در نظر گرفته شده است.

 حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق بودجه هم در جریان تصویب این بند گفت: امسال برای نخستین بار بودجه فرهنگی طوری در کمیسیون تلفیق مصوب شد که کسی دیگر نتواند آن را پرداخت نکند و لذا ۳۶ همت بودجه به حوزه فرهنگی برای نخستین بار در سراسر کشور طی سال جاری اجرایی خواهد شد، بنابراین دوستان دغدغه اجرای آن را نداشته باشند.

موافقت با جدول مربوط به هدفمندی یارانه‌ها در بودجه ۱۴۰۳

نمایندگان مجلس سپس با جدول شماره ۱۴ لایحه بودجه که به موجب آن ۳۱۵ هزارمیلیاردتومان برای یارانه نقدی و معیشتی در نظر گرفته شده، موافقت کردند.

به گفته سخنگوی کمیسیون تلفیق، همان مبلغی که دولت در نظر گرفته بود کمیسیون تلفیق و صحن علنی آن را تائید کردند کار مهمی که مجلس انجام داد ۱۰ درصد به مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی اضافه کرد و آن را به ۳۰ درصد افزایش داد. 

بر این اساس ۴۲ هزار میلیارد تومان برای کمیته امداد، ۲۳ هزار میلیارد تومان برای بهزیستی، ۱۴۳ هزار میلیارد تومان برای یارانه نان و یارانه دارو و شیرخشک و ملزومات مصرفی برای وزارت بهداشت ۷۴ هزار و ۹۰۰ میلیارد در نظر گرفته شد.

تصویب جدولی برای شفافیت درآمد نفت

مجلس در ادامه نشست امروز خود جدول مربوط به منابع و مصارف حوزه انرژی در بودجه ۱۴۰۳ را به تصویب رساند. 

حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳ درباره این جدول گفت: در این جدول فعل و انفعالاتی که در حوزه نفت رخ می‌دهد، مشخص می‌شود. در واقع این جدول، جدول شفافیت بوده و نورافکنی به داخل تاریک‌خانه‌ها است، البته منظورمان این نیست که خلافی صورت می‌گیرد، اما تمام اعداد فروش نفت در این جدول شفاف می‌شود.

در ادامه جدول شماره ۲۰ لایحه بودجه که به بودجه طرح‌ها و پروژه‌های مختلف اختصاص دارد در جلسه علنی مجلس تصویب شد.

تعیین تکلیف اعتبارات پروژه‌ها؛ ضمانت اجرایی انجام پروژه یا سرابی برای نمایندگان

نمایندگان مجلس در جریان بررسی بخش دوم بودجه سال ۱۴۰۳ با کلیات گزارش کمیسیون تلفیق در مورد جدول ۲۰ مرتبط با بودجه طرح‌ها و پروژه‌های مختلف موافقت کردند؛ جدولی که از سوی مجلس به لایحه دولت الحاق شده است. 

رئیس کمیسیون تلفیق در رابطه با جدول شماره ۲۰ گفت: اگرچه این جدول در بودجه ۱۴۰۳ حذف شده بود، اما ما آن را به لایحه بازگرداندیم چرا که جدول فوق جایگاهی برای وارد کردن هر پروژه‌ای است که امکان اجرایی شدن دارد. 

وی افزود: وقتی که یک پروژه‌ای ۵ سال به نام یک شهرستان در جدول شماره ۲۰ قرار گرفته است اکنون مردم با حذف آن چه فکری خواهند کرد؟ و با حذف این جدول چه بلایی بر سر پروژه‌ها و طرح‌های شهرها و روستاها خواهد آمد؟ بنابراین آبروی مجلس و نمایندگان خواهد رفت چرا که منجر به کأن لم یکن تمام پروژه‌های واجد شرایط خواهد شد.

 اما علیرضا سلیمی در مخالفت با جدول شماره ۲۰ گفت: معتقدم این جدول سرابی است که به نمایندگان نشان داده می‌شود تا دلشان به اجرای یکسری پروژه‌ها خوش شود، اما امروز با توجه به تدوین برنامه هفتم دیگر این جدول جایگاهی ندارد و یک سراب و وعده توخالی بیش نیست.

 به گفته وی چندین هزار پروژه بر زمین مانده از همین جدول شماره ۲۰ نشأت می‌گیرد و با اصول ۵۲ و ۵۳ قانون اساسی مغایرت دارد چرا که باید مشخص شود که چه میزان عددی مشخصا به چه پروژه‌ای تعلق می‌گیرد نه آن که هر کسی که زور بیشتری داشت از این اعداد بردارد.

1.8 میلیارد یورو اعتبارات بودجه‌ای نیروهای مسلح از محل تهاتر نفت

در ادامه نشست امروز، مجلس کلیات گزارش کمیسیون تلفیق در مورد جدول ۲۱ لایحه بودجه در خصوص اعتبارات بودجه‌ای نیروهای مسلح را تصویب کرد؛ در این جدول حدود ۱.۸ میلیارد یورو تخصیص داده شده که زوایای مختلف امنیت کشور را از مرزها گرفته تا پایتخت را مورد بررسی قرار می‌دهد.

اما به گفته نماینده دولت، این مبلغ از محل تهاتر نفت بوده، در مجلس ۱.۸ میلیارد یورو مازاد بودجه است، این عدد بالاتر از مبادلات ارزی کشور است، موجب اختلال در بازار ارز می‌شود. 

تصویب اعتبارات طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای دستگاه‌ها

مجلس در ادامه با جدول پیوست یک لایحه بودجه درخصوص اعتبار طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای دستگاه‌های اجرایی هم موافقت کرد؛ بر این اساس حدود ۴۰۰ همت برای پروژه‌های عمرانی یا تملک دارایی در نظر گرفته شد.

سید البرز حسینی در مخالفت با این پیوست بیان کرد: در این پیوست سال پایانی اتمام برخی پروژه‌ها ۱۴۰۷ در نظر گرفته شده در حالی که این پروژه‌ها باید تا ۱۴۰۳ به اتمام می‌رسید و این یعنی سازمان برنامه و بودجه به دلیل منابعی که احتمال دارد تأمین نشود برای پروژه‌های عمرانی زمان خریده است که این موضوع باید اصلاح شود.

تامین ۶۵ درصد اعتبارات شرکت‌های دولتی از محل نفت

در جلسه علنی امروز مجلس همچنین جدول ۱۱ لایحه بودجه که به تامین اعتبارات شرکت‌های دولتی اختصاص دارد، در جلسه علنی مجلس تصویب شد.

حاجی بابایی در این مورد توضیح داد: این جدول در خصوص شرکت‌های دولتی است، برخلاف آنچه گفته می‌شود حدود دو سوم بودجه به شرکت‌های دولتی اختصاص داده شده که بررسی نمی‌شوند. اعتبارات شرکت‌های دولتی با بودجه عمومی جدول شماره ۱۴ تقریبا برابر است، فقط یک مقدار شرکت‌های دولتی کم است، حدود ۶۵ درصد اعتبارات شرکت‌های دولتی از محل تأمین نفت است.

گفتنی است در صورت تائید این مصوبات از سوی شورای نگهبان پرونده بودجه سال جاری بالاخره بسته خواهد شد. 

انتهای پیام

کد خبر 18880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =