کد خبر 18939
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰

یک گزارش و چند آمار؛

اثبات اشتباه بودن ادعای یک نماینده مجلس+ سند

اثبات اشتباه بودن ادعای یک نماینده مجلس+ سند

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی مدعی شد که در کشور ترکیه به طور متوسط هر مرد با ۱۵ زن شریک جنسی است و بعضی تا ۵۰ زن! اما این ادعا تا چه اندازه قابل اثبات است؟

به گزارش نمایندگان،  امیرحسین بانکی‌پور، نماینده  اصفهان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگوی اخیر خود درباره لایحه عفاف و حجاب، آماری عجیب از روابط‌جنسی در کشور ترکیه ارائه داد و گفت «رهاورد کشف حجاب آتاتورک، این شده که در ترکیه به‌طور متوسط هر مردی با ۱۵ زن شریک جنسی است؛ این متوسط است؛ یعنی ممکن است یکی ۵۰ تا داشته باشد و یکی ۵ تا!»

اثبات اشتباه بودن ادعای یک نماینده مجلس+ سند

اظهار نظر این نماینده‌ که پیرامون لایحه عفاف و حجاب صحبت می‌کرد، با واکنش‌های متعددی همراه شد. اما بیشتر آن‌ها به اعتبارسنجی‌ این ادعا برمی‌گشت. درخصوص میانگین شرکای جنسی در سال ۲۰۲۴، اطلاعات متعددی در دسترس نیست اما پایگاه‌هایی چون dailymail و thesun بر اساس آمار سایت جهانی WPR گزارش‌هایی را منتشر کردند.

اثبات اشتباه بودن ادعای یک نماینده مجلس+ سند

در بخش‌هایی از این گزارش WPR آمده است: «اکثر افراد در طول زندگی خود چندین شریک جنسی دارند، با استناد به نظرسنجی‌ها میانگین جهانی، عدد ۹ شریک جنسی را در طول زندگی یک فرد نشان می‌دهد. از طرفی میانگین تعداد شرکای جنسی می‌تواند از کشوری به کشور دیگر به‌طور قابل توجهی متفاوت باشد، زیرا هنجارهای فرهنگی می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر تعداد شرکای جنسی داشته باشد.

اما مردم در کدام کشورها به‌طور متوسط بیشترین تعداد شریک جنسی را دارند؟
شهروندان ترکیه بیشترین میانگین تعداد شرکای جنسی را در طول زندگی خود دارند. به‌طور میانگین افراد در ترکیه ۱۴ شریک جنسی دارند. ساکنان ایسلند، نیوزلند و استرالیا نیز به‌طور متوسط   ادعا می‌کنند که ۱۳ شریک‌جنسی یا بیشتر دارند.

اثبات اشتباه بودن ادعای یک نماینده مجلس+ سند

این خبر و این آمار به طور کلی به دنبال جلب توجه خواننده با استفاده از آمار اغراق آمیز وسوال تحریک آمیزاست، با این حال به دلیل ماهیت مبهم وغیراخلاقی موضوع، اراِه اطلاعات دقیق وقابل اعتماد در این مورد بی بند وباری در سطح کشور ها دشوار است.

اثبات اشتباه بودن ادعای یک نماینده مجلس+ سند

در کدام کشورها مردم به‌طور متوسط کمترین تعداد شریک جنسی را دارند؟
کشورهایی وجود دارند که در آن‌ها تمایل افراد به داشتن شرکای جنسی بسیار کمتر از میانگین جهانی است. این معمولاً به دلیل ترجیحات اجتماعی یا فرهنگی برای پرهیز از رابطه جنسی قبل از ازدواج است. در هند، کشوری که بسیاری از مردم از قوانین سختگیرانه ازدواج پیروی می‌کنند، هر فرد به‌طور متوسط   در طول زندگی خود سه شریک جنسی دارد. افرادی که در هنگ‌کنگ، ویتنام و چین زندگی می‌کنند نیز در طول زندگی خود کمتر از چهار شریک جنسی دارند.

یک نفر از ایالات متحده چند شریک جنسی دارد؟
به‌طور متوسط، افرادی که در ایالات متحده زندگی می‌کنند بین ۱۰ تا ۱۱ شریک جنسی در طول زندگی خود دارند. با این حال، میانگین تعداد شرکای جنسی یک فرد در ایالات متحده می‌تواند به‌طور گسترده‌ای از ایالت به ایالت دیگر متفاوت باشد، به ویژه بر اساس فرهنگ‌های محلی و ترجیحات مذهبی یانکی‌ها. برای مثال، ساکنان لوئیزیانا به طور متوسط  ۱۵.۷ شریک جنسی را گزارش می دهند. در مقایسه آن‌ها، مردم یوتا به طور متوسط از  ۲.۶ شریک جنسی گزارش می‌دهند. سنی که در آن فرد باکرگی خود را از دست می‌دهد نیز می‌تواند بر تعداد شرکای جنسی او تأثیر بگذارد. مثلا در ایالات متحده، مردم به‌طور متوسط  در ۱۷ سالگی باکرگی خود را از دست می‌دهند. 

اما نکته مهم این گزارش جایی است که نحوه گردآوری اطلاعات آن «خوداظهاری» افراد در ارائه اطلاعات بوده که ابهامات این آمار را بیشتر می‌کند. البته شایان ذکر است که پایگاه WPR در سال ۲۰۱۰ نیز گزارشی در این باره نوشته بود که در آن برای کشور ترکیه به عدد ۵.۳ رسیده بود که با آخرین آمار مطرح شده اختلاف مشهودی دارد.

عوامل متعددی در تعیین میزان فعالیت جنسی افراد در یک کشور نقش دارند، ازجمله:

فرهنگ: هنجار ها و ارزش های اجتماعی پیرامون جنسیت وروابط صمیمی میتواند به طور قابل توجهی در بین جوامع مختلف متفاوت باشد.

مذهب: آموزه های مذهبی میتواند بردیدگاه افراد در مورد جنسیت و رفتار جنسی تاثیر بگذارد.

وضعیت اقتصادی: فقر ونابرابری اقتصادی می تواند با افزایش نرخ فحشا وسایر اشکال تجارت جنسی مرتبط باشد.

دسترسی به آموزش: آموزش های جامع جنسی میتوانئ به افراد در مورد سلامت جنسی روابط سالم آموزش دهد و به آنها کمک کند تا تصمیمات آگاهانه ای درمورد فعالیت جنسی خود بگیرند.

قوانین: قوانین مربوط به فحشا وسایر اشکال فعالیت جنسی میتواند از کشوری به کشور دیگر به طور قابل توجهی متفاوت باشد.

به دلیل این پیچیدگی ها ، رتبه بندی کشورها براساس بی بند وباری به طور کلی غیر قابل اعتماد و غیراخلاقی است.

اثبات اشتباه بودن ادعای یک نماینده مجلس+ سند

در انتها به جای تمرکز برآمارهای کلی و اغراق آمیز، مهم است که بر درک عمیق تر از عوامل اجتماعی ، فرهنگی واقتصادی که بر سلامت جنسی روابط صمیمی در سراسر جهان تاثیر میگذارند، تمرکز کنیم.

انتهای پیام

کد خبر 18939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =