کد خبر 18977
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۴

نمایندگان گزارش می‌دهد؛

دور دومی‌ترین انتخابات مجلس کدام دوره بوده است؟

دور دومی‌ترین انتخابات مجلس کدام دوره بوده است؟

نگاهی آماری به انتخابات مجلس شورای اسلامی در ادوار گذشته نشان می‌دهد با وجود آنکه میزان مشارکت در دوره اول انتخابات مجلس دوازدهم کمترین میزان در ادوار گذشته بوده اما تعداد کرسی‌هایی که در دور دوم تعیین تکلیف شدند، بیشتر از انتخابات‌های قبل نبوده است. 

به گزارش نمایندگان، مروری بر میزان مشارکت در انتخابات در ادوار گذشته نشان می‌دهد، در انتخابات اولین دوره مجلس شورای اسلامی که مرحله اول آن در ۲۴ اسفند ۵۸ و مرحله دوم آن در ۱۹ اردیبهشت ۵۹، برگزار شد، میزان مشارکت واجدین شرایط در این انتخابات ۵۲/۱۴ درصد بوده است که این میزان مشارکت در دومین دوره انتخابات مجلس که در ۲۶ فروردین ۶۳ برگزار شد به حدود ۶۴/۶۴ درصد رسید.

در سومین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی که در روز ۱۹ فروردین ۶۷ برگزار شد، میزان حضور مردم در پای صندوق‌های رای نسبت به دوره گذشته خود پایین تر آمد و ۵۹/۷۲ درصد از مردم در انتخابات شرکت کردند.

چهارمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۲۱ فروردین۷۱ برگزار شد و مشارکت نسبت به دوره قبل خود پایین‌تر آمد و نهایتاً ۵۷/۸۱ درصد مردم در انتخابات شرکت کردند.

در انتخابات مجلس پنجم رکورد حضور مردم پای صندوق ها شکسته شد و در این انتخابات حدود ۷۱/۱۰ درصد از مردم در انتخابات ۱۸ اسفند ۷۴شرکت کردند.

در ششمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی که در تاریخ ۲۹ بهمن ۷۸ برگزار شد، از ۳۹ میلیون نفر واجد شرایط ۲۶ میلیون نفر در انتخابات شرکت داشتند که حدود ۶۹ درصد می‌شد و در انتخابات دوره هفتم نیز که در ۱ اسفند ۸۲ برگزار شد، ۵۹/۵ درصد از واجدین شرایط پای صندوق‌های رای رفتند.

در تاریخ ۲۴ اسفند ۸۶ هشتمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با حضور ۵۵/۴۰ درصد از مردم برگزار شد که نسبت به دوره‌های گذشته خود میزان مشارکت پایین بود.

در نهمین دوره انتخابات نیز که در ۱۲ اسفند ۹۰ برگزار شد، ۶۴/۰۲ درصد مردم به پای صندوق‌های رای رفتند که نسبت به دوره هشتم این دوره مشارکت بالایی را به خود می‌دید.

دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ۷ اسفند ۹۴ برگزار شد که حضور مردم در این انتخابات نسبت به انتخابات سال ۹۰، ۳ درصد کاهش داشت و به میزان ۶۱/۸۳ درصد رسید.

در نهایت انتخابات مجلس یازدهم در ۲ اسفند ۹۸ برگزار شد. این انتخابات نسبت به ۱۰ دوره قبل خود با کمترین میزان مشارکت مردم در تاریخ انتخابات مجلس رو به رو شد. میزان مشارکت مردم در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی حدود ۴۲/۵۷ درصد بود و در نهایت دوره نخست انتخابات مجلس دوازدهم که ۱۱ اسفند ماه ۱۴۰۲ برگزار شد،  میزان مشارکت ۴۱ درصد بود و ۲۵ میلیون نفر پای صندوق های رأی حضور یافتند.

وزیر کشور میزان مشارکت در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم را دوبرابر رقم مشارکت در دور دوم انتخابات مجلس یازدهم اعلام کرد.

آنچنان که وزیر کشور می‌گوید میزان مشارکت در دوردوم انتخابات کنونی نسبت به دوره‌های قبل دو برابر شده است. وحیدی می‌گوید: همیشه در انتخابات مرحله دوم اینطور معمول بوده که میزان مشارکت کمتر شده است اما در این مرحله از مرحله دوم دور قبل مشارکت بیشتری - حدود ۶ درصد - رخ داده است و تقریباً دوبرابر شده است.

دور دومی ترین انتخابات مجلس 

اما تعداد کرسی هایی که در دور دوم انتخابات مجلس تعیین تکلیف شده اند در مجلس اول ۱۳۷ کرسی و مجلس دوم ۱۳۰ کرسی بوده است.

مقایسه ای میان مجلس هفتم تا دوازدهم نشان می دهد که بیشترین کرسی های بلاتکلیف مانده دوره اول مربوط به مجلس هشتم و کمترین مربوط به مجلس یازدهم و سپس مجلس دوازدهم است. جدول زیر این مقایسه آماری را نشان میدهد.

مجلس تعداد راه یافتگان دور اول انتخابات تعداد راه یافتگان دور دوم  انتخابات تعداد راه یافتگان انتخابات میان دوره‌ای 
مجلس هفتم  ۲۲۸ ۵۲ ۳
مجلس هشتم  ۲۰۵ ۸۲ ۳
مجلس نهم  ۲۲۳ ۶۵ ۴
مجلس دهم  ۲۲۰ ۶۷ ۴
مجلس یازدهم  ۲۷۹ ۱۰ ۱
مجلس دوازدهم  ۲۴۵ ۴۵ ---

انتهای پیام

کد خبر 18977

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =