کد خبر 19034
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۲

نمایندگان گزارش می‌دهد؛

تکلیف دومین روز تعطیل در آخرین روزهای مجلس یازدهم/  احتمال اجرای تعطیلی شنبه از اواخر خرداد ماه

تکلیف دومین روز تعطیل در آخرین روزهای مجلس یازدهم/  احتمال اجرای تعطیلی شنبه از اواخر خرداد ماه

نمایندگان مجلس یازدهم در یکی از آخرین نشست‌های علنی خود امروز  تکلیف روز دوم تعطیل هفته را روشن و به تعطیلی شنبه رای مثبت دادند.

به گزارش نمایندگان، در نشست علنی امروز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه، مجلس تکلیف لایحه پر سر و صدای « اصلاح ماده «87» قانون مدیریت خدمات کشوری» درباره افزایش تعطیلات رسمی کشور به دو روز را روشن و روز دوم را شنبه تعیین کرد؛ بر این اساس در صورت تایید شورای نگهبان روزهای تعطیلی کشورمان  جمعه و شنبه خواهد بود. 

پیش از آنکه نمایندگان با تعطیلی شنبه موافقت کنند از سوی محمدرضا میر تاج الدینی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو پیشنهاد تعطیلی پنجشنبه‌ها به عنوان دومین روز تعطیلات مطرح شد اما با ۱۳۲ رای مخالف،  در مقابل ۷۵ رای موافق و ۵ ممتنع از سوی مجلس رد شد.

پیشنهاد جنجالی تعطیلی پنجشنبه که مجلس رد کرد

میرتاج‌الدینی در با پیشنهاد اعمال اصلاح جزئی در این لایحه گفت: تاکنون ثقل موضوعات مطرح شده پیرامون این لایحه به تبصره ۳ آن برمی‌گردد که مربوط به تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه است، پیشنهاد دولت برای روزهای کاری، شنبه تا چهارشنبه بود، اما کمیسیون اجتماعی یکشنبه تا پنج‌شنبه را روز کاری مطرح کرده است که مطابق با توضیحات اتاق بازرگانی به این نتیجه رسیده است، ضمن اینکه در این کمیسیون نیز اختلاف نظر وجود داشته است.

او معتقد است که  تعطیلی پنج‌شنبه با در نظر گرفتن مبانی فرهنگی، دینی، اجتماعی، سیاسی دارای اهمیت است ضمن اینکه در درازمدت در کشور نهادینه شده است.

ما در حالی که فعالان اقتصادی و اعضای اتاق بازرگانی در هفته‌های اخیر با نامه نگاری و به طرق مختلف دیدگاه خود را در این مورد ابراز کرده و نظر تخصصی خود را مبنی بر لزوم هماهنگی تعطیلات کشورمان با بخشی از تعطیلات خارج از کشور به لحاظ مراودات تجاری اعلام کرده بودند؛ میرتاج الدینی گفت:  پیشنهاد تعطیلی روز شنبه بر اساس یک پروپاگاندای رسانه‌ای مطرح شده و این در حالی است که مراودات اقتصادی آمریکا و چین ۱۵۰۰ میلیارد دلار مبادلات تجاری است که حتی یک ساعت یا روز اداری مشترک ندارند.

وی یادآور شد: ۸۵ درصد تجارت خارجی ما با ۱۰ کشور است که اکثر آنها مسلمان هستند، بنابراین تعیین شنبه به عنوان روز تعطیل تغییری در این روند ایجاد نمی‌کند.

او ادامه داد: متأسفم برای برخی افراد که مخالفان با تعطیلی روز شنبه را متهم به بی‌اطلاعی می‌کنند و این در حالی است که ۱۰ نفر از اقتصاددانان مجلس از جمله آقایان حسین‌زاده بحرینی و زنگنه با تعطیلی روز پنج‌شنبه موافق هستند.

علی اکبر علیزاده هم در موافقت با این پیشنهاد گفت که این لایحه از سوی دولتی ارائه شده که به جای رفاه مردم به دنبال رفاه سرمایه‌داران است ضمن آن که مافیای رسانه‌ای غرب‌زدگان و کلان سرمایه‌داران کشور یکپارچه شدند و به بهانه تأثیر تعطیلی پنج‌شنبه بر اقتصاد پیشنهاد تعطیلی شنبه را مطرح کردند.

او تاکید کرد: جریان غربگرا در کشور تمام قدرت خود را برای تعطیلی شنبه به کار گرفته و ایدئولوژیک رفتار می‌کنند. ضمن اینکه دفتر مراجع نیز خبر موافقت خود با تأیید تغییر روز تعطیل از پنج‌شنبه به شنبه را تکذیب کردند.

حالی که موافقان تعطیلی پنجشنبه و در واقع مخالفان تعطیلی شنبه استنادات فرهنگی  ی‌آوردند اما مخالفان تعطیلی پنجشنبه نظر دیگری داشتند. محسن پیرهادی به عنوان نماینده مخالف با این پیشنهاد در تذکری با استناد به ماده ۷۵ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: این تصمیم یک کار کارشناسی است و شورای نگهبان نیز به آن رسیدگی می‌کند. اینکه گفته شود کسی غربگرا است، درست نیست. غربگرا آن کسی است که می‌خواهد سفره مردم را کوچک کند، کسی است که می خواهد به اقتصاد ضربه بزند.

استناد به یک استفتاء 

وی ادامه داد: در پاسخ به کسانی که مطرح می‌کنند از مراجع تقلید استفتاء نشده است، باید عین متن پاسخ دفتر حضرت آیت‌الله جوادی آملی را در این خصوص قرائت کند. در پاسخ به استفتاء صورت گرفته اعلام شد «از آنجایی که تعطیلی روز شنبه هماهنگ شدن با بازار و داد و ستدهای اقتصادی جهانی است و موثر در برخی از مشکلات اقتصادی و مهار تورم است و بسط تشبه به مخالفین نیست بلکه تعامل است، لذا تعطیلی روز شنبه علاوه بر روز جمعه مانعی ندارد.» درخواست من این است که همکاران با پیشنهاد مطرح شده برای روز پنج‌شنبه مخالفت کنند.

دوگانه تصمیم فرهنگی و اقتصادی 

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در اخطاری از نمایندگان خواست که به موضوعات توجه کنند چرا که مباحث برگرفته از دو گفتمان فرهنگی و رویکرد اقتصادی است. 

او تاکید کرد: واقعیت میدانی نشان می‌دهد ما به دلیل تفاوت در تعطیلات حوزه اقتصادی را با هزینه بالایی درگیر می‌کنیم ضمن اینکه تأثیر این موضوع بر اقتصاد کشور نیازمند کار کارشناسی است.

در همین حال ولی اسماعیلی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در پاسخ به اظهارات پیشنهاد دهنده که معتقد بود اقتصاددانان مجلس موافق تعطیلی پنجشنبه‌ها هستند، گفت: اگر بخواهیم در صحن دو نفر نماینده اقتصاددان نام ببریم باید از آقایان پورابراهیمی و شمس الدین حسینی نام ببریم که موافق تعطیلی شنبه هستند و سوال دوم اینکه اتاق تعاون ایران و اتاق بازرگانی ایران دو بال بازرگانی بین‌الملل ما در کشور هستند بنابراین باید یک جا به نظر متخصصان امر توجه کنیم.

وی یادآور شد: اگر من در این رابطه به حجت شرعی نرسیده بودم از این موضوع دفاع نمی‌کردم ضمن اینکه ۴۵ هزار نفر از فعالان اقتصادی در تأیید تعطیلی شنبه نظر موافق خود را در قالب امضای تأییدیه ارسال کردند.

کاهش 4 ساعتی ساعت کاری و تعطیلی شنبه 

 بعد از این مباحث در نهایت گزارش کمیسیون اجتماعی مجلس از رسیدگی به  لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری رای مثبت مجلس را با خود همراه کرد. 

در گزارش کمیسیون اجتماعی پیشنهاد شده که ساعات کاری ادارات از ۴۴ ساعت به ۴۰ ساعت کاهش پیدا کرده و روزهای جمعه و شنبه به عنوان تعطیلات آخر هفته تعیین شود. 

در همین حال اسماعیلی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: اگر شورای نگهبان طی ۱۰ روز آینده مصوبه مجلس مبنی بر افزایش تعطیلات هفته‌ها را تایید و رئیس مجلس ابلاغ کند تعطیلی شنبه‌ها از اواخر خرداد امسال باید اجرایی شود.

وی همچنین با اشاره به استفتاء از دفاتر 3 مرجع تقلید و همچنین رهبر انقلاب درباره تعطیلی شنبه‌ها، گفت: هر سه مرجع تقلید و همچنین دفتر رهبر انقلاب با تعطیلی شنبه‌ها مشکلی نداشتند این مسئله به معنای آن است که این مصوبه از نظر شرعی مشکل ندارد، بنابراین انتظار این است که شورای نگهبان نسبت به این مصوبه نه از نظر قانونی و نه از نظر شرعی ایرادی وارد نکند.

انتهای پیام

کد خبر 19034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =