کد خبر 218
۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۲

جوکار:

فرهنگ‌سازی لازمه تقویت احزاب و توسعه سیاسی

فرهنگ‌سازی لازمه تقویت احزاب و توسعه سیاسی

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها با بیان اینکه مشکل فعالیت‌های حزبی و تاثیرگذاری احزاب در تصمیم‌گیری‌های سیاسی یا کارآمدی دولت‌ها و مجالس با اصلاح قانون احزاب حل نمی‌شود، گفت: فرهنگ سازی لازمه تقویت و توسعه فعالیت‌های حزبی، تاثیرگذاری احزاب در کارآمدی دولت‌ها و مجالس، مدیریت و تسهیل ادراه امور جامعه و مسئولیت پذیری مسئولان باشیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما، محمدصالح جوکار رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها، در خصوص خلاءهای فعالیت احزاب و تاثیر فعالیت‌های حزبی در کارآمدی دولت‌ها، گفت: احزاب نقش مهمی در ابعاد مختلف کشور دارند و از سوی دیگر در انتخابات می‌توانند به افزایش میزان مشارکت مردم و انتخاب افرادشایسته و توانمند کمک کنند. متاسفانه احزاب در کشور ما از جایگاه خوبی برخوردار نیستند و این ناشی از کم‌کاری احزاب و بی‌توجهی به کارهای تشکیلاتی است.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی افزود: در کشور ما احزاب تنها در ایام انتخابات فعال می‌شوند و هیچ اثربخشی در عرصه سیاسی کشور ندارند. این در حالی است که اگر احزاب به درستی و در تمام طول فعالیت خود نسبت به آموزش افزاد از سطوح پایین جامعه بپردازد و در انتخابات هم نامزد توانمند و شایسته‌ای را معرفی و از او حمایت کند می‌توانیم شاهد کارآمدی روسای جمهور، نماینده مجلس، اعضای شوراها و غیره باشیم.

وی تصریح کرد: احزاب در عملکرد دولت‌ها یا نماینده‌های مجلس شریک هستند اما در شرایط فعلی احزاب کارآمدی نداریم و فعالیت احزاب جنبه تفننی و سرگرمی برای عده ای خاص پیدا کرده و برای برخی هم فعالیت‌های حزبی جنبه صوری دارد.  در واقع عده‌ای دور هم جمع شدند و به نام یک حزب اساسنامه‌ای را تعریف کرده و قراردادی را امضا می‌کنند اما نه دفاتر خود را در سراسر کشور ایجاد می‌کنند و نه نسبت به عضو گیری و آموزش اعضا گامی برمی‌دارند.

جوکار با بیان اینکه خلاءهای قانونی برای تقویت و توسعه فعالیت احزاب داریم، گفت: بر همین اساس اصلاح قانون احزاب در اولویت کمیسیون امور داخلی کشور قرار گرفته هرچند در مجالس قبل هم اصلاحات قانونی انجام شده است البته معتقدم اگر قانون احزاب هم اصلاح شود، اراده‌ای برای فعال شدن احزاب و تشکل‌ها وجود ندارد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: فرهنگ سازی لازمه تقویت و توسعه فعالیت‌های حزبی است و  تنها به این شکل می‌توانیم شاهد تاثیرگذاری احزاب در کارآمدی دولت‌ها و مجالس و مدیریت و تسهیل ادراه امور کشور و مسئولیت پذیری مسئولان باشیم.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس یازدهم در خصوص نقش دولت‌ها در تقویت احزاب، گفت: دولت‌ها بر آمده از احزاب هستند و در شرایط کنونی کشور ما احزاب به گونه‌ای فعالیت می‌کنند که با روی کار امدن دولت جدید سهم خود ر دریافت کنند. متاسفانه احزاب با فعالیت‌های حزبی خود دنبال پست و مقام در دولت‌ها هستند و برای سهم خواهی از افراد یا دولت‌ها فعالیت می‌کنند.

منبع: خانه ملت

انتهای پیام

کد خبر 218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =