کد خبر 25586
۱۹ آبان ۱۴۰۴ - ۱۱:۳۴

وزیر راه و شهرسازی در نشست علنی مجلس؛

سهم حمل و نقل ریلی از بار زمینی هنوز نصفه‌کاره مانده و نیازمند سرمایه‌گذاری ۱۶ میلیارد دلاری است

سهم حمل و نقل ریلی از بار زمینی هنوز نصفه‌کاره مانده و نیازمند سرمایه‌گذاری ۱۶ میلیارد دلاری است

وزیر راه و شهرسازی، با اشاره به اجرای اهداف برنامه هفتم، اعلام کرد سهم حمل و نقل ریلی از کل بار زمینی هنوز به میزان هدف‌گذاری شده نرسیده و تحقق کامل آن نیازمند سرمایه‌گذاری بیش از ۱۶ میلیارد دلار است.

به گزارش خبرنگار نمایندگان، فرزانه صادق مالواجرد، وزیر راه و شهرسازی، در جلسه علنی دوشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۴ مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی اجرای سال اول قانون برنامه پنج‌ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: کمی از اهداف تعیین‌شده محقق شده و در این میان ۸۸ درصد اهداف بیش از ۸۰ درصد و ۱۳ سنجه کمتر از ۵۰ درصد محقق شده است. مهم‌ترین چالش وزارت راه و شهرسازی برای تحقق اهداف مندرج در قانون، کمبود منابع مالی است.

وی افزود: با وجود محدودیت‌های مالی، تلاش شد حداقل احکام برنامه به طور میانگین سالانه تأمین شود. گزارش سنجش‌ها از ماده ۴۹ قانون حوزه مسکن نشان می‌دهد دسترسی به مسکن از هدف ۹ سال به ۷.۵ سال کاهش یافته و در سال اول حدود ۲ درصد بیشتر از میزان هدف‌گذاری محقق شده است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در حوزه کاهش بافت‌های فرسوده هدف سال اول ۲ درصد بوده که محقق شد. در صنعتی‌سازی مسکن و احداث مسکن شهری هدف سالانه ۱.۵ میلیون واحد بوده که برش سال اول ۱۸۵ هزار واحد در نظر گرفته شده و ۱۴۱۷۰۰ واحد محقق شده است. در مسکن روستایی از هدف ۲۰۰ هزار واحد سالانه، ۱۶۶ هزار واحد تأمین شده و در سایر انواع مسکن هدف ۴۰۰ هزار واحد سال اول بوده که ۳۰۵ هزار واحد محقق شده است.

مالواجرد با بیان مشکلات دهک‌های پایین جامعه در تأمین آورده اولیه و محدودیت سایر وزارتخانه‌ها در تأمین زیرساخت‌ها گفت: بانک‌ها علی‌رغم تلاش‌ها، هنوز نتوانسته‌اند در سطح انتظار قانون اقدام کنند. لذا دولت پیشنهاد اصلاحاتی در قانون را به مجلس ارائه کرده است.

وی درباره بازسازی بافت فرسوده تصریح کرد: هدف پنج ساله ۵۰۰ هزار واحد و هدف سال اول ۸۰ هزار واحد بود که بیش از ۷۲ هزار پروانه ساختمانی صادر شده است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: در تبصره یک ماده ۵۰، میزان هدف تعیین‌شده ۳۳۰ هزار هکتار است که ۶۶ هزار هکتار باید در سال اول محقق می‌شد، اما بیش از ۴۷ هزار هکتار انجام شده است. محدودیت‌ها شامل قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی، ملاحظات محیط زیستی، پدافند غیرعامل، عدم تأمین آب و منابع مالی برای آماده‌سازی و خدمات زیربنایی و روبنایی بود که حدود ۶۶۰۰ همت برآورد می‌شود.

وی در خصوص ماده ۵۲ گفت: شیوه‌نامه شناسایی ساختمان‌های ناایمن و چک‌لیست‌های ارزیابی سازه تهیه و به استانداری‌ها ارسال شده است. همچنین اجرای بند الف ماده ۵۳ با ۹۰ درصد طرح‌های جامع و ۷۰ درصد فرایند اخذ مجوز کارگروه امور زیربنایی و ۵۰ درصد فرایند شهرسازی و معماری ایران رقیقی‌سازی شده است.

مالواجرد در بخش حمل و نقل و ترانزیت توضیح داد: بر اساس جدول ۱۳ ماده ۵۶، هدف ترانزیت در پایان سال اول ۱۶ میلیون تن بود که حدود ۲۰ میلیون تن محقق شد. سهم حمل و نقل ریلی از کل بار زمینی نیز طبق برنامه ۳۰ درصد تعیین شده و تحقق آن نیازمند سرمایه‌گذاری بیش از ۱۶ میلیارد دلار است. سهم راه‌آهنی بنادر هدف ۲۵ درصد بود که ۷.۱۴ درصد محقق شد. برای برقی‌سازی خطوط ریلی، تکمیل مطالعات و قراردادها انجام شده و مصوبه شورای اقتصاد برای دریافت فاینانس خارجی اخذ گردید.

وی افزود: در خصوص ناوگان ریلی، قراردادهای لازم برای خرید و بازسازی کشنده‌ها منعقد و ۲۵ دستگاه در سال اول تحویل گرفته شد. عملکرد سرعت سفر و حمل بار بیش از ۱۰۰ درصد نسبت به هدف محقق شد.

وزیر راه و شهرسازی درباره ستاد ملی گذر گفت: کلیات سند برنامه ملی در تاریخ ۲/۴/۱۴۰۴ مصوب شد و اولین جلسه دبیرخانه در ۲۳/۲/۱۴۰۳ به ریاست وزیر تشکیل شد. در راستای آیین‌نامه جزء ۴ ماده ۵۷، تعداد ۱۴۶۷ صندلی اضافه شد.

مالواجرد در پایان ضمن تشکر از رئیس و نمایندگان مجلس و رئیس‌جمهور گفت: با همراهی همکاران وزارت راه و شهرسازی، مهندسان، مشاوران، کارگران، پیمانکاران و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، اکثر اهداف مندرج در قانون برنامه هفتم محقق شده و تلاش‌ها برای تحقق کامل برنامه ادامه دارد.

انتهای پیام

کد خبر 25586

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =