به گزارش نمایندگان، سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران با اشاره به وضعیت آلودگی هوا در کشور گفت: بحث آلودگی هوا امسال نیز کشور ما را درگیر کرده و دیگر محدود به کلانشهرها نیست؛ امروز تقریباً همه شهرهای کشور با این مشکل مواجهاند. حتی در یک پدیده عجیب و نادر، آلودگی هوا را در استان مازندران ـ با وجود سرانه بالای فضای سبز ـ مشاهده کردیم. این وضعیت نشان میدهد یک منبع ثابت برای آلایندگی وجود دارد؛ یعنی سوخت و البته کیفیت خودروها.
وی افزود: دو قانون مهم در حوزه خودرو، یعنی قانون هوای پاک و قانون ساماندهی صنعت خودرو، بر خروج خودروهای فرسوده از ناوگان حملونقل تأکید دارند و صراحتاً میگویند به ازای هر تولید یا واردات خودرو جدید، باید یک خودرو فرسوده از رده خارج شود. قانون کاملاً شفاف است، اما در آییننامههای مربوط، بهگونهای عمل میشود که به جای خروج واقعی خودروهای فرسوده، صرفاً «گواهی اسقاط» صادر میشود. تولید گواهی با اسقاط واقعی خودرو تفاوت دارد.
رفیعی ادامه داد: در حال حاضر حدود ۲۲ میلیون خودروی فرسوده در کشور در حال تردد است. این خودروها علاوه بر تولید آلایندگی بسیار بالا، مصرف سوخت بیشتری نیز دارند؛ به طور میانگین حداقل ۵ لیتر بنزین بیشتر در هر ۱۰۰ کیلومتر. این موضوع هم تأمین سوخت را دشوار میکند و هم وزارت نفت را مجبور به استفاده از سوخت بیکیفیت میکند؛ یعنی یک چرخه باطل.
وی افزود: حتی خودروهای صفر کیلومتر نیز طبق گزارشهای معاینه فنی مصرف سوخت استاندارد ندارند. در حالی که انتظار میرود حداقل ۸ درصد مصرف سوخت داشته باشند، اما گزارشها چیز دیگری نشان میدهد. در حوزه اسقاط نیز آییننامه ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو عملاً حالت رفع تکلیف دارد. در جلسه اخیر دولت نیز شخص رئیسجمهور به این موضوع اعتراض کرده است.
رفیعی با بیان آمار گفت: مسئولان میگویند تاکنون ۳۶۰ هزار خودرو از رده خارج شدهاند؛ اما در مقابل ۲۲ میلیون خودروی فرسوده، این رقم قابل توجه نیست. حتی عدد ۵۰۰ هزار دستگاهی که در برنامه هفتم آمده نیز درمانکننده نیست. صریح میگویم: اگر مدل فعلی اجرای قانون هوای پاک ادامه پیدا کند، آلودگی هوا نه تنها کاهش پیدا نخواهد کرد، بلکه حتی افزایش خواهد یافت. این موضوع ارتباطی به تغییر دولتها ندارد؛ مسئله ساختاری و ثابت است.
رئیس فراکسیون محیط زیست تصریح کرد: دو نکته در این زمینه از سوی مردم زیاد مطرح میشود؛ نخست مازوتسوزی. باید روشن بگویم هر شهر سهم متفاوتی از منابع آلاینده دارد. در شهرهایی مثل اراک، منابع ثابت سهم بیشتری دارند، اما در تهران طبق آخرین سیاهه انتشار با مبنای سال ۱۴۰۱، بیش از ۷۰ درصد آلودگی مربوط به منابع متحرک است؛ یعنی خودروها.
رفیعی ادامه داد: دوم تعطیلیها در آلودگی هوا است. تعطیلی بهمنزله راهکار کاهش آلودگی نیست؛ هرچند خروج خودروها میتواند اثرگذار باشد، اما اصل تعطیلی برای این است که مردم، به ویژه کودکان که آسیبپذیری بیشتری دارند، در معرض آلایندگی قرار نگیرند. کمیته اضطرار آلودگی هوا باید بهموقع تشکیل شود تا مردم تکلیف خود را بدانند.
وی افزود: مشکل اینجاست که طبق مصوبه کارگروه ملی آلودگی هوا، سازمان هواشناسی باید ۹۶ ساعت قبل پیشبینی پایداری جوی ارائه دهد؛ در حالی که اساساً این سازمان چنین امکانات و تجهیزاتی ندارد. امروز حتی پیشبینی بارندگی هم با خطا مواجه است، چه برسد به پیشبینیهای دقیق آلودگی یا گردوغبار. بنابراین وابسته کردن تشکیل کمیته اضطرار به گزارشهای سازمان هواشناسی تصمیم نادرستی است و باید اصلاح شود.
انتهای پیام
نظر شما