کد خبر 25803
۲۱ آذر ۱۴۰۴ - ۱۴:۵۰

لاهوتی در گفت‌وگو با نمایندگان:

کنترل مصرف و قاچاق بنزین با افزایش قیمت امکان‌پذیر نیست/ تنها ۷۰ هزار میلیارد تومان به منابع دولت اضافه می‌شود

کنترل مصرف و قاچاق بنزین با افزایش قیمت امکان‌پذیر نیست/ تنها ۷۰ هزار میلیارد تومان به منابع دولت اضافه می‌شود

نماینده مردم لنگرود در مجلس با تأکید بر اینکه افزایش قیمت بنزین تاثیری بر کاهش مصرف یا کنترل قاچاق نخواهد داشت گفت: تنها نتیجه عملی این تصمیم، افزایش حدود ۷۰ هزار میلیارد تومانی منابع مالی دولت است.

مهرداد لاهوتی، نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با نمایندگان، گفت: در مورد افزایش نرخ بنزین، دولت اصلاً نیاز به اجازه مجلس ندارد. طبق قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، اختیار افزایش قیمت بنزین و همه حامل‌های انرژی به دولت واگذار شده است. بنابراین اگر هر نماینده‌ای نظر شخصی خود را داشته باشد، این نظر، نظر رسمی مجلس نیست، چرا که مجلس قبلاً با این افزایش‌ها موافقت کرده است.

وی افزود: نکته مهم این است که مصوبات دولت طبق قانون اساسی باید تحت نظارت مجلس باشد تا بررسی شود آیا مطابق قانون هستند یا خیر. هیئت تطبیق مصوبات مجلس که زیر نظر رئیس مجلس فعالیت می‌کند، هر هفته این بررسی‌ها را انجام می‌دهد و صحت مصوبات را تأیید کرده است.

لاهوتی ادامه داد: با این حال، نمایندگان از جمله خود من ممکن است به برخی نکات انتقاد داشته باشیم. برای مثال، دولت در بحث سهمیه‌ها عملکرد مناسبی داشته و نرخ بنزین را خیلی افزایش نداده است. اما این‌که به خودروی صفر بنزین تعلق نمی‌گیرد، تصمیم منطقی نیست و معنایی ندارد. خودروها در داخل کشور خریداری شده‌اند و باید امکان استفاده مناسب برای مردم فراهم باشد.

نماینده مردم لنگرود افزود: در مورد خودروهای مناطق آزاد که پلاک ویژه دارند و خودروهای گران‌قیمت هستند، طبیعی است که اگر بنزین با نرخ آزاد یا سوپر مصرف کنند، قابل قبول باشد؛ زیرا مالکان خودروهای لوکس تمایل دارند بنزین با کیفیت مصرف کنند تا به خودرو آسیب نرسد. دولت اعلام کرده بنزین با این نرخ را وارد نمی‌کند و بخش خصوصی می‌تواند اقدام کند؛ در غیر این صورت، مردم از همان بنزینی که همه مصرف می‌کنند، استفاده خواهند کرد.

وی تصریح کرد: دولت معتقد است مصرف بنزین در کشور بالاست و این موضوع درست است. مصرف روزانه ۱۳۶ میلیون لیتر است، در حالی که تولید داخلی محدود به ۱1۵ میلیون لیتر بیشتر نیست و برای تأمین مابقی باید ۲۰ میلیون لیتر وارد شود که هزینه‌ای بالغ بر ۶ میلیارد دلار دارد. مردم در این مسئله مقصر نیستند، زیرا خودروهای تولیدی هنوز استانداردهای را کامل ندارند و مردم هم تمایل دارند از خودروهای استاندارد یورو ۵ یا ۶ استفاده کنند.

لاهوتی افزود: در کلان‌شهر تهران، مشکلات آلودگی هوا نیز ناشی از کمبود زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی است؛ طبق قانون، ۷۵ درصد حمل و نقل عمومی باید با خودرو، ۳۰ درصد مترو، ۲۵ درصد اتوبوس و ۲۰ درصد تاکسی صورت گیرد. اگر این سهم‌بندی رعایت نشده، مقصر مردم نیستند. بنابراین افزایش قیمت بنزین نمی‌تواند به کاهش مصرف یا کنترل قاچاق کمک کند و تجربه دوره‌های قبل نیز این موضوع را نشان داده است.

وی در پایان گفت: در نهایت، تنها نتیجه عملی افزایش قیمت بنزین این است که حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان به منابع مالی دولت اضافه می‌شود.

انتهای پیام

کد خبر 25803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =