کد خبر 2870
۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۱

قالیباف:

خانواده در اولویت قانون جوانی جمعیت قرار دارد

خانواده در اولویت قانون جوانی جمعیت قرار دارد

رییس مجلس شورای اسلامی گفت که خانواده ها در اولویت قانون حمایت از خانواده قرا دارند لذا برای آن ها تسهیلات مسکن، تسهیلات شغلی و آموزشی در نظر گرفته شده است.

به گزارش نمایندگان ما، محمدباقر قالیباف در ابتدای جلسه علنی امروز گفت: رهبر انقلاب در تیرماه سال گذشته تذکر دادند که اقدامات یک دهه گذشته در حوزه جمعیت و حمایت از خانواده عملاً نتایج چشمگیر و مؤثری نداشته است به همین دلیل حمایت از خانواده و رسیدگی به دغدغه‌های آنها از مهمترین اهداف مجلس یازدهم بوده است که با اجرای کامل این قانون توسط دولت به بخشی از این اهداف دست پیدا خواهیم کرد. سیاستگذار موظف است منابع خود را برای حمایت از خانواده‌ها به کار گیرد. با تصویب قانون حمایت از خانواده، منافع خانواده‌ها در اولویت قرار گرفته است. در این قانون خانواده‌ها در اولویت تسهیلات مسکن، تسهیلات شغلی و آموزشی قرار می‌گیرند. حمایت از خانواده و مادران در سیاستگذاری‌های فرهنگی و اجتماعی کشور در اولویت خواهد بود.

وی ادامه داد: در این قانون احکام روشنی صادر شده که با اجرای آن توسط دولت، مردم تأثیر آن را به صورت ملموسی در زندگی خود مشاهده خواهند کرد.موثرترین راهبرد دولت طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت است که با برطرف کردن بخشی از موانع بالفعل فرزندآوری جوانان، اولا به تشکیل خانواده و ثانیا به پایداری بیشتر خانواده ها کمک می کند.

قالیباف ادامه داد: مجلس به طور شفاف به دنبال این است که حمایت لازم را از خانواده هایی که عدم وجود تسهیلات و حمایت های کافی مانع تحقق خواست آنها برای فرزندآوری شده است، پیش بینی کند. براساس یکی از گزارش های پژوهش کده های آمار، تعداد فرزندان دلخواه زنان متأهل در بازه سنی ۱۵ تا ۴۹ سال حدود سه فرزند بوده است. این به این معناست که در شرایط فعلی میان فرزندان دلخواه و نرخ باروری فاصله معنی دار حتی تا دو برابر وجود دارد. مادران علیرغم میل به فرزندآوری به دلیل حمایت های ناکافی، بی توجهی های سیاستگذاران و فشارهای اقتصادی و اجتماعی از آوردن فرزند بیشتر پرهیز می کنند. در نظر گرفتن مشوق های لازم برای رساندن فرزندان موجود به تعداد دلخواه مادران، اقدامی ضروری در جهت کمک به تحقق خواسته های خانواده هاست نه تحمیل خواسته های دیگران بر آنها.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در این طرح تلاش شده با پیش بینی و حمایت های لازم خواسته های خانواده ها و مادران را در اولویت قرار دهیم. با تصویب این قانون گام موثری در راستای ریل گذاری قانونی در جهت حمایت از خانواده و در اولویت قرار گرفتن نیازهای آنها برداشته شده که با اجرای موثر آن توسط دولت، گام عملی در راستای حمایت از منافع خانواده ها برداشته خواهد شد.

قالیباف همچنین با تشکر از دولت به خصوص رئیس جمهور برای حضور میدانی و پیگیری مشکلات مردم در مناطق زلزله زده اندیکا در استان خوزستان گفت: مردم زلزله زده در چهارمحال و بختیاری و منطقه محروم بجنورد در استان خراسان شمالی نیازمند رسیدگی هستند. از دولت انتظار می رود هر چه سریعتر حمایت های لازم به خصوص در راستای بازسازی منازل مسکونی و راه های مواصلاتی را انجام دهد.کمیسیون های عمران و کشاورزی مجلس با پیگیری شبانه روزی و حضور میدانی در مناطق زلزله زده، گزارش های خود را برای رفع مشکلات مردم تدوین کردند. نتیجه این نظارت های میدانی روز گذشته با حضور وزرا و مسئولین مربوطه پیگیری شده است.

انتهای پیام 

کد خبر 2870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =