کد خبر 3812
۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۰

نیکزاد:

باید از ظرفیت وقف در حوزه بهداشت و درمان استفاده شود

تحقق عدالت در حوزه سلامت در گرو همکاری خیرین است
باید از ظرفیت وقف در حوزه بهداشت و درمان استفاده شود

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تحقق عدالت در حوزه سلامت با اعتبارات دولتی امکان پذیر نیست، گفت: باید از ظرفیت وقف در حوزه بهداشت و درمان استفاده شود.

به گزارش نمایندگان ما، همایش تجلیل از خیرین سلامت استان تهران شامگاه (دوشنبه، ۲۲ آذرماه) در محل سالن همایش های رازی با حضور علی نیک زادثمرین نایب رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

نیکزاد در خصوص اهمیت فداکاری مدافعان سلامت، گفت: مجاهدت این افراد در تاریخ ثبت شد چرا که فداکاری آن ها بی نظیر بوده و براساس اعتقادشان انجام شد؛ رهبر انقلاب نیز در باب تقدیر از زحمات این افراد فرمودند خدمات مدافعان سلامت جامعه بشریت را نجات داده است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: فعالیت خیرین به صورت عام زمینه ساز پاداش الهی می شود و به نوعی جهاد فی سبیل الله است؛ خداوند در آیه ۳۲ سوره مائده می فرماید  هر کس، انسانی را بدون ارتکاب قتل یا فساد در روی زمین، بکشد، چنان است که گوئی همه انسان ها را کشته؛ و هر کس، انسانی را از مرگ رهائی بخشد، چنان است که گوئی همه مردم را زنده کرده است؛ براین اساس می توان برداشت کرد که زحمات خیرین در حوزه سلامت نجات دهنده همه بشریت است.

وی ادامه داد: خیرین سلامت به انسان هایی که بی پناه و بدون پشتوانه هستند پناه می دهند و با فراهم کردن شرایط در جهت نجات آن ها می کوشند لذا انگار همه بشریت را نجات می دهند که امری قابل تقدیر است.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بیش از ۴ دهه از عمر انقلاب می گذرد و مقایسه این دوران با قبل از آن قیاس مع الفارغ است؛ ایران کشوری بزرگ است نه کشوری میکروسکوپی لذا استقرار عدالت در حوزه سلامت و بهداشت در این وسعت سنگین است و شاید با بودجه دولتی امکان پذیر نباشد.

نیکزاد افزود: براساس آمارها سرانه پزشک به ازای هر ۱۰ هزار نفر ۱۱.۷ دهم است؛ همچنین سرانه پزشک متخصص به ازای هر ۱۰ هزار ایرانی فقط ۵.۹ درصد است. در این میان ۴۵ درصد از جمعیت ۵.۹ پزشکان متخصص در مراکز استان ها و تهران فعالیت می کنند در حالی که این رقم در بسیاری از کشورها ۲۰ بوده و در کشورهای توسعه یافته این رقم ۳۰ الی ۵۰ است.

نایب رئیس قوه مقننه بیان کرد: براساس این آمارها کشورمان از میان ۲۵ کشور در رتبه بیستم قرار دارد و از کشورهایی مانند ترکیه، ترکمنستان، عربستان و ... عقب افتاده است.

نیکزاد با بیان اینکه برخی از قوانین مجلس در حوزه بهداشت و درمان رعایت نشده است، گفت: به عنوان مثال شهرهای فاقد دانشکده پزشکی ۵۰ درصد جمعیت کشور را شامل می شوند که این امر نشان می دهد دسترسی افراد در مناطق محروم به پزشک متخصص پایین خواهد بود؛ از سال ۹۰ الی ۹۳ کسانی که ظرفیت دانشکده پزشکی داشتند به میزان ۳ درصد به صورت تعهدی باید در مناطق محروم خدمت می کردند که این امر محقق نشده است؛ همچنین از سال ۹۴ الی ۹۹ هیچ گاه ۳۰ درصد قانونی و ظرفیت دانشکده های پزشکی  در مناطق محروم به بیش از ۷ درصد نرسیده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم اظهار کرد: باید در حوزه سلامت به همه مولفه ها مانند نیروی انسانی، تجهیزات و سخت افزار توجه شود تا عدالت در این عرصه صورت بگیرد؛ در این راستا روزی را می بینم که خیرین سلامت با تلاش هایی که انجام می دهند روی دست دولت خواهند زد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه برای توسعه بهداشت و درمان در کشور باید از ظرفیت های دینی و اعتقادی مانند وقف استفاده شود، تصریح کرد: هر فردی با خداوند معامله کند بازنده نخواهد بود؛ وقف زمین در حوزه بهداشت و درمان و حتی حوزه های دیگر مانند آموزش و پرورش دارای اهمیت است.

وی در ادامه صحبت هایش تصریح کرد: در این میان باید به نقش مهم گروه های جهادی برای توسعه مولفه های بهداشت و درمان در کشور توجه شود. به عنوان مثال می توان با پیش بینی اعتبار ۵۰ میلیارد تومانی از سوی خیرین و با در نظر گرفتن شاخص های کیفیت به وسیله گروه های جهادی بهره وری را افزایش داده و بناهای مربوط به حوزه بهداشت و درمان را احداث کنیم.

نیکزاد در ادامه با انتقاد به وزارت بهداشت و درمان، گفت: شهادت می دهم در هفته های گذشته یکی از امامان جمعه مناطق محروم طی تماسی اعلام کرد دو پزشکی که از خارج کشور آمده اند درصدد بهره مندی از ماده ۲۰ وزارت بهداشت برای احداث بیمارستان هستند که با این مجوز وزارت راه و شهرسازی می تواند زمین با کاربری بهداشت در اختیار آن ها بگذارد؛ ۱۵ روز گذشته و هنوز مجوزی داده نشده است بنابراین باید اذعان کرد اگر در رویکردها در دولت مردمی و انقلابی هفدهم تغییر ایجاد نشود کارها کند پیش خواهد رفت.

وی بیان کرد: فردی از من پرسید چرا وارد عرصه سیاسی و حمایت از کاندیداتوری آقای رئیسی شدید که باید بگویم به دلیل مستقر شدن ارزش های الهی و اسلامی و عوض شدن اخلاق حکمرانی بود.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمیر و سرعین در مجلس در این راستا ادامه داد: این مهم به این معنا نیست که حکمرانان قبلی نماز و روزه نمی خواندند بلکه ساده زیست نبودند،  بین مردم نبودند و دغدغه مردم را نداشتند؛ حتی آمار را از روی ماشین می گرفتند و کسر شان داشتند با کارگر دست دهند؛ بنابراین در این عرصه وارد شدیم تا اخلاق حکمرانی عوض شود لذا با وسط میدان بودن رئیس جمهور این امر تغییر کرده است اما فرآیندها نیز باید تغییر کند.

وی اظهار کرد: تغییر فرآیندها باید در جهت توسعه و پیشرفت باشد و اگر قرار باشد این موارد تغییر نکند، فرق وزرای کنونی با وزرای قبلی چه خواهد بود. اگر موضوعات مذکور تغییر نکند تحقق اهداف عالیه دولت انقلابی، مکتبی و مردمی مدنظر به طول خواهد انجامید. هم اکنون ساده زیستی، درستی، پاکی و فساد ستیزی وجود دارد اما فرآیندها باید عوض شود که مصداق بارز آن حضور دو پزشکی است که مورد تائید بوده و می خواهند با پول خود و بدون گرفتن تسهیلات در محروم ترین نقطه کشور بیمارستان بسازند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: نهال ارزشمند کاشته شده خیرین سلامت روزی به درختی تنومند با عزت، پربرکت و عاقبت به خیر تبدیل خواهد شد.

براساس این گزارش در ادامه حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: زمانی که کمیسیون بهداشت مجلس هفتم در محضر رهبر انقلاب بودند ایشان تاکید کردند از ظرفیت خیران در حوزه سلامت غافل نشوید لذا جرقه شکل گیری مجمع خیرین سلامت زده شد و این مهم از سال ۸۶ فعالیت خود را شروع کرد.

دبیرکل مجمع خیرین سلامت کشور تصریح کرد: خیران این حوزه طی سال ها فعالیت خود بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان صرف امور خیریه در سراسر کشور کردند؛ در این میان بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ ثمن نیز در حوزه درمان فعالیت دارند.

وی تصریح کرد: خیران سلامت طی سه ماه نخست شیوع کرونا در کشور ۱۸۶ میلیارد تومان صرف امور خیر در حوزه بهداشت و درمان کردند که امری قابل تقدیر است.

همچنین در ادامه محمدحسین نامی، رئیس هیات مدیره مجمع خیرین سلامت استان تهران، گفت: تاکنون ۹ هزار میلیارد تومان از سوی خیران سلامت صرف احداث پروژه های ساختمانی، احداث مراکز بهداشت و درمانی و تجهیز آن ها شده که اورژانس جاده ای دماوند، مرکز بهداشت قرچک، مجموعه دیالیز صفادشت ملارد، احداث بخش دیالیز بیمارستان حضرت فاطمه زهرا (س) رباط کریم، مرکز سلامت باغ فیض اسلامشهر و ... از جمله این موارد محسوب می شود.

این گزارش می افزاید: در پایان این مراسم از زحمات کادر درمان و خیران منتخب با حضور نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تقدیر به عمل آمد.

گفتنی است در این مراسم تقوی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر، نوری وزیر آموزش و  پرورش و عین اللهی وزیر بهداشت ودرمان و آموزش پزشکی نیز حضور داشتند.

انتهای پیام

کد خبر 3812

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =