کد خبر 4069
۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۵

طرح آیین نامه داخلی درباره سازوکار انتخاب حقوقدانان شورای نگهبان اصلاح شد

طرح آیین نامه داخلی درباره سازوکار انتخاب حقوقدانان شورای نگهبان اصلاح شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی جهت تامین نظر شورای نگهبان، طرح اصلاح آیین نامه داخلی مجلس درباره سازوکار انتخاب حقوقدانان شورای نگهبان را رفع کردند.

به گزارش نمایندگان ما، در جلسه علنی امروز، نمایندگان مجلس جهت تامین نظر شورای نگهبان ، مواد 1، 2 و 3 طرح الحاق یک ماده به قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی را اصلاح و تصویب کردند.

مواد حذف شده به شرح زیر است:

ماده1- یک مبحث به‌عنوان مبحث دوازدهم (انتخاب حقوقدانان شورای نگهبان) به فصل اول باب دوم قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی الحاق و ماده (201مکرر) به ذیل آن اضافه می‌شود: «ماده201مکرر- در اجرای اصل نود و یکم (91) قانون اساسی، رئیس قوه قضائیه حقوقدانان شورای نگهبان را از میان حقوقدانان مسلمان تحصیل‌کرده در رشته‌های مختلف حقوقی با مشخصات کامل به همراه سوابق علمی و تجربی، به تعداد حداقل دوبرابر مورد نیاز، به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌کند.

تبصره- پس از معرفی حقوقدانان به مجلس شورای اسلامی، انصراف هر یک از آنان قبل از اینکه موضوع در دستور هفتگی مجلس قرار گیرد، امکان‌پذیر است و رئیس قوه قضائیه فرد یا افراد جایگزین را به‌صورت مکتوب به مجلس اعلام می‌کند.»

ماده2- جزء (2) بند «ز» ماده (117) قانون به بند «د» این ماده منتقل می‌شود و عبارت «انتخاب اعضای حقوقدان شورای نگهبان (مرحله دوم)» به‌عنوان یک بند ذیل بند «هـ» ماده (117) قانون اضافه می‌شود.

ماده3- متن زیر به‌عنوان تبصره (6) به ماده (24) قانون آیین‌نامه داخلی اضافه می‌شود: اعضای حقوقدان شورای نگهبان مشمول مقررات این ماده و تبصره‌های آن می‌باشند و با لحاظ ضوابط مقرر در این ماده می‌توان به صلاحیت آنان اعتراض نمود.

انتهای پیام 

کد خبر 4069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =