کد خبر 4547
۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۸

مرکز پژوهش‌های مجلس برگزار کرد

نشست تخصصی بررسی راهکارها و الزامات اجرایی ارتقای مدیریت محلی روستایی در کشور

نشست تخصصی بررسی راهکارها و الزامات اجرایی ارتقای مدیریت محلی روستایی در کشور

نشست تخصصی «بررسی راهکارها و الزامات اجرایی ارتقای مدیریت محلی روستایی در کشور» با حضور جمعی از اساتید دانشگاه های معتبر کشور و متخصص در زمینه جغرافیا، برنامه ریزی و توسعه روستایی، علوم اجتماعی و جامعه شناسی و نمایندگان دستگاه های اجرایی مرتبط ازجمله وزارت جهاد کشاورزی، سازمان شهرداری ها و دهیاری های وزارت کشور، شورای عالی استان ها، شهرداری تهران و دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری تهران و مدیران و کارشناسان دفتر مطالعات زیربنایی مرکز پژوهش های مجلس در روز سه شنبه در سالن شهید مدرس این مرکز برگزار شد.

 به گزارش نمایندگان ما، نشست تخصصی «بررسی راهکارها و الزامات اجرایی ارتقای مدیریت محلی روستایی در کشور» با حضور جمعی از اساتید دانشگاه‌های معتبر کشور و متخصص در زمینه جغرافیا، برنامه‌ریزی و توسعه روستایی، علوم اجتماعی و جامعه‌شناسی و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی مرتبط ازجمله وزارت جهاد کشاورزی، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور، شورای عالی استان‌ها، شهرداری تهران و دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری تهران و مدیران و کارشناسان دفتر مطالعات زیربنایی مرکز پژوهش‌های مجلس در روز سه‌شنبه در سالن شهید مدرس این مرکز برگزار شد.

جناب آقای علیرضا رهایی، مدیرکل محترم دفتر مطالعات زیربنایی با ذکر آمار و اطلاعاتی از میزان کاهش شدید سهم جمعیت روستایی از کل کشور در طول شش دهه گذشته و رسیدن از حدود ۷۰ درصد در سال ۱۳۳۵ به حدود ۲۶ درصد در سال ۱۳۹۵ و تداوم کاهش این روند در در افق‌های ۱۴۱۵ و ۲۰۵۰ و تشدید مهاجرت‌های بی‌رویه روستا-شهری و حرکت روستاها به سمت سالخوردگی، به وضعیت بحرانی روستاها اشاره داشتند. ایشان بروز این وضعیت را حاکی از پراکندگی تدبیر امور روستایی بین دستگاه‌های اجرایی متعدد و نبود هماهنگی حداقلی بین این دستگاه‌ها و به تعبیری کلی‌تر ضعف نظام سیاستگزاری و برنامه‌ریزی روستایی در کشور دانسته و بر لزوم اصلاح حکمروایی محلی در کشور تأکید نمودند.

در ادامه پس از بیان چالش‌های اساسی موجود در ارکان مدیریت محلی روستایی به‌ویژه دهیاری‌ها و شوراهای اسلامی روستا و رویکردهای فلسفی، اهداف و الزامات اجرایی ارتقای مدیریت محلی روستایی، مدعوین به بیان نکته نظرات خود در خصوص موضوع جلسه پرداختند. غالب مدعوین بر فقدان یک نظام مطلوب مدیریت توسعه روستایی در سطح ملی، منطقه‌ای و محلی به‌عنوان یک چالش اساسی صحه گذاشته و ضرورت اصلاح هرچه‌سریعتر این معضل را اولویت اصلی در نظام قانونگذاری برشمردند.

همچنین اکثریت قریب به اتفاق صاحب‌نظران بر کانون تولید بودن روستاها و لزوم حفظ بافت و فرهنگ غنی روستایی و جلوگیری از تخلیه روستاها تأکید داشته و مدیریت محلی را در تحقق توسعه یکپارچه و همه‌جانبه روستاها وظیفه‌مند دانستند. و شرط و الزام تحقق این رسالت را در وهله اول برطرف کردن معضل تعدد متولیان مختلف تصمیم‌گیر برای توسعه روستایی و تعیین تکلیف متولی تخصصی واحد در سطح کلان قلمداد نمودند. سپس بر تقویت جایگاه قانونی مدیریت محلی و فراهم‌سازی امکانات و اختیارات موردنیاز جهت تغییر تمرکز مدیریت محلی از خدمات‌رسانی و ابعاد فیزیکی-کالبدی توسعه به سمت توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و انسانی، تأکید نمودند.

در خاتمه مقرر گردید جزئیات بیشتری از ابعاد موضوع مدیریت محلی روستایی استخراج و مواد مرتبط جهت اصلاح قوانین و مقررات تبیین شود.

انتهای پیام

کد خبر 4547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =