کد خبر 4562
۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۰

گزارش اختصاصی؛

نگاه تیم مذاکراتی در دولت رئیسی منافع ملی است نه منافع غرب

نگاه تیم مذاکراتی در دولت رئیسی منافع ملی است نه منافع غرب

تیم مذاکره کننده کشورمان با اعتماد و اعتقاد راسخ به جنگ لغو تحریم ها با نگاهی طلبکارانه از آمریکا و اروپای بد عهد نسبت به تعهدات پا به مذاکرات وین گذاشت و توانست دستاوردهای خوبی نسبت به دولت سابق داشته باشد.

پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما: مذاکرات وین در دولت رئیسی با مذاکرات وین در دولت روحانی تفاوت فاحشی دارد که می توان به عینه در رفتار، اقدام، روش و راهبردها آنرا ملاحظه کرد؛ به دلیل همین تفاوت دیدگاه و خط مشی تیم مذاکرات کننده کشورمان ماموریت یافت تا به جنگ لغو کلیه تحریم ها برود و از این مسیر حتی یک قدم هم کوتاه نیاید.

تیم مذاکره کننده فعلی کشورمان از موضع بالا و جایگاه برتر در حال دیکته کردن نظرات خود است؛ این در حالی است که کشورمان در مذاکرات سابق در جایگاه پاسخگو قرار داشته و حتی دیگران طلب کار بودند.

خواسته آمریکا بازگشت به برجام است ولی ایران پیش اجرای تمامی تعهدات سابق و پرداخت خسارات عدم ایفای به عهد اعلام کرده و همین موضوع ایالات متحده را در ضعف کامل گذاشته است.

وقتی رفع تحریم ها در مذاکرات از سوی طرفین نهایی شود کارگروه دوم به گفت‌وگو می نشیند لذا رفع تحریم ها مقدمه خیلی از کارهای دیگر است. این موضوع تدبیر بسیار مناسبی است که دولت آیت الله رئیسی در مذاکرات وین پیش گرفته و ذره ای از آن عقب نشینی نمی کند و همین رویه طرف غربی را منفعل کرده است و حتی آنها با پیشنهادات مکتوب تهران غافلگیر شده اند چرا که اگر درخواست تهران را نپذیرند می توان گفت که به متن معاهده مورد توافق تن نداده و کاری نکرده و نپذیرفته است. ولی اگر بپذیرند که چاره‌ای جز قبول ندارند از موضع ضعف خواهد بود.

تیم فعلی بر اساس سیاست انفعالی دولت سابق مذاکره نمی کند

حجت الاسلام احمد حسین فلاحی نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار نمایندگان ما،  درباره مذاکرات وین اظهار داشت: قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها راهکار و اجازه خوبی به دولت داده تا مذاکرات را بر اساس لغو کلیه تحریم‌ها پیش ببرد اما دولت سابق کاری در این باره نکرد.

وی افزود: دولت آیت الله رئیسی در مذاکرات فقط با رویکرد لغو کلیه تحریم ها مذاکره می کند در حالی که دولت سابق چنین چیزی را در دستور کار نداشت و فقط به لغو سه تحریم تمرکز کرده بود؛ دولت فعلی بر اساس سیاست فعال مذاکره می کند ولی دولت روحانی بر اساس سیاست انفعالی پا به مذاکرات می‌گذاشت.

فلاحی گفت: نگاه تیم مذاکره کننده فعلی به فرامین مقام معظم رهبری و خطوط قرمز ترسیم شده از سوی ایشان است اما تیم سابق از خطوط قرمزی که رهبر انقلاب تعیین کرده بودند عبور کردند و این نقطه ضعف بزرگی است.

وی افزود: اگر پیشرفت هایی در مذاکرات اعلام می‌شود و خبرهایی از پیشرفت ها در مذاکرات می شنویم به دلیل پافشاری و قاطعیت تیم فعلی مذاکره‌کننده کشورمان است این در حالی است که باید طبق فرمایش امیرالمومنین (ع) در برابر دشمنان محکم ایستادگی کنیم چرا که آنها فقط از ایستادگی و قاطعیت است که عقب‌نشینی می کنند.

انتهای پیام

کد خبر 4562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =