کد خبر 4586
۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۳

وحیدی:

توانمند سازی زنان سرپرست خانوار در دستور کار است

توانمند سازی زنان سرپرست خانوار در دستور کار است

وزیر کشور گفت: حمایت از زنان دارای همسران زندانی و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در ۱۰ استان در دستور کار قرار دارد. ما زنان سرپرست خانواده را در ۴ دسته؛ همسران فوت شده، زنان مطلقه، مجرد قطعی و بدسرپرست تقسیم‌بندی می کنیم.

به گزارش خبرنگار نمایندگان ما، احمد وحیدی وزیر کشور دولت سیزدهم در نشست علنی امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون اجتماعی در خصوص توانمندسازی زنان سرپرست خانوار گفت: بسیاری از آسیب‌های اجتماعی حول محور زنان می‌چرخد و اگر به آن نپردازیم مسائل زیادی ایجاد می کند از این رو پرداختن به مسائل زنان و توانمندسازی آنها اهمیت فراوان دارد.

وزیر کشور با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در زمینه سیاست‌های کلی خانواده در سال ۹۵ بیان کرد: ایشان تأکید داشتند که از خانواده‌ها با سرپرست زنان حمایت حقوقی، اقتصادی و فرهنگی شود و آنها را برای ازدواج تشویق و شرایط را تسهیل کنیم.

وی ادامه داد: در حوزه وزارت کشور، کارهایی در این زمینه انجام شده است. از حیث سیاست‌گذاری با استفاده از پتانسیل‌های موجود در کشور در جهت اجرایی شدن بند (پ) ماده (۸۰) قانون توسعه اقداماتی در راستای هم‌افزایی بین دستگاه‌ها و پشتبانی مالی صورت گرفت.

وحیدی اظهار داشت: حمایت از طرح‌های محرومیت‌زدایی و کیفیت‌بخشی به سکونتگاه‌های زنان خانوار در مناطق غیررسمی از جمله اقدامات وزارت کشور بود، همچنین در شورای اجتماعی موضوع زنان سرپرست خانواده مورد بررسی قرار گرفت هر چند که اصل مسئله مرتبط به ستاد ملی زنان و خانواده و مسئولیت آن برعهده معاونت زنان ریاست جمهوری است که در شورای فرهنگی شورایعالی انقلاب فرهنگی نیز به آن پرداخته می‌شود اما از آنجایی که زنان سرپرست خانوار با اجتماع در ارتباط هستند در شورای اجتماعی نیز به این مباحث پرداخته‌ایم.

وی بیان کرد: در رابطه با تدوین تقسیم کار در حمایت از توانمندسازی و واسپاری مسئولیت‌ها در خصوص زنان اقداماتی صورت گرفته است که سازمان بهزیستی، معاونت زنان، کمیته امداد امام خمینی (ره)، شهرداری‌ها و آموزش فنی و جمعیت هلال احمر را نیز در برمی‌گیرد.

وزیر کشور با تأکید بر اینکه در جلسات کارشناسی لایحه کرامت زنان در برابر خشونت مشارکت فعالی صورت گرفته است، گفت: کار دیگر فعال‌سازی امور بانوان در سراسر کشور است، همچنین ایجاد هماهنگی و فعال سازی امور فرهنگی نیز صورت گرفته است.

وی در خصوص حوزه پشتیبانی و حمایت مالی از طرح های توانمندسازی و حمایت از زنان سرپرست خانوار گفت: حمایت از زنان دارای همسران زندانی و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در ۱۰ استان در دستور کار قرار دارد. ما زنان سرپرست خانواده را در ۴ دسته؛ همسران فوت شده، زنان مطلقه، مجرد قطعی و بدسرپرست تقسیم‌بندی می کنیم.

وزیر کشور گفت: رفع مشکلات مادی و معنوی خانواده های زندانیان مورد توجه قرار داشته است؛ سالانه حدود ۲۰ هزار نفر با کمک سازمان زندان های کل کشور مورد حمایت قرار می گیرد. همچنین دوره آموزش پیشگیری از طلاق برای ۱۵ هزار همسر زندانی، دوره پیشگیری از اعتیاد برای حدود ۵ هزار همسر زندانی، دوره پیشگیری از مفاسد اخلاقی برای حدود ۶ هزار همسر زندانی و ۳۵۰۰ فرزند زندانی برگزار شده است.

وی ادامه داد: با توجه به ارزیابی های صورت گرفته در حوزه اثربخشی حدود ۸۹ درصد خانواده زندانیان قبل از برگزاری دوره های اعتیاد، مفاسد اخلاقی و طلاق آگاهی کمی داشتند، اما بعد از انجام آموزش ها، ۹۶ درصد اعلام کردند سطح اطلاعاتشان افزایش یافته و ۸۵ درصد این جامعه اعلام کردند که محتوای دوره های در حل مشکلات زندگی شان موثر بوده است.

این عضو کابینه دولت سیزدهم تصریح کرد: ساماندهی کودکان کار از دیگر موضوعاتی است که قابل تأمل است؛ متاسفانه بخش زیادی از کودکان کار به دلیل برخورداری از خانواده های بدسرپرست یا بی سرپرست در این مسیر قرار می گیرد، زیرا والدین آنها نمی توانند آنها را کنترل کنند، زیرا خودشان باید معیشت زندگی را تامین کنند.

وحیدی بیان کرد: در این راستا صنف شناسی کودکان کار و خیابانی، توانمندسازی خانواده آنها و اجرای طرح پایلوت در سه استان تهران، کرج و قزوین از سوی سازمان بهزیستی و همچنین تدوین آیین نامه حمایت از کودکان کار و خیابانی با حضور ۲۰ نماینده از از نهادهای مختلف در شورای اجتماعی بررسی و تصویب شده است.

وزیر کشور اظهار داشت: همچنین در این بخش طرح توانمندسازی بانوان سرپرست خانوار در ۱۰ استان با مشارکت سه جانبه برای ۵ هزار و ۷۰۰ زن سرپرست خانوار اجرا شده است. در استان های سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، خوزستان، البرز، فارس، کردستان، کرمان، کرمانشاه و هرمزگان این مهم دنبال شده است.

وی ادامه داد: اولویت دادن به موضوع زنان سرپرست خانوار در همه برنامه های فوق العاده برای کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی از محل سازمان امور اجتماعی به ویژه در برنامه های جلوگیری از طلاق، اعتیاد، مفاسد اخلاقی و مناطق حاشیه نشین انجام شده است.

این عضو کابینه دولت سیزدهم تصریح کرد: تامین اعتبار و حمایت از  اجرای ۲۵۰ برنامه در حوزه زنان با اولویت زنان سرپرست خانوار توسط ۲۰ دستگاه اجرایی با اعتباری بالغ بر ۲۵۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی از طریق سازمان امور اجتماعی وزارت کشور از دیگر اقدامات انجام شده است.

وحیدی بیان کرد: همچنین هدفگذاری های کمی و کیفی صورت گرفته است. با توجه به اینکه تکلیف داشتید، زنان سرپرست خانوار و کودکان کار از طریق حلقه های میانی و گروه های مردمی موضوع تبصره ۱۴ قانون برنامه و بوجه سال ۱۴۰۰ موضوع ردیف اعتباری هدفمندی یارانه ها در کارگروهی که از همه دستگاه های محوری تشکیل شده و محور قرار دادن استانداری ها، مقرر شد با کمک دستگاه هایی مانند جهاد دانشگاهی که در این حوزه کارهای تحقیقاتی خوبی انجام داده اند، به عنوان مشاور طرح فعالیت کنند.

وزیر کشور اظهار داشت: مدل اشتغالزایی پایدار که تلاش شده با مشارکت حلقه های میانی اجراش شود، برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در سال ۱۴۰۰ پیش بینی شده است. این مهم برای ۷ دستگاه و حداقل ۵ استان اجرایی می شود.

وی ادامه داد: شما مستحضرید استان ها از حیث درگیر بودن با این مسئله تفاوت هایی دارند، خصوصاً استان هایی که نرخ سرپرست خانوار در آنها بیشتر است و مشکلات و آسیب های اجتماعی بیشتری دارند، در اولویت قرار گرفته اند.

این عضو کابینه دولت سیزدهم تصریح کرد: استان هایی که نرخ سرپرست آنها در آنها بیشتر است، ۴ مولفه برای دسته بندی شان پیش بینی شده است، سرپرست خانوار فاقد بیمه و مستمری، افرادی که در سه دهک اول درآمدی هستند، خانواده هایی که فاقد پوشش حمایتی بوده و نهایتاً در مناطق حاشیه نشین ساکن هستند؛ برای اینکه طرح توانمند سازی به خوبی انجام شود، سلسله کارهایی صورت گرفته که باید تقویت شود.

وحیدی بیان کرد: ایجاد شبکه کار فیمابین نهادهای میانجی و حاکمیتی، قابل تأمل است، ترسیم نظام مسائل گروه هدف با توجه به اینکه مسائل مختلفی را شامل می شود از دیگر موارد مهم در این حوزه است. بهره گیری از تجارب گذشته در سطح ملی و انطباق با تجربیاتی که وجود داشت و شرایط و اقتضائات بومی از دیگر موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

وزیر کشور اظهار داشت: بازاندیشی و بهره گیری از تجربیات گذشته و فراهم سازی بستر مشارکت و هم افزایی دستگاه ها و نهادهای مختلف، بهره گیری از عوامل تسریع کننده و ارتقاء اثربخشی، ترسیم و ریل گذاری و بهره گیری از دانش نوین روز در امر نظارت و مستندسازی دارای اهمیت است.

وی ادامه داد: یکی از اقدامات خوب صورت گرفته ایجاد دفاتر تسهیل گری در ۲۱ استان و ۲۰۵ محله است، شناسایی افرادی که نیاز به کمک دارند یکی از مسائل مهمی است که هم اکنون صورت گرفته است. حدود ۳۷ هزار و ۸۱۱ زن سرپرست خانوار احتیاج به خدمت هستند که در این حوزه مورد توجه قرار گرفته است.

وحیدی تصریح کرد: تقویت بانک اطلاعاتی جهت شناسایی دقیق این افراد، تقویت اعتبارات تخصیص یافته خصوصاً در اوایل هر سال، بهم رسانی کنشگرهای اجتماعی فعال در حوزه زنان و سازماندهی حلقه های میانی و تصمیم سازی و جهت دهی در رابطه با طرح توانمندسازی از جمله مسائلی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام 

کد خبر 4586

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =