کد خبر 4629
۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۶

مرکز پژوهش های مجلس بررسی کرد

اعتبارات پژوهشگاه های وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در لایحه بودجه

اعتبارات پژوهشگاه های وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در لایحه بودجه

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی طی گزارشی به بررسی وضعیت موجود و اعتبارات پژوهشگاه های وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در لایحه بودجه ۱۴۰۱ پرداخت.

به گزارش نمایندگان ما، دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ  مرکز پژوهش های مجلس طی گزارشی به بررسی وضعیت موجود و اعتبارات پژوهشگاه های وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در لایحه بودجه ۱۴۰۱ پرداخت.

در این گزارش بیان شده: با آشکار شدن تأثیر علم و تحقیقات در توسعه و پیشرفت کشورها، هزینه کرد در پژوهش درواقع سرمایه گذاری برای آینده قلمداد می شود. اعتبارات مربوط به مراکز پژوهشی را می توان به عنوان یکی از شاخص های اساسی در توجه دولت ها به علم و فناوری قلمداد کرد، چراکه بخش خصوصی اغلب بازدهی زودهنگام از سرمایه گذاری را انتظار دارد، ازاین رو کمتر به پژوهش، به خصوص پژوهش های بنیادین و دراز مدت می پردازد.

در این گزارش تاکید شده: بنابراین می توان گفت بخش عمده ای از بار پژوهشی کشور برعهده مؤسسات پژوهشی وابسته به دولت، به خصوص مؤسسات پژوهشی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به دلیل تنوع حوزه ها و همچنین بنیادین بودن برخی از آنهاست. اما از همین منظر، این مهم باید در نظر گرفته شود که آیا میزان رشد اعتبارات پژوهشی این دسته از مؤسسات در وضعیت اقتصادی موجود می تواند پاسخگوی نیازهای آنها جهت انجام مأموریت های محوله باشد؟

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

انتهای پیام

کد خبر 4629

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =