کد خبر 5629
۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۳

گزارش اختصاصی؛

احداث پتروشیمی میانکاله؛ استدلال موافقان و مخالفان چیست؟

احداث پتروشیمی میانکاله؛ استدلال موافقان و مخالفان چیست؟

موضوع احداث مجتمع پترشیمی در ۵ کیلومتری تالاب بین المللی میانکاله چند وقتی است فضای رسانه ای کشور را تحت تاثیر خود قرار داده و پای مسئولین در قوای مختلف نیز به این موضوع باز شده است. آخرین خبرها حکایت از توقف پروژه تا زمان بررسی های لازم در خصوص تبعات زیست محیطی این پروژه دارد.

پایگاه خبری-تحلیلی نمایندگان ما: احداث پتروشیمی میانکاله و شروع به کار مجدد جهت راه اندازی آن طی روزهای گذشته حواشی زیادی به همراه داشته است. این پروژه موافقان و مخالفانی دارد که هر کدام استدلال های خود را برای موافقت و مخالفت با پروژه مذکور دارند.

شروع احداث پتروشیمی میانکاله در دولت روحانی

دولت دوازدهم در جلسه ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ به پیشنهاد وزارت نفت با ادعای ایجاد زیرساخت‌های لازم برای رفع نیاز صنایع پایین دستی پتروشیمی، ایجاد اشتغال پایدار و با رویکرد آمایش سرزمینی از طریق اجرای طرح‌های پیشبران صنعت پتروشیمی با تأکید بر تکمیل زنجیره ارزش متانول - پروپیلن به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی، با احداث پتروشیمی در منطقه میانکاله استان مازندران موافقت کرد. مصوبه دولت گذشته که خود را «دولت محیط زیستی» معرفی می‌کرد، با مخالفت فعالان محیط زیستی مواجه و عملیات احداث این طرح متوقف شد اما با تشکیل دولت سیزدهم بار دیگر این موضوع در کانون اخبار قرار گرفت.

احداث پتروشیمی میانکاله؛ استدلال موافقان و مخالفان چیست؟

توقف پروژه میانکاله با دستور رئیسی

درپی انتشار خبرهایی مبنی بر احداث پتروشیمی میانکاله و اعتراض‌های گسترده به این تصمیم، احتمال ابطال مصوبه ضد محیط‌زیست دولت قبل با دستور ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور برای توقف عملیات اجرایی این پروژه قوت گرفت. علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت درخصوص نادیده گرفتن فرمان رئیس‌جمهور برای توقف پروژه پتروشیمی میانکاله گفت: در خصوص پروژه میانکاله فرمان رئیس‌جمهور بر زمین نمانده است. کلنگ‌زنی پروژه متوقف شده است و در دولت مردمی اقدامی در این زمینه صورت نمی‌گیرد.

اعتراض نماینده ساری به مخالفت ها با احداث پتروشیمی میانکاله

علی بابایی کارنامی نماینده ساری و نائب رئیس کمیسیون اجتماعی در رابطه با موضوع احداث مجتمع پترشیمی در ۵ کیلومتری تالاب بین المللی میانکاله گفت: ما قطعا مخالف توقف هستیم و معتقدیم که توقف پروژه، جفا در حق مازندرانی‌ها است. این مسئله به غیر از مردم مازندران به هیچ کس ربطی ندارد که بخواهند دخالتی کنند. پترشیمی نیز راهکار خود را دارد. جز مرگ برای همه مسائل راهکار وجود دارد. بعضی‌ها در این کشور مفت می‌خورند و می‌خوابند. این‌ها به فکر اشتغال، سلامتی و زندگی مردم مازندران نیستند. بدبخت‌تر از مردم مازندران نداریم، متاسفانه چوب لای چرخ توسعه مازندران می‌گذارند، هرگاه صحبت از صنایع مازندران است، هرگاه رشد و توسعه و آبادانی پروژه‌ها و بزرگراه‌ها است این‌ها پیدا می‌شوند و به بهانه محیط زیست از توسعه این استان شمالی و زیبای کشور جلوگیری می‌کنند. ما مخالف محیط زیست نیستیم، اما در هیچ جای دنیا چنین برخوردی با مردم خودشان ندارند.

کارنامی همچنین گفت: ما دوازده نماینده استان مازندران به رئیس جمهور نامه نوشتیم و خواستیم که طبق قانون ارزیابی و با پروتکل‌های علمی مجوز صادر کنند، کاری که در اروپا صورت گرفته است. اروپا تولید ذغال سنگ دارد، پتروشیمی دارد، پالایشگاه دارد.

نماینده بهشهر از حامیان احداث پتروشیمی میانکاله

غلامرضا شریعتی نماینده بهشهر در مجلس شورای اسلامی ازجمله مهمترین حامیان پتروشیمی میانکاله است. اینکه در برخی رسانه‌ها می‌گویند این پروژه مصوبه‌ای ندارد، دروغ است. هیئت وزیران در دولت قبل اجازه ساخت چند پتروشیمی را صادر کرده که یکی از آنها پتروشیمی میانکاله است. این نکته را باید در نظر داشته باشید که مصوبات هیئت دولت پیش از آنکه مطرح شود، در کمیسیون‌های زیربنایی دولت بررسی شده و کار کارشناسی روی آن انجام می‌شود و سپس به تصویب می‌رسد. بر اساس استانداردی که محیط زیست دارد، برای اینکه یک صنعت با این مشخصات مستقر شود، باید فاکتورهای لازم را داشته باشد. البته جایی که برای پتروشیمی امیرآباد در نظر گرفته شده حوزه آبریز ندارد و حداقل چند ده کیلومتر با آن فاصله است. در حوزه تالاب هم استاندارد لازم فاصله ۱۴۰۰ متری هوایی است و این پروژه قریب به ۵کیلومتر با نزدیکترین تالاب فاصله دارد یعنی ۳ برابر استانداردهای لازم و جهانی.

احداث پتروشیمی میانکاله؛ استدلال موافقان و مخالفان چیست؟

خسارات زیست محیطی احداث پتروشیمی میانکاله

پروژه‌ میانکاله این روزها حواشی زیادی در افکار عمومی و فضای رسانه‌ای ایجاد کرده و دادستان مازندران نیز دستور توقف آن را صادر کرده است. خسارت به محیط زیست، فراهم نشدن زیرساخت‌های لازم برای اجرای چنین پروژه‌ای و نیز مباحثی پیرامون تعارض منافع افراد در پروژه فوق برخی مواردیست که مخالفان طرح روی آن دست گذاشته‌اند.

اصرار حامیان پروژه پتروشیمی میانکاله بر ادامه ساخت و سازها در صورتی است که حتی پیش از نظر دادستان، سازمان محیط زیست به دلیل ابهاماتی که در پروژه بوده هرگونه عملیات اجرایی قبل از مطالعات تکمیلی را ممنوع اعلام کرده بود. در نامه‌ای که در تاریخ ۱۴۰۰/۱/۱۷ توسط «مسعود عالیخانی»، معاونت انسانی سازمان محیط زیست به مدیرعامل پتروشیمی امیرآباد ارسال شد، ۴ ابهام در خصوص این پروژه مطرح و تأکید شده تا زمان صدور مجوز محیط زیستی، هرگونه عملیات اجرایی ممنوع است.

در متن نامه به ابهامات زیر اشاره شده است:

۱. ارزیابی توان اکولولوژیک جهت بارگذاری واحدهای پتروشیمی، آب‌شیرین‌کن و پروژه‌های پی‌آیند.

۲. بررسی اثرات تجمعی آب‌شیرین‌کن بر مناطق تحت مدیریت سازمان و اکوسیستم دریا

۳. بررسی میزان و اثرات ناشی از خروجی‌های آلاینده گازی و پساب صنعتی حاصل از فرآیند بر اساس اسناد فنی طرح (ارزیابی اثرات زیست محیطی)

۴. ارائه برنامه مدیریت و پایش زیست محیطی مناسب

لازم به ذکر است صدور مجوز زیست محیطی، تابع نتایج حاصل از انجام مطالعات مذکور و بررسی در کمیته ارزیابی سازمان می‌باشد. ضمناً تأکید می‌شود از هرگونه عملیات اجرایی قبل از انجام مطالعات تکمیلی و صدور مجوز محیط زیست اجتناب شود.

احداث این پرژه این روزها بحث های زیادی را به دنبال داشته است. مخالفان معتقدند که این پروژه نه تنها نمی تواند منجر به اشتغالزایی و توسعه این منطقه شود، بلکه محیط زیست این منطقه را هم تهدید می کند و در میان مدت می تواند منجر به تبعات جبران ناپذیری بشود. در طرف دیگر، موافقانی هستند که معتقدند که این پروژه مجوزهای لازم زیست محیطی را دریافت کرده است و نباید در احداث آن تعللی صورت پذیرد.

انتهای پیام

کد خبر 5629

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =