کد خبر 6078
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۰

حیدری:

اقدامات ترکیه در مهار آب امنیت منطقه را به مخاطره انداخته است

اقدامات ترکیه در مهار آب امنیت منطقه را به مخاطره انداخته است

عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس تاکید کرد: اقدامات ترکیه حق مردم برای استفاده ازآب تمیز و پاک را به مخاطره انداخته است از این رو دستگاه دیپلماسی کشور باید وارد میدان شده و با کشورهای همسایه متحد شود تا مانع از بین رفتن حقوق مردم منطقه شود.

به گزارش نمایندگان ما، ​​​​​شهریار حیدری نماینده مردم قصرشیرین و سرپل ذهاب در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت ورود دیپلماتیک برای حل مسئله ریزگردها گفت: یکی از دغدغه های حوزه دیپلماسی اقدامات ترکیه در کنترل آب ها با هدف سیاسی و اقتصادی است.

نماینده مردم قصرشیرین و سرپل ذهاب در مجلس ادامه داد: هر کشور برای تامین آب مورد نیاز مردم خود برنامه هایی دارد اما به نظر می رسد اقدامات ترکیه رنگ و بوی سیاسی و اقتصادی پیدا کرده و در واقع اقدامات ترکیه در مهار آب امنیت منطقه را به مخاطره انداخته است.

وی بیان کرد: طبق قانون بین المللی عراقی ها حق استفاده از آب رودخانه هایی که از ترکیه سرچشمه می گیرد را دارند اما ترکیه بدون توجه به حقوق بشر دست به سد سازی زده و اثر این اقدام در منطقه مشخص است. زمانی که کشوری خشک می شود اثر آن را کشورهای همسایه احساس می کند که نیازمند اقدام و عزم منطقه ای برای اصلاح روند است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اقدامات ترکیه حق مردم برای استفاده ازآب سالم و پاک را به مخاطره انداخته است. از این رو دستگاه دیپلماسی کشور باید وارد میدان شده و با کشورهای همسایه متحد شود تا مانع از بین رفتن حقوق مردم منطقه شود لازم است توافقنامه ای لحاظ شود تا کشورها از ظرفیت های یکدیگر استفاده کنند، ترکیه ظرفیت آبی دارد اما مانع از بهره مندی سایر کشورها از این ظرفیت شده بنابراین باید با دیپلماسی به نوعی ترکیه را از مسیر مهار آبها برگرداند.

انتهای پیام

کد خبر 6078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =