کد خبر 6167
۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰

گزارش اختصاصی؛

انتخابات هیات رئیسه مجلس؛ تقابل حامیان و مخالفان «سیمسونی گیت»

انتخابات هیات رئیسه مجلس؛ تقابل حامیان و مخالفان «سیمسونی گیت»

انتخابات اجلاسیه سوم هیات رئیسه مجلس ۴ خرداد در حالی برگزار می‌شود که تقابل خاصی بین حامیان و مخالفان «سیمسونی گیت» وجود دارد و حتی برخی اخبار حکایت از تغییر بین ۵۰ تا ۷۰ درصدی ترکیب هیات رئیسه دارد.  

پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما: انتخابات اجلاسیه سوم هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ۴ خرداد برگزار می شود و بلافاصله نمایندگان به مدت ۲ هفته به حوزه‌های انتخابیه می‌روند اما به نظر می‌رسد این تعطیلی مجلس بیشتر برای رایزنی جهت ترکیب هیات رئیسه کمیسیون‌ها می باشد.

حدود یک ماه پیش بود که موضوع خرید سیسمونی برای دختر و داماد محمد باقر قالیباف رئیس فعلی مجلس شورای اسلامی از ترکیه با همراهی همسر رئیس قوه مقننه در این سفر، حواشی زیادی بوجود آورد که تاکنون هم ادامه دارد تاجایی که حتی انتخابات هیات رئیسه مجلس نیز زیر سایه این موضوع قرار می گیرد. مسلما شاهد تاثیرات دیگری از موضوع «سیمسونی گیت»  در دو سال پایانی مجلس یازدهم خواهیم بود.

انتخابات هیات رئیسه مجلس؛ تقابل حامیان و مخالفان «سیمسونی گیت»

 وضعیت انتخابات هیات رئیسه نیز بسیار جدی است و رقابت‌ها برای کسب کرسی هیات رئیسه آنقدر قوی می باشد که برخی اخبار از تغییرات بین ۵ تا ۷۰ درصدی ترکیب هیات رئیسه دارد و حتی جبار کوچکی نژاد که از نظر سیاسی به فراکسیون انقلاب اسلامی نزدیک است هم اعلام کرده منتظر تغییرات گسترده در ترکیب هیات رئیسه باشید که شاید این تغییرات به ۷۰ درصد برسد.  

البته تقریبا همه اخبار ابقای محمدباقر قالیباف رئیس فعلی مجلس برای سومین سال را بیان می کند اما اخبار حاشیه‌ای حکایت از ریزش تعداد آرای وی دارد. با این حال  رقابت برای سایر کرسی‌ها،  اعم از نایب رئیسی مجلس و دبیران و ناظرین هیات رئیسه مجلس بسیار بالا و جدی است.

موضوع گیری فراکسیون‌های برتر و غالب در انتخابات هیات رئیسه

نوع موضوع گیری فراکسیون‌های برتر و غالب در انتخابات هیات رئیسه هم حائز اهمیت است؛ گرایش فراکسیون انقلاب اسلامی بیشتر به سمت قالیباف و حامیان وی است.  فراکسیون پایداری اما با نظر متفاوت و تغییر ۱۸۰ درجه‌ای نسبت به قالیباف سعی دارد علیه او تلاش کند.  فراکسیون مستقلین هم ۴ خرداد و پیش از برگزاری انتخابات هیات رئیسه مجلس نظر خود را اعلام می‌کند.

آنچه که مهم و برجسته است انتقادات فعلی نمایندگان مجلس از ترکیب اجلاسیه دوم مجلس یازدهم است که قطعا اثرات خود را در کیفیت آرا نشان خواهد داد.

انتخابات هیات رئیسه مجلس؛ تقابل حامیان و مخالفان «سیمسونی گیت»

 نامزدهای مطرح کرسی های هیات رئیسه مجلس

قالیباف، فریدون عباسی و الیاس نادران گزینه‌های مطرح انتخابات ریاست مجلس هستند.  ضمن اینکه نیکزاد، مصری، ذوالنوری، حاجی‌بابایی، ابراهیم عزیزی، پژمان‌فر و زاهدی گزینه‌های مطرح نایب رئیسی می باشند.  
امیرآبادی فراهانی، موسوی‌لارگانی، کریمی فیروزجائی، حاجی‌دلیگانی، محمد صفری، متفکرآزاد، دهنوی، رشیدی، یوسفی، احمد نادری و معصومه پاشایی هم گزینه‌های مطرح دبیری هیئت رئیسه هستند. علیرضا سلیمی، فرهنگی، پیرهادی و سیدنظام‌الدین موسوی هم گزینه‌های مطرح ناظران هیئت‌رئیسه می باشند.

به نظر می رسد جبهه پایداری تلاش زیادی برای تصرف حداقل از یکی کرسی های نواب رییسی با کاندیداتوری (پژمانفر) دارد.  

طبق آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، اعضای هیئت رئیسه متشکل از رئیس، ۲ نایب‌ رئیس، ۶ دبیر و ۳ کارپرداز یا ناظر است که با رأی اکثریت نمایندگان برای یک سال انتخاب می‌شوند.

انتهای پیام

کد خبر 6167

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =