کد خبر 6354
۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۶

مروری بر شکل گیری ادبیات دولت توسعه گرا: بازاندیشی در نقش و اهمیت آژانس های راهبر

مروری بر شکل گیری ادبیات دولت توسعه گرا: بازاندیشی در نقش و اهمیت آژانس های راهبر

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گزارشی شکل گیری ادبیات دولت توسعه گرا با بازاندیشی در نقش و اهمیت آژانس های راهبر مورد مطالعه قرار داد.

به گزارش نمایندگان ما، دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی طی گزارشی به «مروری بر شکل‌گیری ادبیات دولت توسعه‌گرا: بازاندیشی در نقش و اهمیت آژانس‌های راهبر» پرداخت.  
در این گزارش، دلایل موفقیت اقتصادی کشورهای شرق آسیا در چارچوب نظریات دولت توسعه‌گرا طرح شده و در آن به طور عمده به نقش آژانس‌های راهبر به‌عنوان نهاد متولی توسعه در هماهنگ‌سازی و پیشبرد اهداف توسعه‌ای ازجمله اجرای سیاست صنعتی در این کشورها پرداخته شده‌است.

مطابق با بررسی‌های این گزارش، می‌توان گفت آژانس راهبر کارکردی شبیه به یک اتاق فکر استراتژیک دارد. این آژانس مسیر توسعه اقتصادی را ترسیم می‌کند، تصمیم می‌گیرد که برای ارتقای ساختار و افزایش رقابت‌پذیری صنعتی کشور در سطح بین‌المللی کدام صنایع باید وجود داشته باشند و به‌وجود کدام صنایع دیگر نیاز نیست، نوعی اجماع برای برنامه‌های خود در میان بخش خصوصی ایجاد می‌کند و از ابتکار عملکرد بخش خصوصی حمایت مثبت می‌کند. آژانس راهبر باید مراقب اهداف عملیاتی مانند ایجاد تنوع در صنایع، متنوع‌سازی بازارها، کاهش وابستگی به واردات مواد اولیه و اشتغال بیشتر در صنایع خاص باشد و با تجزیه و تحلیل چگونگی تأثیر سیاست‌های مختلف، برای تحقق این اهداف تلاش کند.  

شایان ذکر است با توجه به درپیش بودن فرآیند تدوین برنامه هفتم توسعه، این گزارش می‌تواند رهیافت متفاوتی را در ارتباط با مسیر سیاستگذاری توسعه پیشنهاد دهد.

انتهای پیام

کد خبر 6354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =