کد خبر 6654
۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۳

رویداد یکروزه اینترنت اشیا در شهر هوشمند

رویداد یکروزه اینترنت اشیا در شهر هوشمند

همایش روز اینترنت اشیا در شهر هوشمند که صبح امروز در ساختمان ستاره ونک همراه اول برگزار شد.

به گزارش نمایندگان ما، روز اینترنت اشیا در شهر هوشمند توسط آکادمی همراه اول برگزار شد و شرکت‌های فعال این حوزه و نخبگان دانشگاهی در خصوص آخرین دستاوردها، فرصت‌ها و چالش‌های حوزه اینترنت اشیا در شهر هوشمند پرداختند.

گفتنی است، اجتماع شرکت‌های خصوصی، نهادهایی عمومی همچون شهرداری، نماینده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و نخبگان دانشگاهی در یک روز فناورانه از مهم‌ترین ویژگی‌های این رویداد بود.

در سال‌های اخیر پدیده شهر هوشمند در سراسر جهان توسعه پیدا کرده که این موضوع بر استراتژی‌های مدیریت شهری، نیز تأثیر گذاشته است. اینترنت اشیا به‌عنوان یکی از فناوری‌های تأثیرگذار، نقش مهمی را در پیشرفت المان‌های یک شهر هوشمند ایفا می کند که می توان به پارکینگ‌های هوشمند، چراغ‌های هوشمند راهنمایی رانندگی، کنترل انرژی، معماری هوشمند، کشاورزی هوشمند، ساختمان هوشمند، سیستم مدیریت اشاره کرد. به همین دلیل امروزه شرکت‌ها و استارتاپ‌های زیادی در داخل و خارج کشور در این حوزه فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.

عدم فرهنگ‌سازی مطلوب استفاده از دوچرخه در تهران

مهدی اردستانی مدیرعامل شرکت بی‌دود دراین همایش، اظهار کرد: استفاده از دوچرخه به عنوان یک وسیله حمل و نقل شهری مهم‌ترین هدف شرکت بی‌دود است و اگرچه از زمان آغاز فعالیت این شرکت با مشکلات عدیده‌ای مواجه بودیم همچنان فعالیت خود را ادامه داده‌ایم.

وی افزود: روزانه ۲۱ میلیون سفر شهری در تهران اتفاق می‌افتد و طبق سند جامع شهری ۱.۵ درصد این سفرها باید با دوچرخه انجام شود ولی آمار کنونی بسیار پایین‌تر از اعداد موجود در استاد بالادستی است.

مدیرعامل پاک چرخ ایرانیان(بی‌دود) بیان کرد: در ایران فرهنگ‌سازی مطلوبی در زمینه استفاده از دوچرخه صورت نگرفته و نسبت به بسیاری از کشورهای دنیا سفرهای بسیار کمی با دوچرخه انجام می‌شود.

اردستانی عنوان کرد: پراکنده بودن سیستم‌های تحت کنترل در سطح شهر، محدودیت باتری و الزام طراحی کم‌مصرف، احتمال بالای سرقت یا مفقودی دوچرخه، جذب نیروی انسانی در مرکز عملیات و مانتیورینگ، عدم قطعیت‌ها در فرایند جمع‌آوری دوچرخه‌ها از جمله مهم‌ترین چالش‌های فناورانه کسب‌وکاری بی‌دود است.

وی خاطرنشان کرد: اطلاعات مربوط به سفرها و تعداد و محل‌های قرارگیری دوچرخه‌های بی‌دود به طور مستمر در اختیار شهرداری تهران قرار می‌گیرد تا این نهاد در طراحی مسیرهای ویژه دوچرخه از آن‌ها استفاده کند.

با استفاده از قوانین مصوب مجلس بستر بازار شهر هوشمند را در کشور ایجاد می کنیم

بهینه‌سازی مصرف انرژی با اندازه‌گیری هوشمند

همچنین مهدی مراغه‌ای مدیرعامل شرکت برونتاب انرژی در همایش روز اینترنت اشیا گفت: شهر هوشمند به معنای استفاده از فناوری اطلاعات و داده برای افزایش پایداری، کارایی و قابلیت‌های زندگی است. در واقع شهر هوشمند کمک می‌کند زمین را همانطور که تحویل گرفتیم ده‌ها سال بعد تحویل دهیم.

وی افزود: شهر هوشمند در دسته‌بندی‌های مختلفی قابل تعریف است که می‌توان به مواردی نظیر امنیت، صنایع هوشمند، حمل و نقل هوشمند، اقتصاد هوشمند، محیط زیست هوشمند و ساختمان هوشمند اشاره کرد.

مدیرعامل شرکت برونتاب انرژی بیان کرد: در شهر هوشمند می‌توان راهکارهای عملی برای خشکسالی و قطعی آب و برق ارائه کرد. به صورت کلی انقلاب صنعتی چهارم شبکه‌ای کم‌مصرف و پایدار است. قطعا بخش خصوصی و دولتی در ایران باید در کنار هم برای یکپارچه‌سازی فناوری ‌های در دسترس کاربران تلاش و برنامه‌ریزی دارد.

مراغه‌ای عنوان کرد: همواره بهینه‌سازی با اندازه‌گیری دقیق صورت می‌گیرد. نمایشگاه‌ها نباید تنها منحصر به چند روز شوند و تعامل بین شرکت‌ها باید پس از برگزاری نمایشگاه ادامه داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: در دهه اخیر به واسطه افزایش جمعیت جهان و توسعه دستگاه‌های هوشمند تمایل مردم به استفاده از خدمات آنلاین به شدت افزایش یافته و همین موضوع فرصت بزرگی برای شرکت‌های فعال در صنعت فناوری اطلاعات ایجاد کرده است. طبق آمار بین‌المللی هم اکنون هر فرد در جهان به طور متوسط ۶.۵۸ دستگاه هوشمند در اختیار دارد.

مدیرعامل شرکت برونتاب انرژی ادامه داد: این شرکت از سال ۱۳۹۷ صادرات خود را آغاز کرده و شرکت‌های مختلفی از سراسر دنیا محصولات برونتاب انرژی را خریداری و استفاده می‌کنند. در سال ۱۴۰۰ این شرکت تولید دستگاه سنجش هوشمند را آغاز کرد. هم اکنون در اروپا به سیستم گرمایش و سرمایش مرکزی توجه زیادی می‌شود ولی در ایران برای هر واحد پکیج یا سیستم گرمایشی و سرمایشی مجزا در نظر گرفته می‌شود که تا حد زیادی مصرف انرژی را افزایش می‌دهد. این شرکت اولین نرم‌افزار قبض‌دهی را برای مصرف برق تولید و در اختیار مردم قرار داده است.

با استفاده از قوانین مصوب مجلس بستر بازار شهر هوشمند را در کشور ایجاد می کنیم

اهمیت تمرکز بر نقش شهروندان در مسیر توسعه اینترنت اشیا

حسین ملازاده دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی در همایش روز اینترنت اشیا در شهر هوشمند اظهار کرد: چالش‌های موجود در مسیر توسعه اینترنت اشیا به چهار دسته تقسیم می‌شوند که اولین دسته چالش‌های سازمانی است. سازمان‌های دولتی عموما تمرکز و یکپارچگی بین تولید کننده و نهادهای بهره‌بردار را ایجاد نمی‌کنند.

وی افزود: همچنین سازمان‌های حاکمیتی تمایل چندانی به همکاری فراسازمانی ندارند. در حقیقت شرکت‌های دولتی بیشتر به دنبال فعالیت جزیره‌ای دارند. دسته دوم مربوط به چالش‌های قانونی است. متأسفانه چون هنوز اینترنت اشیا در ایران نوظهور محسوب می‌شود ورود قانونی به این حوزه دغدغه مسئولان نیست. شرکت‌های فعال در حوزه اینترنت اشیا دسترسی پایین به تسهیلات مالی-بانکی دارند و به راحتی نمی‌توانند منابع مالی برای توسعه کسب‌وکار خود را فراهم کنند. از طرف دیگر در ایران وقتی قانونی برای حوزه‌ای خاص وجود ندارد کسب‌وکارهای موجود در آن حوزه با مشکلات متعددی روبه‌رو می‌شوند.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی بیان کرد: دسته سوم چالش‌های فرهنگی است و در این دسته با چالشی نظیر اولویت نداشتن افزایش بهره‌وری به دلیل کم‌ بودن هزینه تولید و یارانه‌ها به ویژه در بخش انرژی مواجه است. موضوعی که مشکلات زیادی به وجود آورده است اعتماد پایین شرکت‌های بزرگ به سرویس‌ها و محصولات داخلی است. برای توسعه فناوری‌های هوشمند در اکوسیستم دانش‌بنیان کشور نباید به نقش دانشگاه‌ها کم‌توجهی یا بی‌توجهی کرد. چهارمین دسته چالش‌ها نیز موضوعات اجرایی است.

ملازاده عنوان کرد: وجود خرده مالکیتی و عدم صرفه مقیاس در حوزه‌هایی مثل کشاورزی، عدم درک درست از نیازها در حوزه‌های مختلف صنعت و هزینه بالای پیاده‌سازی و توسعه پروژه‌ها از جمله چالش‌هایی است که در دسته اجرایی با آن مواجه هستیم.

وی خاطرنشان کرد: در خصوص پروژه شهر هوشمند باید مسائلی از قبیل تامین مالی متنوع، استراتژی توسعه و نقش شهروندان را مورد بررسی قرار دهیم. نهادهای دولتی و خصوصی کمتر به نقش شهروندان در شبکه اینترنت اشیا توجه کرده و باید تمرکز بیشتری بر این زمینه صورت گیرد.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی ادامه داد: سعی می‌کنیم با استفاده قوانین جدیدی که در مجلس تصویب شده است بستر باز اشتراک داده و بازار شهر هوشمند را در کشور ایجاد کنیم.

انتهای پیام

کد خبر 6654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =