کد خبر 6656
۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۸

نگاهداری:

حدود ۳۵ درصد از اهداف برنامه‌های توسعه در طول دهه‌های اخیر محقق شده‌اند

حدود ۳۵ درصد از اهداف برنامه‌های توسعه در طول دهه‌های اخیر محقق شده‌اند

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: حدود ۳۵ درصد از اهداف برنامه‌های توسعه در طول دهه‌های اخیر محقق شده‌اند، اما یک سوم از اهداف از لحاظ نوع برنامه‌نویسی و نحوه اجرای آن‌ها توسط دولت‌ها مشکل دارد.

به گزارش نمایندگان ما، بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در برنامه «عیار» که از شبکه افق پخش شد درباره میزان رسیدن به اهداف برنامه‌های توسعه کشور گفت: حدود ۳۵ درصد از اهداف برنامه‌های توسعه در طول دهه‌های اخیر محقق شده‌اند، اما یک سوم از اهداف از لحاظ نوع برنامه‌نویسی و نحوه اجرای آن‌ها توسط دولت‌ها مشکل دارد.

وی افزود: وقتی در شرایط تحریم هستیم، این کار باید یکی از مسائلی باشد که در تدوین برنامه توسعه مد نظر قرار بگیرد، اما کمتر دیده‌ایم که در برنامه‌های توسعه، به کریدورهای ارتباطی منطقه‌ای توجه شده باشد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس تأکید کرد: مشکل ایران با آمریکا حل نمی‌شود، آن‌ها با قدرت منطقه‌ای ما مشکل دارند، بنابراین اگر به دنبال فرصت‌های بین‌المللی و جهش اقتصادی هستیم، باید در نظام بین‌المللی جدید، جانمایی مخصوص به خود را داشته باشیم، مثلاً در ارتباط با روسیه بعد از جنگ اوکراین یا قرارگیری در جاده ابریشم جدید.

نگاهداری اظهار کرد: علت اینکه اهداف برنامه‌های توسعه به طور کامل محقق نمی‌شود این است که آرمان‌ها و آرزوهای خودمان را در قالب برنامه‌های توسعه می‌نویسیم بدون اینکه ظرفیت‌های‌مان را بسنجیم و ببینیم آیا زیرساخت‌های لازم را داریم یا نه، تمرکز بر رفع تمرکز مزمنی که در سطح ۴۰ درصد مانده و معیشت مردم را دچار مشکل کرده است.

وی درباره عوامل تورم‌زا در کشور گفت: تراز نبودن بودجه و بانک‌ها، دو عامل تورم هستند و همچنین تراز نبودن صندوق‌های بازنشستگی عامل سوم است. طرح جامعی برای ساماندهی صندوق‌های بازنشستگی ارائه کرده‌ایم تا بار مالی آن‌ها از بودجه عمومی کشور برداشته شود که یکی از آن‌ها مربوط به سن بازنشستگی است و تغییر آن در مجلس بررسی شده است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه طرحی که یک نماینده می‌دهد نظر مجلس نیست، اما رسانه‌ها آن را به عنوان عملکرد مجلس معرفی می‌کنند، گفت: در قانونگذاری، شتاب‌زدگی معنا ندارد، هر چقدر روی مراحل تصویب تمرکز کنیم، در اجرا مشکل کمتری خواهیم داشت وگرنه مجبوریم بعد از چند سال همان قانون را اصلاح کنیم.

انتهای پیام

کد خبر 6656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
    4 0
    سلام ،اضافه کردن سن و سابقه بازنشستگی مشکل صندوق ها را حل نمیکنه فقط اون را به تاخیر میندازه، مشکل صندوق ها با ورودی بیمه پرداز جدید که منوط به ایجاد اشتغال و استخدام هست، سرمایه گذاری صحیح اندوخته های بازنشستگان در امور اقتصادی سودده و عدم دست درازی و برداشت غیر قانونی این اندوخته ها و پرداخت بدهی های دولت که مبلغ قابل توجهی هم هست به صندوق ها قابل حل هست.