کد خبر 7369
۲۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۱

سیاهکلی:

فساد و رانت ارز ترجیحی به حدی بالا بود که هنوز از میزان آن آمار دقیقی در دسترس نیست

فساد و رانت ارز ترجیحی به حدی بالا بود که هنوز از میزان آن آمار دقیقی در دسترس نیست

نماینده قزوین در مجلس با بیان اینکه دولت‌ سابق نتوانست جلوی قاچاق، فساد و اثرات منفی ارز ۴۲۰۰ تومانی را بگیرد، گفت: فساد و رانت ارز ترجیحی به حدی بالا بود که هنوز از میزان آن آمار دقیقی در دسترس نیست.

به گزارش نمایندگان ما، لطف الله سیاهکلی نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی،  اظهار داشت: فساد و رانت ارز ترجیحی بسیار زیاد بود و خیلی‌ها این ارز را می‌گرفتند و اصلا مشخص نبود که صرف چه چیزی می‌کردند. اگر این ارز حذف نمی شد، باز گروه‌های خاصی سود می‌برند. سودی که یک نفر در رانت ارز می‌برد از همه مردم ایران بیشتر بود به نحوی که یک نفر یک تا ۵۰۰ میلیارد ارز ترجیحی می‌گرفت.

وی افزود: وقتی ارز در کشور دو نرخی می‌شود فساد و رانت هم در آن شکل می‌گیرد و کسانی که اطلاعات بیشتری دارند از رانت آن بهره بیشتری می‌برند و کسانی که نمی توانند از این ارز بی‌بهره می‌شوند بی بهره می مانند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه دولت‌ قبل نتوانست جلوی این قاچاق و فساد را بگیرد، تصریح کرد: فساد و رانت ارز ترجیحی به حدی بالا بود که هنوز از میزان آن آمار دقیقی در دسترس نیست. وقتی مبلغی حدود ۱۳ میلیارد دلار به این موضوع اختصاص می‌دهیم به گونه‌ای که تقریبا چیزی حدود ۳۰ درصد ارز مورد نیاز کشور به این موضوع اختصاص پیدا می‌کند؛ به عدد درشتی می‌رسیم که نشان می‌دهد در کنار آن اتفاقات زیادی می‌افتد.

سیاهکلی با تاکید بر اینکه یک روزی باید ارز ترجیحی جمع و حذف می‌شد، خاطر نشان کرد: البته در حال حاضر که در عصر ارتباطات و تکنولوژی هستیم با وجود فناوری اطلاعات می‌شود رانت و فساد را به صفر نزدیک کرد. بسیاری از کشورها این مسیر را رفته‌اند. اما مشکل ما این است که هنوز از تکنولوژی برای مدیریت‌های خود بهره نمی‌گیریم.

نماینده مردم قزوین درباره اینکه این یارانه بهتر است نقدی باشد یا به صورت کالا برگ به مردم داده شود؟ توضیح داد: کمک به مردم باید مستقیما به خود مردم پرداخت شود؛ روش‌های با واسطه برای پرداخت یارانه به مردم هیچ وقت جواب نداده و هیچ دولتی نتوانسته آن را کنترل کند.

منبع: فارس

انتهای پیام

کد خبر 7369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =