کد خبر 7550
۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۵

حسین زاده بحرینی:

غفلت از پیش نیازهای اساسی مانع از تحقق اهداف برنامه های توسعه شده است

غفلت از پیش نیازهای اساسی مانع از تحقق اهداف برنامه های توسعه شده است

نشست اولین برنامه گام دوم انقلاب؛ ضرورت تغییر ریل سیاستگذاری کشور در تدوین برنامه هفتم توسعه در مرکز پژوهش های مجلس برگزار شد.

به گزارش نمایندگان ما، نشست اولین برنامه گام دوم انقلاب؛ ضرورت تغییر ریل سیاستگذاری کشور در تدوین برنامه هفتم توسعه صبح امروز (دوشنبه ۳ مردادماه) با حضور محمدحسین حسین زاده بحرینی رئیس کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس، بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش های مجلس، سید شمس الدین حسینی رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی، سید مسعود خاتمی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی و علی صالح آبادی رئیس بانک مرکزی و... در محل مرکز پژوهش های مجلس برگزار شد.

محمدحسین حسین زاده بحرینی در این نشست ضمن ارزیابی مثبت از نقش مرکز پژوهش های مجلس در تدوین برنامه هفتم توسعه گفت: در زمینه آسیب شناسی برنامه های توسعه ای قبلی با آقای نگاهداری هم نظر هستم، چرا که معتقدم آسیب هایی که به آن اشاره کرده، بسیار دقیق است، ضمن اینکه لازم است برای تهیه برنامه مطلوب ماموریت گرای چند بُعدی که آثار چانه زنی های بخشی در آنها به حداقل برسد و به اجرای مطلوبی نیز منتهی شود، نیاز به تصویرسازی از مقطع زمانی، پایان برنامه ها در درون خود برنامه دارد، کما اینکه مشخص است در زمان تدوین برنامه ششم توسعه، تهیه کنندگان آن می دانستند در سال پایان اجرای این برنامه، کشور چه وضعیت خواهد داشت.

وی با اشاره به دلایل عدم تحقق این تصویرسازی ها در برنامه های توسعه ای افزود: هم اکنون نگرانیم که به اهداف تعیین شده در برنامه هفتم توسعه نیز دست پیدا نکنیم. بنابراین مهمترین موضوعی که باید برای تحقق اهداف برنامه های توسعه ای به آن توجه کنیم، تعیین پیش نیازهای اساسی برای آنهاست و این موضوعی است که در طول سال های گذشته از آن غفلت کرده ایم.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس یازدهم با اشاره به پیش نیازهای اساسی که در تدوین برنامه های توسعه باید به آنها توجه شود، یادآور شد: اصلاح نظام بانکی کشور که ما حتی یک قدم در راستای آن برنداشته ایم، اصلاح نظام مالیاتی که فقط به معنای درآمد برای دولت نبوده و باید ابزار رفتارساز برای بخش های اقتصادی باشد و در این خصوص مهمترین عامل توجه به بخش خصوصی است، ولی ما آن را در نظر نگرفتیم، اصلاح ساختار بودجه و تعیین سقف لازم برای اعمال تغییرات مجلس در آن، اصلاح نظام پرداخت یا جبران خدمات همگن و قابل اتکا که انگیزه سوز نباشد، اصلاح نظام تامین اجتماعی، اصلاح سازمان های بیمه گر و... از جمله پیش نیازهایی است که باید در تدوین برنامه های توسعه ای به آنها توجه کنیم.

وی تصریح کرد: البته برای اعمال اصلاحات لازم در حوزه های اقتصادی، رهبر معظم انقلاب اسلامی توصیه فرمودند که شورای هماهنگی اقتصادی تشکیل شود و ۴ دستور کار نیز برای آن تعیین کردند، اما متاسفانه تاکنون این شورا به وظایف ذاتی خود عمل نکرده و باعث ابتر ماندن برنامه های توسعه ای شده است.

حسین زاده بحرینی یادآور شد: ما امروز از آسیب های اقتصادی کشور یا غافل شده ایم یا آسیب هایی همچون تورم دو رقمی، بیکاری جوانان و ناهنجاری های اخلاقی و فرهنگی برای ما به یک پدیده عادی تبدیل شده است، از سوی دیگر ما زمانی می توانیم در تحقق اهداف برنامه های توسعه ای گام اساسی برداریم که ساختار بانک مرکزی را مورد بازسازی قرار دهیم. این مواردی که به آنها اشاره کردم، بخشی از آنها برعهده دولت و بخشی برعهده مجلس بوده، اما نقش شورای هماهنگی اقتصادی و مجمع تشخیص مصلحت نظام در این خصوص بسیار مهمتر است و در این صورت می توانیم با اجرای صحیح قانون برنامه توسعه، امیدها را زنده کنیم.

انتهای پیام

کد خبر 7550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =