کد خبر 7722
۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۹

مرکز پژوهش های مجلس:

بهبود شاخص های حکمرانی خوب تأثیر مستقیم و معنا داری بر کیفیت محیط زیست دارد

درآمدی بر حکمرانی در بخش محیط زیست
بهبود شاخص های حکمرانی خوب تأثیر مستقیم و معنا داری بر کیفیت محیط زیست دارد

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی طی گزارشی به حکمرانی خوب در بخش محیط زیست پرداخت.

به گزارش نمایندگان ما، دفتر مطالعات زیر بنایی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی طی گزارشی  به حکمرانی خوب در بخش محیط زیست پرداخت.

در این گزارش آمده: یکی از چالش هایی که بشر در آینده با آن روبهرو خواهد شد، از بین رفتن منابع طبیعی و تخریب کره مسکونی است. مدیریت دولتی به دنبال یافتن ترکیبی میان تعقل گرایی مدیریت و تحقق منافع عمومی است. با توجه به اهمیت مسائل محیط زیست، همه کشورها تلاش می کنند با برنامه ریزی صحیح و با به کارگیری روش های مناسب، هم به اهداف اقتصادی خود دست یابند و هم آسیب های زیست محیطی را به حداقل برسانند که با حکمرانی خوب در بخش محیط زیست می توان به آن دست یافت.

در این گزارش تصریح شده: عوامل زیادی بر تخریب محیط زیست و کیفیت آن تأثیرگذارند که در این میان، حکمرانی خوب به عنوان یکی از مهم ترین عوامل اثرگذار بر متغیرهای محیط زیستی مورد توجه تصمیم گیرندگان اقتصادی و سیاسی قرار گرفته است. ازاین رو با توجه به اهمیت مسائل زیست محیطی و بحران های زیست محیطی کشور در این گزارش سعی شده است تا ضمن تشریح بحران های زیست محیطی کشور، با بررسی شاخص های حکمرانی خوب به بررسی نقش دولت ها در نحوه مدیریت بحران های زیست محیطی پرداخته شود.

در ادامه این گزارش بیان شده: نتایج این گزارش نشان می دهد که میانگین شاخص های حکمرانی خوب تأثیر مستقیم و معنا داری بر کیفیت محیط زیست دارد و بهبود این شاخص ها تأثیر مثبتی بر عملکرد محیط زیست دارد و کشورهای در حال توسعه می توانند به توسعه پایدار همراه با حفظ محیط زیست دست پیدا کنند. این در حالی است که شاخص عملکردی محیط زیست کشور ما (رتبه ۶۷ در سال ۲۰۲۰) نشان از وضعیت ضعیف شاخص های محیط زیستی را می دهد که نشانگر ضرورت توجه کافی به مسائل حوزه محیط زیست است.

در بخش دیگری ازاین گزارش تصریح شده: اگرچه هزینه تغییر در سیستم حکمرانی فعلی محیط زیست کشور زیاد است اما به طور طبیعی هزینه های طولانی مدت تخریب محیط زیست برای کشور بسیار بیشتر است. بنابراین یا باید با احتساب هزینه های زیست محیطی و ارزش گذاری اقتصادی منابع طبیعی، هزینه مدیریت محیط زیست پایدار را پرداخت و یا باید منتظر پیامد های مدیریت ناپایدار محیط زیست کشور بود. ازاین رو تصمیم گیرندگان حوزه سیاستگذاری باید بدانند که ایران به لحاظ محیط زیستی وضعیت حساسی دارد و اگر اقدامات جدی و مؤثری درحوزه حکمرانی محیط زیست صورت نگیرد باید انتظار مشکلات بزرگ تری را در کشور داشت.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

انتهای پیام

کد خبر 7722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =