کد خبر 8377
۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۷

ارکانی در تشریح تفحص از تقسیمات کشوری:

عملکرد وزارت کشور در رعایت شاخصه های الزام آور قانون تقسیمات کشوری بررسی می شود

عملکرد وزارت کشور در رعایت شاخصه های الزام آور قانون تقسیمات کشوری بررسی می شود

رئیس هیئت تفحص از تقسیمات کشوری گفت: محورهای تفحص از تقسیمات کشوری نحوه اجرا وعملکرد وزارت کشور در رعایت شاخصه های الزام آور قانون تعاریف وضوابط تقسیمات کشوری و آیین نامه اجرایی مربوطه است.

به گزارش نمایندگان ما، احسان ارکانی نماینده نیشابور در مجلس شورای اسلامی درباره آخرین وضعیت تحقیق و تفحص از تقسیمات کشوری، گفت: پس از تصویب این طرح تفحص در جلسه جلسه علنی، اعضای هیئت ۱۵ گانه و همچنین هیئت رئیسه آن تشکیل شد.

وی افزود: با آرای اعضا بنده به عنوان رئیس، موسوی نماینده ملکان و صباغیان نماینده بافق به عنوان نایب رئیس و حسین‌زهی به عنوان دبیر هیئت تحقیق و تفحص از تقسیمات کشوری انتخاب شدند.

نماینده نیشابور در مجلس ادامه داد: پس از صدور احکام اعضا هیئت تفحص از سوی رئیس مجلس فعالیت هیئت آغاز و اعضا در دفتری در وزارت کشور مستقر خواهند شد.

ارکانی بیان کرد: حوزه تقسیمات کشوری متولی تعیین شاخص‌ها و معیارهای تقسیمات کشوری و ارتقاء دهستان به بخش و یا بخش به شهرستان است که متأسفانه عملکرد این حوزه به دلایل مختلف موجب نارضایتی مردم و برخی از نمایندگان شده است که همین مسئله موجب کلید خوردن طرح تفحص از این حوزه شده است.

وی اظهار کرد: بعضاً مواردی وجود دارد که دفتر تقسیمات کشوری در منطقه‌ای بخشی را به شهرستان ارتقا داده اما شهری که کمترین جمعیت را داشته به عنوان مرکز انتخاب کرده که موارد این‌چنینی سبب نارضایتی مردم و نمایندگان شده است.

رئیس هیئت تفحص از تقسیمات کشوری اضافه کرد: برای مثال روند اداری پرونده یک بخشی که ۵۰ هزار جمعیت دارد، برای تبدیل شدن به شهرستان ماه‌ها زمان می‌برد اما مواردی بوده که یک بخش با ۱۵ هزار نفر جمعیت ظرف مدت کوتاهی به شهرستان ارتقا یافته است. لذا موارد این‌چنینی زیاد است که باید جلوی این موضوعات گرفته و ساماندهی شود.

ارکانی با تاکید بر اینکه متأسفانه الگو و هدف مشخصی برای تقسیمات کشوری در وزارتخانه وجود ندارد، ادامه داد: در عمل گفته می‌شود نگاه مسئولان وزارت کشور تفویض اختیارات و تمرکززدایی از مراکز شهرستان‌ها، استان‌ها و پایتخت است بدون اینکه تشکیلات اداری جدید و شهرستان جدید ایجاد بشود، اما آنچه که در عمل دیده می‌شود این است که هر چند ماه یک بار ۱۰ الی ۱۵ شهرستان به تقسیمات کشور اضافه می‌شود. شهرستان جدید هم یعنی ادارات، ساختمان‌ها و نیروهای جدید و افزایش هزینه‌ها.

نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز (سه شنبه ۳ خرداد) قوه مقننه  با تقاضای طرح تحقیق و تفحص از نحوه اجرای قانون تقسیمات کشوری با ۱۵۶ رأی موافق، ۲۷ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۵ آرای مأخوذه موافقت کردند.

محورهای تفحص از تقسیمات کشوری به شرح ذیل است، نحوه اجرا وعملکرد وزارت کشور در رعایت شاخصه های الزام آور قانون تعاریف وضوابط تقسیمات کشوری و آیین نامه اجرایی مربوطه.

ملاک دقیق میزان جمعیت برای ارتقای یک بخش به شهرستان، یک روستا به شهر و تعیین مرکزیت یک شهرستان ارتقا یافته از بخش در حوزه تقسیمات کشوری وزارت کشور چیست؟

انتهای‌پیام

کد خبر 8377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =