کد خبر 8534
۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۳

پرسش‌های مهم درباره طرح «بانکداری جمهوری اسلامی ایران»؛

آیا تصویب این طرح مسئله ناترازی شبکه بانکی را حل می کند؟ آیا معضل ناترازی شبکه بانکی مانعی برای به ثمر نشستن این طرح نیست؟

آیا تصویب این طرح مسئله ناترازی شبکه بانکی را حل می کند؟ آیا معضل ناترازی شبکه بانکی مانعی برای به ثمر نشستن این طرح نیست؟

مجلس شورای اسلامی در جلسات فشرده صبح و عصر در صحن علنی از روز یکشنبه ۶ تا سه‌شنبه ۸ شهریور طرح «بانکداری جمهوری اسلامی ایران» را بررسی کرد. در خصوص این طرح مهم که باعث اقتدار، شفافیت و عدالت در نظام بانکداری کشور خواهد شد پرسش‌های مهمی از سوی کارشناسان مطرح شده است. مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به این پرسش‌ها پاسخ داده است.

به گزارش نمایندگان ما، یکی از پرسش‌های مهم درباره طرح این است که  «آیا تصویب این طرح مسئله ناترازی شبکه بانکی را حل می‌کند؟ آیا معضل ناترازی شبکه بانکی مانعی برای به ثمر نشستن این طرح نیست؟»

مسئله ناترازی شبکه بانکی یکی از مهم‌ترین مشکلات و موانع جدی اصلاحات پولی و بانکی کشور محسوب می‌شود. به‌طور خلاصه منظور از وجود ناترازی در شبکه بانکی، ناترازی دارایی-بدهی و یا همان زیان انباشته در ترازنامه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی است. از دو منظر می‌توان به سؤال حاضر توجه کرد.

برخی کارشناسان معتقدند برای اجرای این طرح ابتدا باید مسئله ناترازی بانک‌ها حل شده و سپس با بانک‌های سالم و تراز می‌توان این طرح را به‌درستی اجرا کرد. به بیان دیگر عده‌ای از صاحب‌نظران بر مزایای طرح فعلی واقف بوده اما بیان می‌کنند ابتدا بایستی وضعیت ناترازی حل شود و سپس می‌توان از ظرفیت قانونی طرح حاضر استفاده کرد. لذا چون مسئله ناترازی حل نشده است در حال حاضر این طرح هیچ فایده‌ای دربرندارد.

ازطرف‌دیگر، عده‌ای از صاحب‌نظران ضمن قبول مزایای طرح و همچنین وجود مشکل ناترازی در شبکه بانکی، متوقف کردن اصلاح نظام پولی و بانکی کشور به حل مشکل ناترازی شبکه بانکی را صحیح نمی‌دانند و معتقدند در کنار اصلاحات قانونی نظام بانکی، اقدام‌های لازم در راستای اصلاح معضل ناترازی شبکه بانکی نیز بایستی انجام گیرد. با توجه به زمان‌بر بودن فرایند اصلاحات قانونی، به‌نظر می‌رسد دیدگاه دوم در مورد انجام اصلاحات ناترازی و قوانین بانکی به صواب نزدیک‌تر باشد.

علاوه بر زمانبر بودن اصلاحات قانونی، مفاد طرح حاضر می‌تواند ظرفیت قانونی لازم در زمینه‌ جلوگیری از تشدید ناترازی در شبکه بانکی و اصلاحات مورد نیاز در مورد بانک‌های ناتراز را در اختیار بانک مرکزی قرار دهد که از این طریق می‌تواند به بهبود وضعیت ناترازی در شبکه بانکی منجر شود. به‌طور خلاصه لازم است هر دو اصلاحات مربوط به ناترازی شبکه بانکی و اصلاحات قوانین ناظر به بانک مرکزی به‌طور همزمان پیش برده شود که البته اصلاحات قانون بانک مرکزی اراده لازم برای جلوگیری از ناترازی بیشتر در نظام بانکی را ایجاد کرده و از این جهت می‌تواند به بهبود وضعیت ناترازی منجر شود.

انتهای پیام

کد خبر 8534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =